Terränggalningar och annat som händer på våra banor....

Sv: Terränggalningar och annat som händer på våra banor....

Men det ÄR ju jobbigt, så man måste väl vara lite vältränad. Jag skulle tex idag kanske inte ens orka runt en hel bana fast jag ändå rider mycket galoppträning och står upp.

OM det är skälet måste man kanske få ryttarna att träna mer själva också:o Fast det låter inte klokt om det är orsaken :crazy:

Jag tror inte att man sitter ner bara för att det är jobbigt men det är säkerligen en orsak.
Okunskap är antagligen den största anledningen

*hihi* *haha* *hoho* :rofl: :rofl: *skrattar så jag ramlar av stolen* Påminde andfåddheten efter terrängen på Sämsholm om Björn träningen för några veckor sedan Novali..? :D Hihi, har ett svagt minne av att du klagade på luftintaget då..?

He he kan jag tänka mig :grin:

Novalie går inte att nå för tillfället, hon är fullt upptagen med syrgastuberna :rofl:

:devil:

funderar vidare:

I Sahrendorf plockades man bort från banan om man var i flera hinder med ben (hovar undantagna) eller hakade/krokade i ett hinder. Direkt bort också om man stötte med bogen i hindret.

Ändå var där dom som slank igenom såklart.

Hur får vi ryttare att tänka efter? Reflektera?

Glömmer aldrig Hannas tränare ord från en ritt hennes första år.
-Hur kändes det Hanna?
- Jag vet inte vad som hände svarade Hanna. Men jag fck inte honom att hoppa bra. Gick det för fort?
- Ja för honom. Du red inte för fort för klassen men han hann inte med.
Det var en lätt klass och hästen hakade/krokade inte i men hoppade illa. Hade det varit högre så hade han gjort det. Hanna pratade mkt om det efteråt. "Att det gått för fort för den hästen" hade satt sej i hennes hjärna.
Rätt tempo på rätt häst.

Förresten så hade Hanna sin terränggränare med på varje tävling sina första år. Hon red 23 starter i 90/100 på 3 olika hästar. Det var nyttigt. (förutom då sin tjatiga mamma som filmar)
Numera är där andra som ser allt.

Hur kommer det sig att när jag inledde min ft-karriär i slutet på 80-talet kunde räkna på ena handens fingrar de blådårar som flängde fram i 790 knyck med fara för både sig själva och hästarna, medan det i dagsläget är mer vanligt än ovanligt förekommande?

Även om antalet ekipage ute på banorna ökat enormt så borde ju det finnas viss självbevarelse drift?

Min tanke om det hela är att vi som red då hade enormt kunniga tränare (läs Petrus Kastenman mfl) som såg till att vi inte kom ut okunniga i terrängen, att vi alltid satte hästens väl och ve först osv osv. Dessa tränare stod inte där i ur o skur och höll lektion för att de skulle tjäna pengar utan för att de brann för sporten. Med det menar jag inte att det är på nåt sätt felatt hålla lektioner som levebröd i dagsläget men på nåt sätt så tror jag stor kunskap har försvunnit och ekonomisk vinning tagit över precis som i resten av konsumtions samhället.

Ngn annan som har några tankar om detta?....:cool:

Måste bara påminna om Petrus definition av hoppning vilket bara bestod av tre ord; " KONTROLL AV GALOPPEN"!!
Även hans "fem budord" verkar falla i glömska....
1: framåtbjudning (INTE detsamma som framåtanda!)
2: tempo
3: rytm
4: balans
5: vägen
Nä håller helt med dig! Jag kommer absolut att välja tränare till mina barn med omsorg om de börjar rida på allvar!

Mina tankar kring detta är att:

Det är lätt att säga att det var bättre förr. Det fanns folk som red bra förr men ännu fler som red riktigt dåligt, precis som nu och det är lätt att glömma. Skillnaden är att förr tog man fram sin häst själv (och var stolt över det) då kom man ingenstans om man inte var duktig. Nu köper många färdigt och hamnar lätt i en klass där man inte hör hemma

Vissa populära tränare bryr sig bara om att få sina elever nöjda = få pengar på fickan och kanske sälja en (för) dyr häst. Och vågar då inte jobba med grunderna/säga ifrån när det inte är bra. Här har stilbedömning en enorm möjlighet att lyfta sporten men det motarbetas bl.a från många av dessa pop-tränare :angel:

Sen är det så att rida på en snabb tid inte är samma sak som att rida för fort. En välriden storgalopperad häst joggar lätt runt inom tiden även på en svår bana, meddans den okontrollerade hästen får tidsfel även om det går alldeles för fort. Här anser jag att ridning med klocka är ett bra hjälpmedel och inte tvärtom

Bara några tankar från en som inte är inne i ft-världen.

Just med ponnyryttare (men även hästar o yngre ryttare) och för dyra hästar så har ju föräldrarna en stor del som med sin blinda föräldrakärlek inte gärna ser det egna barnets begräsningar utan tror att bara med den dyra hästen så... Ponnyföräldrar är ofta mycket ambitiösa:cool: Precis som andra idrottsföräldrar lever de genom barnen i en värld där dom annars kanske inte hade något att göra ens och de vill till varje pris att det ska gå bra, självfallet.
Ponnyföräldrar överser med mycket hos det egna barnet och ser bristerna desto mer hos andras. Om man generaliserar vilket jag gör nu. Man köper om man har råd, oavsett om barnet är där eller inte. Eller, sjävklart inte alla, utan de avarter som syns.....

Senast ändrad av en moderator:

Sen är det så att rida på en snabb tid inte är samma sak som att rida för fort. En välriden storgalopperad häst joggar lätt runt inom tiden även på en svår bana, meddans den okontrollerade hästen får tidsfel även om det går alldeles för fort. Här anser jag att ridning med klocka är ett bra hjälpmedel och inte tvärtom

Nja håller delvis inte med "ang snabb tid inte är samma sak som att rida fort". Visst är det stor skillnad på hästarnas galopp. Det är också stor skillnad på hästen språngkurva.
Och visst finns det ryttare som rider för snabbt för ekipaget och inte klarar tiden och tvärtom.
Men en snabbt tid är alldeles för ofta att rida fort. :o

MEN att lära sej hitta tempot går ju ypperligt det visar ju sej när man ser resultaten i tex lätt klass.

Jag har sett massor med goda exempel på bra ridning med klocka men ännu fler dåliga exempel. :crazy:
Bromsning och gasning för fullt. När man kommer upp i 1* är det i regell inte samma problem längre. :D

Mina tankar kring detta är att:

Det är lätt att säga att det var bättre förr. Det fanns folk som red bra förr men ännu fler som red riktigt dåligt, precis som nu och det är lätt att glömma. Skillnaden är att förr tog man fram sin häst själv (och var stolt över det) då kom man ingenstans om man inte var duktig. Nu köper många färdigt och hamnar lätt i en klass där man inte hör hemma

Vissa populära tränare bryr sig bara om att få sina elever nöjda = få pengar på fickan och kanske sälja en (för) dyr häst. Och vågar då inte jobba med grunderna/säga ifrån när det inte är bra. Här har stilbedömning en enorm möjlighet att lyfta sporten men det motarbetas bl.a från många av dessa pop-tränare :angel:

Visst fanns det dåliga ryttare förr också, jag vet en tjej som konstant åkte blåljusbil på var och varenda tävling men hon var tämligen ENSAM om det....nu är det ju tvärtom mer vanligt än ovanligt att en tävling stoppas pga avfallning och det är det som försämrats så kopiöst tycker jag.

Och hur många välridna storgalopperande hästar hittar du i de lätta klasserna?? Tvärtom är det ju där man hittar alla jagdugerintesomhopphäst hästar som ska inleda ny "karriär" på ft-banorna innan någon smarting begriper att de inte passar där heller...

Däremot har du helt rätt i dina åsikter om vissa tränare. Förr hade man mer känslan av att det var kunskapen som tränaren ville förmedla till varje pris, i dagsläget är det den som har mest pengar som får den mesta uppmärksamheten från vissa tränare.

Det är alldeles för lätt att köpa sig till det mesta inom ridsporten i dagsläget men å andra sidan har ju pengarna även tillfört det goda att det kommer mer och mer ft-banor och tävlingar så inget ont som inte har nåt gott med sig!:devil:

Däremot har du helt rätt i dina åsikter om vissa tränare. Förr hade man mer känslan av att det var kunskapen som tränaren ville förmedla till varje pris, i dagsläget är det den som har mest pengar som får den mesta uppmärksamheten från vissa tränare.

Det där tycker jag tyvärr är generellt i alla grenar, det är bara det att det inte ger lika stora konsekvenser att säga att bytena är rena när de inte är det som att skicka ut oerfarna ryttare i terrängen. :crazy:

Det där tycker jag tyvärr är generellt i alla grenar, det är bara det att det inte ger lika stora konsekvenser att säga att bytena är rena när de inte är det som att skicka ut oerfarna ryttare i terrängen. :crazy:

Nej, precis o var tog "yrkesstoltheten" vägen? Jag kan ju förstå att om man ska försörja sig på att lära ut hästkunskap så måste man få vettigt betalt o ha tillräckligt många elever men det där brukar ju ge sig i o med att man är duktig som tränare resp. dålig som tränare.

Men många föräldrar förstår inte att det är nyttigt att träna för olika tränare utan super glatt i sig alla superlativer om sitt barn. När de sen rider nån clinic eller byter tränare tillfälligt så faller inte nån kritik i god jord precis för så säger ju aldrig den ordinarie tränaren....:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka