W

Whiskey

Någon som använder det på sin häst eller har haft ex massör som gjort det? Hur har hästen reagerat? Vilka punkter ser hästen ut att gilla mest? Vad förslags frekvens användes? :confused: Jag har blivit rek av min veterinär att använda det på min ena pålle. Men jag har så svårt att hitta bra punkter. Han blir dessutom irriterad om jag försöker med framdelen av kroppen (rumpan står han o myser o gäspar o somnar nästan om jag behandlar den) men han är verkligen stel i halsmuskulaturen bla pga att han står o drar tänderna längs boxkanten (upp o ned längs med en stolpe) samt att han pga skador fram tills nu bara ridits rakt fram.
Tips?
 
Sv: Tens

Det är elektrisk stimmulering av muskulaturen (en liten batteridriven sak med sladdar kopplade till elektroniska plattor som man lägger mot musklerna). Som människa kan du få det hos tex sjukgymnasten (jätteskönt men det känns lite konstigt innan man vänjer sig :) ).
 
Sv: Tens

Ingen alls? Trodde att det var ganska vanligt iom att även veterinären rekommenderade det :idea: (själv jag har övat lite nu när jag fick låna veterinärens apparat i en vecka)
 
Sv: Tens

Puttar upp denna tråd.
Funderar på samma sak, min undran är dock - är det lönt att fundera på en TENS-apparat som används på människor -för hästarna? Kan det verkligen göra till eller från (tänkte på styrka)?

På vilket sätt blir din häst irriterad?

Förresten - söker man på TENS eller transkutan nervstimulering kan man hitta en hel del sidor där detta nämns i samband med både akuta smärtor (vid förlossning tex) och kroniska (vid artros tex). Att det handlar om smärtlindring verkar dock uppenbart. Inte riktigt lika vanligt på häst kanske (än)? Däremot har jag träffat equiterapeuter o dyl som använt sej av TENS.
 
Senast ändrad:
Sv: Tens

Hej!
Min massör använder det på min ena ponny.
Han får "ström" i bogpartiet och halsen samt sist på ett bakben då han var lite svullen.
Svullnaden gick ner väldigt mycket på bakbenet efter det och han är så gott som återställd där.

Min ponny har en historia med 4 år av ehrliciha och dess följder. Han har vart stel lite överallt men nu så börjar det äntligen lossna.

Han får "ström" nu var 3 e vecka, tidigare lite oftare och jag tycker det har stor effekt på musklerna. Han känns jätte mjuk o avslappnad efteråt.

Exakta punkter kan jag inte hjälpa dig med då jag inte är så kunnig om det men min ponny verkar tycka att det känns skönt.

Första gången så undrade han lite vad det var då det pulserade i muskeln, men han vande sig snabbt.

Det enda han inte gillar är när hon ska ha på vatten, för det är hans stora skräck. Man fuktar alltså området du ska sätta "ström" på.
 
Sv: Tens

Jag har använt en TENS (för människor) på flera hästar men mycket bra resultat. :bow: Min kompis gamla halvblodsvalack blev som ny :banana: efter att ha stått med TENS:en en stund på baken innan ridning. Min häst somnar nästan.:smirk: Ni som använder TENS, vad har ni för märke? Jag ska köpa en men tycker att det är svårt att veta vad man ska ha? :confused:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 879
Senast: Diabetikern
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 140
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 895
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp