Tennisarmbåge?

Trissa

Trådstartare
I några veckor nu så har jag haft ont i underarmen, kan man väl kalla det. Jag minns inte att jag har gjort något speciellt, slagit i eller så. Det kommer från området runt den lilla benknölen som sitter "under" armbågsknölen. (Hade det varit en häst hade jag vetat vad den hette! :D) Det känns mest när jag sträcker ut armen helt, och framförallt efter jag sovit eller haft armen i vila en stund.
Kan det vara tennisarmbåge? Och hur blir man av med det i så fall?
 
Sv: Tennisarmbåge?

Jag har/har haft tennisarmbåge under många år. Känner av den när jag ansträngt mig, men lider inte av den till vardags om man säger så..

När jag för många år sedan fick min arm utredd, så kollade läkaren mig såhär:

Ta en tung bok, greppa den så att du har tummen under boken och resten av fingrarna över och sträck ut armen rakt fram. Vänd sen handen/armen så tummen kommer upp och sträck ut armen igen. Gör det ont i första greppet och inte i det andra, kan det vara tennisarmbåge. Vet inte heller vad stället som gör ont heter.

Att bli av med en tennisarm är svårt och det är vila som gäller för armen och att inte upprepa monotona rörelser. En läkare kan ge dig lite träningstips som kan hjälpa lite och det finns även en slags skena man kan sätta på armen med en liten luftkudde i som avlastar området. En del kan bli hjälpta av kortisonspruta och eller akupunktur
 
Sv: Tennisarmbåge?

Jag har problem med tennisarmbåge, har haft det i ca 6månader och det gör ont!!
Har blivit erbjuden cortisonspruta och det kommer jag boka på måndag.
Har kört både träningsprogram och kur med voltaren utan resultat .
 
Sv: Tennisarmbåge?

Njä, det gjorde ingen större skillnad hur jag höll boken.

Hur gör det ont för er?
 
Sv: Tennisarmbåge?

Jag fick det för två år sedan. Fick höra av flera att det går över av sig själv men att det skulle ta tid, ett år si så där. Och det stämde! Ganska precis ett år tog det och jag har inte känt av det sedan dess.
 
Sv: Tennisarmbåge?

Njä, det gjorde ingen större skillnad hur jag höll boken.

Hur gör det ont för er?

Troligvis är det då ingen tennisarm... Jag, som haft problemet i drygt 10 år, jag får idag ont av att överanstränga armen. När jag hade som mest ont ( monotont arbete inom industri som frestade armen), så kunde jag inte hålla i saker utan att det gjorde ont. De som har kraftigare tennisarm, tappar saker istället, då de inte orkar hålla upp saken..
 
Sv: Tennisarmbåge?

Min armbåge gör riktigt ont i "utsträckt-vridläge", jag tappar all kraft i det läget och tappar det jag håller i. Böjd eller rakt utsträckt/låst armbåge gör inte alls ont i jämförelse. Men det molar mer eller mindre hela tiden i armbågen (delvis har jag ont pga fibromyalgi också.) Min läkare tyckte det va bättre att behandla med cortison om det inte gått över på 6månader än att jag skulle gå och ha ont på ännu ett ställe för länge. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 531
Senast: Twihard
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 070
Senast: mars
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp