M
miras
Jag hör ofta att dagens ridhästar blir mer och mer svårhanterliga eftersom man avlar på prestationshästar och då tar mer hänsyn till prestation än till att hästarna ska vara lätta att hantera för fritidsryttaren. Jag hör också ofta att hästarna genom vår målmedvetna avel blivit så mycket lättare att hantera än vad remonterna var på början av 1900-talet.
Är det någon här som var aktiv under första halvan av 1900-talet eller någon som är insatt i hästbeståndet då som kan förklara för mig? Har hästarna blivit mer lätthanterliga eller tvärt om de senaste hundra åren? Har det kanske att göra med att dagens hästmänniskor har mer/mindre kompetens och erfarenhet än vad hästmänniskan hade då?
Är det någon här som var aktiv under första halvan av 1900-talet eller någon som är insatt i hästbeståndet då som kan förklara för mig? Har hästarna blivit mer lätthanterliga eller tvärt om de senaste hundra åren? Har det kanske att göra med att dagens hästmänniskor har mer/mindre kompetens och erfarenhet än vad hästmänniskan hade då?