Jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera trådstarten, men vi hade ett slags meeting/uppdatering/introduktion eller vad man nu vill kalla det på jobbet idag. Vi har ett nytt marknadsföringsteam och ska "rebranda" hela hotellkedjan jag jobbar för. Okejdå, inte för att det berör mig per se, men det är väl en trevlig idé som egentligen inte betyder särskilt mycket för fotfolket. Istället för "engagerad" får vi motivationsordet "Kreativ" och liknande.
Hur som helst är det tydligt att management tycker att det här är en stor grej, när vi går in på mötet (som är under arbetstid medan vi fortfarande har arbete kvar att göra innan vi kan gå hem). Det hela börjar så snart vi går in genom dörren där vi får fiska en lapp ur en påse. På den står saker som "Apple" eller "Spa" eller "Cheese". Meningen är att vi då bland ett hav av människor där kanske en tredjedel är bekanta ansikten ska hitta vår "Pie" eller "Treatment" eller "Cake" och sedan sätta oss tillsammans vid ett bord. Fantastiskt obekvämt, men okej. Vi lyssnar på lite prat och ser på film, sedan ska det brainstormas och någon stackare från varje bord ska presentera olika motivationshandlingar som varje grupp kommit fram till.
Också okej antar jag, men sedan ska det minsann lekas! Hela gruppen delas upp i två lag som ska ställa sig i cirkel och vackert hålla hand med varandra och passera en rockring runt hela gruppen utan att släppa taget om varandra, naturligtvis med en Positiv attityd, annars är man ju inte Med!
Jag mådde nästan illa, och jag var långt ifrån ensam. De där händerna släpptes illa kvickt när rockringen var i hamn vill jag lova. Pysslar man verkligen med sådant här fortfarande? Är det här team building och engagerande? Har vi inte lärt oss att alla är olika och att folk borde få en chans att gå undan?
Är det effektivt?
Hur fungerar det hos er?