Teknikskydd?

nevin

Trådstartare
Hörde ordet på TVsändningarna från Globen häromdagen, och hon beskrev det som ett skydd man knäpper med kardborreband, och det gör att hästen får en annorlunda teknik i hoppningen. Man skulle vara restriktiv med att använda dem på unghästar då de kan få ont i ryggen efteråt....?

VAD i hela friden pratade hon om egentligen?

Sv: Teknikskydd?

inte för att jag vet exakt, men jag har läst att hampa pro skydden samt de andra lamicell som gör likadana är såkallade teknikskydd å att man endast ska använda de i hoppning å inte till vardags. de kniper på något speciellt sätt som gör att hästen lyfter bakbenen med bättre teknik eller nåt sånt. ska se om jag hittar sidan igen...

edit: tror det var i den nyaste ridsport jag läste om det, dock har jag inte tidningen så kan inte se vad det står i texten nu...

Senast ändrad:

Pratade om teknikskydd och precis om vad som händer om man använder dem för mycket!

Teknikskydden är ju utformade så att de klämmer åt på vissa ställen på benet som ger hästen en bättre bakbensteknik, men detta är ju självklart påfrestande för hästen eftersom det blir en onaturlig hoppteknik(hästen överhoppar sig bak), och detta kan leda tíll att hästen får träningsvärk i ryggpartiet!

Teknikskydd av alla sorter skall användas med stor försiktighet och inte allt för ofta, då förlorar de sin funktion. På senare tid har även Pro skydden och liknande blivit utpekade för att vara en mildare form av teknikskydd, inget jag märkt av!

Viktigt att påpeka är även att teknikskydd inte ger en positiv effekt på alla typer av hästar! Ex på några som säljer teknikskydd är CWD, Tolga och Equipe!

Vill minnas att Proskydden du nämner räknades upp som teknikskydd i Ridsport.
Jag ska köpa nya skydd, var inne på dessa Pro, dels för att de är lätta att hålla rena, och dels för att de verkar hålla (känner flera med sådana). Men nu blir jag tveksam?! :confused:
Men du har alltså inte känt av att de är teknikskydd?

Gillar inte alls pro skydden till bak, fram helt ok. Sitter så dåligt, min häst fick mycket skav av dom, så nu blir det bara eskadron för min del. Har ett par eskadron som hållt sin hela och fina i snart 7 år:d

Men för vissa hästar pro skydden fungera som teknikskydd, och därför skrev även ridsport om dem och att man inte skall använda dem till vardags, som många gör!

En stor skillnad mellan pro skydden och vanliga teknikskydd är att teknikskydden i många fall är större(klämmer över större yta) samt att de är tyngre. Många teknikskydd har medföljande vikter som man kan sätta i för att få ännu mer effekt, men som sagt var,skall användas med stor försiktighet och självklart i samrådan med tränare!

Jag brukar använda pro-skydden varje gång jag rider ute och när jag hoppar.
Har inte märkt att det ska förbättra tekniken? Men nu har ju redan min häst sån bra bakbensteknik ;)
Däremot brukar han lyfta benen rätt högt de första stegen när jag ska ta ut honom från stallet, sen slutar han.

min sexåring lyfter också benen jätte högt upp dom första stegen, men hon är ovan vid skydd och lindor. Hon gör det över med lindor, och då ännu värre :P

jag har också en 6åring, hon lyfter benen lite högt ibörjan, (så att man tror att hon tkr att de ör obehagliga) men efter ett par steg går hon bra med dom :) hon är inte van vid skydd bak, det är därför, men pro skydden är jättebra!!

PRO-skydden är inte teknikskydd. Dom är utformade som teknikskydd genom att dom går om kotan. Däremot är teknikskydden högre och dom kan man dra åt, vilket man inte kan på pro-skydd.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 073
Senast: fejko
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 185
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka