Teknikskydd - funkar hur?

Roheryn

Trådstartare
Jag är ingen hoppryttare, men har ett flertal tillfällen den senaste tiden stött på fenomenet teknikskydd, och börjar bli nyfiken på hur de är tänkta att fungera. Vad jag förstått är det bakbensskydd som på något vis skulle påverka hästens bakbensaktion vid hoppning? Kan någon förklara exakt och detaljerat HUR detta går till? Jag har letat efter gamla trådar, men inte lyckats hitta någon förklaring som gör att jag förstår hur de fungerar.

Sv: Teknikskydd - funkar hur?

Teknikskyddens tanke är att få hästen att lyfta mer på benen.
Detta gör de genom att antingen ha tyngder i sig, eller genom att klämma runt ex kotorna bak.
Skydden för tyngder har oftast en ficka där man kan lägga i olika anpassade vikter, för att därigenom få hästen att dra upp benen mer.

Det är dock inte meningen att man ska rida dagligen på de här "hjälpmedlen", utan enbart vid tävling/träning eftersom det gör att hästen rör sig på ett onaturligt sätt. Det gör i sin tur att risken för förslitningar och skador ökar...

Personligen ställer jag mig väldigt tveksam till de här sakerna, mest för att jag hellre har en hel och glad häst än en felfri runda...
Men det finns de som menar att de funkar väldigt bra och det kan säkerligen stämma. Gäller väl bara att man använder de med förnuft i så fall.

Hoppas du fått någorlunda svar på din fråga!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 605
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 665
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 676
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar