TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Ja det gör den. Den ser betydligt svängdare ut på min oxå, än på din. Min har väldigt rak rygg. :)

Tycker den är väldigt smal och skön att sitta i. Har haft Griffin förut och dom är extremt breda så det är nog drf jag upplever Teknan som så smal. :laugh:

Du tycker det funkar ändå fast den släpper bak?

Tyckte inte jag fick till galopperna på banan när jag testade men det kan bero på annat också. Höll säkert inte om med benen ordentligt eftersom jag tyckte det var lite mycket mellan skänkel och häst mot min andra sadel.

Upplevde att den inte åkte fram mer än lite, lite grann och DET är en stor fördel eftersom de flesta sadlar gör det på min knäppis. Håller på att bli galen i sadelträsket. Nästa gång ska jag ha en skön dressyrsadel och SEN ska jag köpa häst som passar med den sadeln. Måste vara betydligt enklare.....:crazy:

Ska försöka hinna testa i morgon innan jag måste lämna tillbaka den. Vill gärna rida i den mer än en gång innan jag bestämmer mig.

Min häst går verkligen super i den och det är hon som väljer. Sen har jag utvecklats enormt i den, den har hjälpt mig otroligt mycket. Fick verkligen en aha-upplevelse när jag provade denna i somras, så det var givet att det var den vi skulle ha. :)

Alla sadlar jag har glider fram lite, lite, eftersom min tös har sadelgjordsläget längre fram än där sadeln ska ligga. Så sadelgjorden drar fram alla sadlar. Har provat olika gjordar och framförallt olika sadlar. Jag får ta det som funkar bäst för oss :)

Hade bara haft hemska sadlar förut som inte jag gillade, för dom låg bra på hästen. Var svårt att hitta något vi båda kunde ha. Men som sagt, både jag och häst älskar våran Tekna och våran nya hopp. (Som är en bates momentum)

:)

Kolla bara noga så den inte är för takformad, tyckte det såg ut så på bilderna. Men som sagt, lite svårt att se. Sedan är det ju inte optimalt att den lättar bak när du rider lätt? Ja, jag vet, det är ett h-vete med sadlar.. ;)

Den är takformad men stoppningen är så pass mjuk så man plattar till bossorna en hel del när man sitter i sadeln. Frågade just om det i affären och dom ansåg inte att det skulle vara något problem.

Tycker fortfarande att jag sitter väldigt brett i den. Min andra sadel måste vara helt suverän eftersom man kommer så nära hästen i sidorna med den.

Tror faktiskt att jag köper Teknan och testar ett tag. Sadeln verkar bara glida fram minimalt, just nu iaf. Rörde sig hyfsat i både skritt och trav, fast jag hade lite problem i galoppen i början. Gick bättre efter ett tag och det har nog att göra med att jag sitter lite annorlunda i Teknan. Underskänklarna åker längre bak och inte en tendens till stolsits :).

Om jag inte tycker att det funkar får jag väl värma om den så får min andra häst ha den. Verkar ligga bra på henne.

Jag tycker alltid det är svårt i början när man har ny sadel, det behövs en invänjningsperiod innan man känner sig hemma igen.. Hoppas det kommer att funka med sadeln! :)

Jag testade min Tekna på min nya häst o den satt bra direkt. Tycker sadeln har såpass bra passform som ändå passar så många hästar. Den passar ju inte alla men det är bara en häst jag lagt den på som den inte suttit OK på.

Dressyrteamet - Det var du som har en i 18" väl? Skulle du kunna mäta anläggningsytan på den? :)

Jag tycker också att Teknan är rätt hård i sätet men man får en så bra sits i den! Man vänjer sig också efter ett tag och då ser man bara allt positivt med den. Blir Teknan mjukare när man haft den ett tag?

Jag vill dock flika in att 17,5" har varit på gränsen till för lång på de islandshästar i mitt stall som jag provat den på. Allt ifrån små/korta till stora/långa hästar. 17" eller 16,5" är nog att före dra. Om man inte har en islänning med väldigt lång rygg :)

Kan bara hålla med om att den är hård att sitta i. Lade i min gelseat och sen kändes det mycket bättre. Min rumpa är ganska bortskämd med antingen fårskinn eller gelseat :p så Teknan kändes verkligen stenhård.

Ska ringa butiken och säga att jag ska ha sadeln. Behåller dock min gamla sadel så länge eftersom jag inte är 100 på hur den här kommer att fungera i längden.

KL

Hmmvet inte riktigt hur jag ska göra. Sadeln är utprovad och passar hästen. Men, vid de 2 tillfällen hästen gått med sadel+ryttare har hon gått super i skritt men velat springa iväg i traven. Hon har tidigare gått med en annan dressyrsadel 1 ggr. Och inte reagerat något (som jag tänkte på) . Dock så är det "sämre" ryttare som ridit henne de 2 gånger med denna sadel. Ska testa med en mer rutinerad ryttare i sadeln i helgen. Men vad tror ni. Sadeln passar som sagt. Men hon har bara gått med hopp sadlar innan. Och det är ju väldigt stor skillnad på det och dressyr. Hon har även bara haft sadelgjor med magplatta pga sadeltvång.

Känns som det kan bli svårt att hitta sadel som hon gillar....

Teknan ger ju mer bogfrihet m.m. Du tror inte att hästen bara är ovan att den kan röra sig mer fritt? Den kanske behöver lite tid att vänja sig.. Detta är endast en tanke från min sida..

Teknan ger ju mer bogfrihet m.m. Du tror inte att hästen bara är ovan att den kan röra sig mer fritt? Den kanske behöver lite tid att vänja sig.. Detta är endast en tanke från min sida..

Jag tänkte snarare tvärt om. Om den låste henne i bogen...?? Hon har som sagt gått med hoppsadlar innan och aldrig reagerat så här! Ska jag våga testa med en pad under? Risken finns ju att den blir för smal då:/

Har en sadelgjord som är anatomiskt svängd och bredare på mitten. Så hoppas det inte är den iaf!

Det är ju svårt att säga när man själv inte sett hur hästen reagerar. Om du tror att den låser bogarna, kan du inte testa att lägga sadeln lite längre bak?
Får se om någon annan här kan komma med något bättre förslag..

Det är ju svårt att säga när man själv inte sett hur hästen reagerar. Om du tror att den låser bogarna, kan du inte testa att lägga sadeln lite längre bak?
Får se om någon annan här kan komma med något bättre förslag..

Jag såg tyvärr inte hästen idag då det var medryttaren som red. Men hon sa att hon ville springa ifrån i traven. Galopp har vi inte testat. Tycker sadeln ligger där den ska men kan ju testa dra bak den! Bilder från idag:

(sadeln sjunker ner med ryttare i.)

resize-of-cimg7911_146541242.jpg

resize-of-cimg7915_146541419.jpg

Jag tycker att någon som känner hästen och har ridit den innan ska rida i Teknan. Och säga vad den tycker, för är det någon ovan elr "sämre" så kan det ju lika gärna vara ryttarens fel.

Min häst blev iaf totalt bogfri och fick luftigt fint steg, gick att påverka med mycket små signaler, hon kände minsta lilla signal jag gjorde när jag provred denna sadel (flera ggr).

Men kan sadeln vara lite för rak för din kanske? Bara en tanke.

Jag tycker att någon som känner hästen och har ridit den innan ska rida i Teknan. Och säga vad den tycker, för är det någon ovan elr "sämre" så kan det ju lika gärna vara ryttarens fel.

Min häst blev iaf totalt bogfri och fick luftigt fint steg, gick att påverka med mycket små signaler, hon kände minsta lilla signal jag gjorde när jag provred denna sadel (flera ggr).

Men kan sadeln vara lite för rak för din kanske? Bara en tanke.

Sadeln är som sagt utprovad och tror inte den är för rak alls. Snarare att vi tvekade för att den var för böjd, men när hon jobbar under sig ligger den jätte bra.

Var medryttaren som red henne och hon har ridit henne i 1 månad 3-4 ggr/veckan. Men är mindre duktig och brukar bara rida ut i skogen. I morgon kommer min gamla medis rida henne. Som är betydligt duktigare, så får vi se! Kan vara att hon bara behöver vänja sig. Hoppas att det bara är känslan av att hon är ovan som gör att hon vill springa på! Reagerar som sagt inget alls i skritt och tyvärr kunde jag inte se henne igår utan fick det berättat av medisen. Att hon gärna ville gasa på i traven.

Hej!

När min tjej känner sej låst i bogen går hon inte fram alls, hon blir riktigt stotjurig", går emot och vill inte alls, men olika hästar reagerar såklart olika.

Och så säjer jag som jag alltid gör, bara för att en sadel är utprovad behöver den inte vara bra utprovad, eller för den delen vara en sadel hästen gillar. Min har ju bara haft en sadel som passat efter utprovning och den har hon växt ur nu..

Fast det lilla som syntes på bilderna såg för mina ögon bra ut, men hästen brukar ju ha sista ordet och inte hur det ser ut:-)

Hoppas det löser sej för er!

/Lavinia

Sadeln är för lång, den ligger ju på bogbladen, med ryttare i som gör att sadeln skjunker ned lite är risken stor att hela bogen blir låst. Om du skulle lägga sadeln så att bogarna blir helt fria så kommer den sluta bak i virveln. Sadelgjorden ligger också alldeles för långt fram och för nära armbågen

På Josefins häst så ger denna modell helt fria bogar och ligger på ett helt annat vis vilket också gynnar hästen på ett helt anant vis vilket den inte gör på din häst.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka