TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Ni andra som har en Takna eller skrivit i denna tråden; vad tror ni? Vad har ni kommit fram till; passar den en rak eller lite svängd rygg?

Jag har fått uppfattningen att den passar hästar med rak rygg och även lite överbyggd.
Sen finns det några här i tråden som har provat sin sadel på många olika hästar och den har passat de flesta så jag skulle tro att den kan passa dina också! Vore jag du skulle jag prova i alla fall!

Jag håller med, den är rak men har svängda bosslut, så den passar en rak eller lite överbyggd häst. Tycker definitivt inte att den passar en kortare eller en svängd rygg. Möjligtsvis att den funkar till en svängd häst som har lång rygg!

kl

Om hästen har vitt-järn i bommen, vilken storlek bör en Tekna sadel har då?

vitt är bredare än rött väl? då borde du nog har en 34:a i Tekna

Kl..

Hur har ni era knästöd på Teknan? Har ni dem där de "ska" vara eller har ni flyttat bak/fram dem?

kl

Hur är sitsstorleken i 17 och 17.5? Vilken byxstorlek passar till vilken tum?
Skiljer det något i kåplängden mellan storlekarna?

Skulle provsitta Teknan hos en återförsäljare förra veckan men det fanns inga hemma då och den säljaren som var ledig var inte riktigt hemma på sadelbiten så jag kunde inte få något svar.

vitt järn ca 105 grader, tekna 33 är ca 105 grader. Jag är ca 160 lång. Har en tekna 18. Min medryttare är smalare än mig o längre, hon trivs oxå i 18. Rätt djup sits så ta inte för liten storlek

Tänkte ta upp om anläggningsytan också så det ska bli lättare för alla. Enligt alla åf jag pratat med och med globus också så säger de när jag frågar anläggningsytan att det bara skiljer 1,27 cm mellan 17" och 17,5" då det skiljer en ½" mellan dem. Men det stämmer ju inte. 17,5" är 55 cm längs hela anläggningsytan och ca 49 cm på hästryggen (beror på hur hästen ser ut) 17" är 49-50 cm och då 43-44 cm på hästryggen. Det skiljer alltså ca 5 cm mellan storlekarna. Någon som har 18" så vi kan se om detta stämmer?

Jag har byxstorlek 34/36 och då var 17,5" stor för mig. Jag fick ingen bra sits utan gled bakåt. Hoppas mitt svar hjälpte dig något..

Jag har 34/36 på byxorna och jag skulle inte köpa större än 17" i någon sadel. Jag har 17" på min Tekna, och även på min hoppsadel (Bates momentum)

Såhär ser det ut:

vitt järn ca 105 grader, tekna 33 är ca 105 grader. Jag är ca 160 lång. Har en tekna 18. Min medryttare är smalare än mig o längre, hon trivs oxå i 18. Rätt djup sits så ta inte för liten storlek

Skulle du kunna mäta anläggningsytan på din 18"? :)

Jag har oftast storlek 40 på jeans så en 17" blir säkert för liten. 18" borde bli för lång för min häst så jag får nog satsa på en 17,5.
Hoppas att dom har sadlar hemma nästa gång jag ska förbi affären och att ridbanan är snöfri. Vill inte prova andras sadlar i skogen och speciellt inte nya.
Funderar på om sadeln kan passa mitt lilla varmblod också. Hennes hubertus är för svängd för henne och hon blir hyfsat rak när hon rör sig.

Jag har oftast storlek 40 på jeans så en 17" blir säkert för liten. 18" borde bli för lång för min häst så jag får nog satsa på en 17,5.
Hoppas att dom har sadlar hemma nästa gång jag ska förbi affären och att ridbanan är snöfri. Vill inte prova andras sadlar i skogen och speciellt inte nya.
Funderar på om sadeln kan passa mitt lilla varmblod också. Hennes hubertus är för svängd för henne och hon blir hyfsat rak när hon rör sig.

Har hört tvärt om idag!

En som alltid haft 18" i sadlar har 17" i teknan! Iof har hon gått ner i vikt, men har ändå strl 42-44 i byxor!

Hade beställt en tekna 17.5 men har nu avbeställt den då jag är tveksam till att den blir för stor för mig. Har själv strl 40 i byxor, men ska ju gå ner 10 kg och kommer hamna på 36-38 i byxor. Då känns en 17,5" på tok för stor!

Josefinefreed sitter perfekt i sin 17" Tekna (på hennes bild) och då jag har väldigt svårt att tro att någon som har 42-44 sitter bra i en 17"...

Vilken storlek du ska ha beror ju mycket på hur långa ben du har också. Jag har storlek 36 på byxor men måste alltid ha 17,5" på sadlarna annars sticker knäna utanför knästöden.

Josefinefreed sitter perfekt i sin 17" Tekna (på hennes bild) och då jag har väldigt svårt att tro att någon som har 42-44 sitter bra i en 17"...

Vilken storlek du ska ha beror ju mycket på hur långa ben du har också. Jag har storlek 36 på byxor men måste alltid ha 17,5" på sadlarna annars sticker knäna utanför knästöden.

Personen är ca 166 lång.

Tycker ni att denna sadel är för liten för ryttaren?

http://www.youtube.com/user/maritahcly

(hästen är en nsv under utbildning)

Har funderat på en grej..

En häst som är svängd i ryggen köper man en sadel till som är svängd i bommen. Men många hästar med svängd rygg borde få rakare rygg när de går i form? Häst med rak rygg borde väl få en liten uppåt svängd rygg när den går i form? Passar då verkligen sadlarna lika bra i normalläge som i korekt form??? Eller är jag helt ute och seglar?

Har funderat på en grej..

En häst som är svängd i ryggen köper man en sadel till som är svängd i bommen. Men många hästar med svängd rygg borde få rakare rygg när de går i form? Häst med rak rygg borde väl få en liten uppåt svängd rygg när den går i form? Passar då verkligen sadlarna lika bra i normalläge som i korekt form??? Eller är jag helt ute och seglar?

Fast en bra sadelutprovare tittar ju på hästen i alla gångarter. och ser då hur sadeln ligger. Min svängda ponny har en rakare sadel än var jag trodde hon skulle ha!

Jag är ju 1.75 lång också så en 17,5 känns som om det skulle bli lagom. Vill inte ha för korta kåpor.

Har inte varit inne i stan och kollat om butiken fått hem några sadlar än. En kompis undrade om jag ville prova hennes barefoot cherokee (bomlös). Är väl värd ett försök att testa men jag är ju ute efter en dressyrsadel. Få väl ge mig in i sadelträsket igen...... Är ganska trött på det här!!!

Flexar Teknan något så att dom blir vidare när man ridit i dom ett tag eller håller bommen samma vidd hela tiden?

Jag upplever inte att den sjunker vid ridning iaf. Mina från Griffin har sjunkit SJUKT mkt, men aldrig Teknan. :-)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka