TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Det är därifrån jag har fått informationen då vi har sålt sadeln i butiken jag har jobbat i.;)

OK :)
Jag funderade på det just eftersom sadeln lanseras som typ "vatten tålig" och jag kan ju inte låta bli att undra om just den delen går förlorad om man stoppar om den?
Och framförallt ull blandat med annat får mig dessutom att fundera kring mögel.
Knepiga frågor kanske..:o

Fast det ska nog mycket till att vattnet ska leta sig in mellan bom och bossor.:idea: sedan så det ju syntetull den är stoppad med så jag tror inte mögelrisken är lika stor då. Stoppningen ligger i skikt så närmast bommen är det ull o närmast hästen är det neopren, enligt Globus. Så det lär ju inte finnas så där jätte mycket plats för några större justeringar dock.. Jag läser i texterna ni lagt in här att det står latex men Globus har sagt neopren till mig i alla fall...:angel:

Kl: Testade min idag igen. Den låg bra nu! :D

Blir till att provskritta i morgon.

Någon som har provat att sprätta bort sömmen så man kan ha stigläder på insidan?

Kl.

Har fått hem min Tekna nu och den helt helt :love: Skrittade bara igår men jäklar vilket stöd man fick :bow: Har nog aldrig suttit i en så seriös sadel någon gång och det ska bli så jäkla kul att testa den vidare!

Kanske någon här även vet hur lång anläggningsytan är i 18" modellen? Dressyrmodellen då alltså...

Har försökt läsa igenom hela tråden nu men har några frågor (förutom anläggnngsytan i 17,5" och 18", se inläggen ovan)

Hur mkt har ni fått ge för eran Tekna sadel? Sett att de flesta gett under 6000 kr. Här i Kristianstad ska återförsäljaren ha 6200! rätt stor skillnad mot vad ni andra gett...hmm...

Sen har jag nu en Wintec dressyr 500 modell i 17,5". Tror ni att en Tekna 17,5" eller 18" passar då? Wintecen har ju inte samma typ av bossor som Teknan...

Wintecen idag har ett rött järn, ska jag då ha en 33 eller 34:a?

Tacksam för svar!

Jag är väl en av få som köpt en begagnad Tekna. Den fick jag ge 4000 för, riktigt vrakpris då den bara är använd i några månader och ser helt ny ut. Dock fick jag värma om den från 31 till 33 vilket kostade 600 men det är ju fortfarande billigare än att köpa en helt ny.

Det finns några Teknasadlar begagnade men de är få, kika om det finns i den storleken du vill ha!

ja precis, där finns begagnade Tekna dressyrsadlar. Har kollat runt på dem. Det är därför jag skulle vilja ha svar på de frågor jag ställt då de begagnade jag hittat måste jag skicka efter och jag vill ha lite hum om den passar något så när.

Jag åkte till en affär där de hade Tekna och fick ta hem och prova. Tog sedan dit hästen så att de fick kolla extra noga och sen köpte jag i den storleken som passade bäst :)

ja jo så skulle jag kunna göra men den enda återförsäljaren här har inte sadelutprovning och har endast en Tekna hemma och den är i helt fel storlek både för mig och hästen/hästarna. De tar inte hem en om man inte är säker på att man ska köpa den då de inte har fått sålt någon änsålänge. De är lite kinkiga med sånt här...? jag får inget vettigt ur dem ang vilken typ av rygg dne passar osv. de har ingen aning helt enkelt...

Men har nog hittat en nästan helt ny för ett vrakpris så jag funderar på att köpa den och passar dne inte så får jag sälja den vidare. Har läst igenom hela denna tråden och här är några som har samma typ av hästrygg på sina hästar som mina så jag tror att den ska passa. de är inte så omöjliga att hitta sadlar till.

Men OM någon här har lite koll på de frågorna jag ställde så får ni gärna svara :-)

Vad trist... "Mina" värmde om sadeln till rätt storlek för min häst så att vi skulle kunna se så att den passade utan att jag lovat att jag skulle köpa den. Kanske inte helt snällt av mig men de sa inget om det :angel:

Om du tar kort på din hästs rygg och lägger upp i sadeltråden på Dressyr så kan de nog hjälpa dig angående ryggtyp om om en Tekna skulle passa, det gjorde jag och fick superbra svar :)

KL

Vet att ni svarat innan, men hur stor skillnad är det i sitsen mellan 17-17,5"? Är de stora eller små i sitsen?

Nu ska vi se. Har tagit bilder på hästarnas ryggar. Båda dessa hästar går med en Wintec 500 dressyr idag.
Börjar med isisen:

Här spänner hon nacken och huvudet, uppått så det blir lite mer svankigt än normalt.

http://i1042.photobucket.com/albums/b421/Magiska83/hstarna012.jpg

http://i1042.photobucket.com/albums/b421/Magiska83/hstarna010.jpg

http://i1042.photobucket.com/albums/b421/Magiska83/hstarna006.jpg

Och så nordsvensken. Är under inridning/utbildning:

http://i1042.photobucket.com/albums/b421/Magiska83/hstarna001.jpg

Vad tror ni om Teknan?

Har en islänning med liknande rygg som din. För honom var Teknan alldeles för rak! Men han ser också kortare ut än din, så då kan den nog passa ändå.

okej. ja hon har rätt lång rygg faktiskt. är väldigt sugen på att testa en Tekna på båda hästarna.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka