TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Eftersom den ser så överbyggd ut skulle jag satsa mer på att någon form av close contact-sadel passar bättre, teknan är ganska uppbyggd bak och kan nog bli lite nerförsbacke på den ryggen. Ser ju ganska grov ut i övrigt, och ej takformad. Kanske en albion-sadel?

Ni som använder Tekna dressyrsadel, vad använder ni är allround/hopp modell?

Verkar ju inte ens vara lönt att prova tekna hopp till en häst som har tekna dressyr. :crazy:

Någon som varit på Eurohorse mässan och provat 16,5" dressyren? :) Jag funderar på att åka imorgon och se om den passar, kan inte bestämma mig riktigt..

Har flera bekanta som har dressyren, och även testat hoppen som tyvärr är på tok för svängd.. :/

Kan man tänka sig då att tekna allround är något "mitt emellan" hopp och dressyr modellerna, när det gäller den svängda bommen..?

Wintec är för svängd för min häst oxå. Ena hästen till en bekant till mig, som har Tekna dressyr. Hon jämförde wintec hopp och tekna hopp, och teknan var nästan mer svängd..

Din bekant upplever teknan som mer svängd än wintec - gäller det bara hoppmodellerna, eller även den dressyr som hon har?

Wintecmodellerna är alltifrån väldigt raka till väldigt svängda. De jag syftade på var Wintec 500 och Tekna hopp. Och de är jämförbara.

Är det någon speciell wintecmodell du menar jämfört med Tekna dressyr?

Har haft Wintec 500 och Isabell Werth av deras dressyrmodeller, och 500 är så grymt svängd och låg extremt i bakvikt med xvid på min häst. Och Isabellen låg nära bra, men nååågot för svängd. Och lite i bakvikt.

Wintecmodellerna är alltifrån väldigt raka till väldigt svängda. De jag syftade på var Wintec 500 och Tekna hopp. Och de är jämförbara.

Har haft Wintec 500 och Isabell Werth av deras dressyrmodeller, och 500 är så grymt svängd och låg extremt i bakvikt med xvid på min häst. Och Isabellen låg nära bra, men nååågot för svängd. Och lite i bakvikt.

Det där är så konstigt. För på min ponny är Wintec 500 CC extremt rak! Med vidaste järnet i. Låg som en planka på henne:/ SKa iväg och prova sadlar på henne i morgon så får se vad vi kan hitta!

KL

Är det någon som har hört något om när de kommer med Teknan i 16,5"? De skulle väl tillkännage det under Göteborg har jag för mig att jag läste här.

De på Globus visste inte riktigt när jag var där och pratade med dem idag och provade den.. Den kunde komma om en månad eller senast till sommaren.. Dock finns den utomlands så man tycker ju att den borde komma snart om inte Globus arbetat fram en helt egen bom, jag förstod inte riktigt.. Det kommer i alla fall komma ut på deras hemsida så fort den finns i Sverige!

Hopp. Extremt rak!!!

img_0805_135015650.jpg

De på Globus visste inte riktigt när jag var där och pratade med dem idag och provade den.. Den kunde komma om en månad eller senast till sommaren.. Dock finns den utomlands så man tycker ju att den borde komma snart om inte Globus arbetat fram en helt egen bom, jag förstod inte riktigt.. Det kommer i alla fall komma ut på deras hemsida så fort den finns i Sverige!
Såg den ut att vara en del kortare i anläggningsytan än 17?
17 är lite för lång för min häst

Kl:

Nu har även jag beställt hem en Tekna. Men, tjejen som jag beställde av menade att om man hade permanentstoppade sadlar måste man alltid ha padd under?? Detta måste hon väl ändå ha fått om bakfoten?? :confused:

För nu har jag suttit och sökt, och något sådant påstående kan jag inte hitta?

Det behöver man inte! Då skulle amn behöva ha det på många sadlar;) Teknan går alltså inte stoppa om?

Kikade snabbt på tekna hopp, och den var som en böjd banan! Jisses va svängd;) Passade inte ens min ponny som är svängd hehe

Nu har jag fått reda på att Globus kommer få sin nästa leverans i slutet på April och då kommer dressyren i 15,5" och 16,5" samt den vita dressyrsadeln och Teknas rosa kollektion. :) Dock är mitt sto dräktigt så jag kommer ju inte få provrida sadeln på henne förräns om ett bra tag! :eek:

Jag tänker på wintec 500 allround. finns foto på sadeln och hästen i denna tråd. Upplever att wintec-sadeln är för böjd, och är därför nyfiken på hur Tekna är i jämförelse.. :)

Ja hoppen är ganska rak. Men för svängd för min, jämförbar med Caprillin då de ska ha samma bom. Har dock köpt mig en Momentum som ligger super på henne. :)

Men den du visar på bild är en allround.

Wintec allround "ska" vara svängdast av alla, så jag förstår om du upplever den för böjd. Min häst har väldigt rak rygg och vi har Tekna dressyr som sagt. :) Dock är hoppen svängdare och fungerar inte på en väldigt rak häst.

Tittade på din bild nu och jag tycker inte det ser helt fel ut. Så svängd är den inte för din häst, i mina ögon. Tycker du ska testa Tekna i vilket fall. :-) Lätt värt det!

Ja hoppen är ganska rak. Men för svängd för min, jämförbar med Caprillin då de ska ha samma bom. Har dock köpt mig en Momentum som ligger super på henne. :)

Men den du visar på bild är en allround.

Det är en hopp;) Enligt ALLA jag pratat med. Men det spelar mindre roll då den är såld å ponnyn fått ny sadel. Blev en Prestige Golden Star.

30824973.jpg

30824974.jpg

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 163
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 905
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka