TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Hm så knepigt då... Har en wintecair hoppsadel som är för svängd nämligen, så hästen min är ju då åt det rakare hållet. Frågan är ju bara om teknan är lagom rak eller för rak :crazy: hittade ingen som säljer dem här i uppsala... kan ju prova hoppmodellen men den är ju troligen för svängd. Ska fota ryggen på pålle så kanske jag kan bedöma lite bättre :laugh:

Hm så knepigt då... Har en wintecair hoppsadel som är för svängd nämligen, så hästen min är ju då åt det rakare hållet. Frågan är ju bara om teknan är lagom rak eller för rak :crazy: hittade ingen som säljer dem här i uppsala... kan ju prova hoppmodellen men den är ju troligen för svängd. Ska fota ryggen på pålle så kanske jag kan bedöma lite bättre :laugh:

Jag har wintec cair 500 cc till min ponny (finns bilder i tråden) Och den är för rak och ligger extremt illa. Så jag skulle inte säga att den är svängd!

Min ligger i bakvikt, lämnar bara märken efter sista biten av bossorna! Den kan vara några grader för smal i och för sig, men det är det vidaste järnet så kan ju inte göra något åt det ändå. Men då kan jag ju prova kompisens hoppmodell och om den ligger någotlunda så vet jag iaf att dressyren blir för rak :idea:

Wintec är för svängd för min häst oxå. Ena hästen till en bekant till mig, som har Tekna dressyr. Hon jämförde wintec hopp och tekna hopp, och teknan var nästan mer svängd..

Kanon!! :D Haha ja.. hittils har jag lagt den på 7 olika ryggar och den passade alla dom! Och dom är olika i ryggarna, inte extremt, men ändå. Ett par av dom är spikraka, ett par av dom är svängda, någon är överbyggd m.m

Jag hade oxå letat som en galning efter en dressyr åt mig och hästen, och jag vart in chock när Tekna faktist passade oss BÅDA! :D

imorgon ska jag hämta en snäppet smalare tekna än den jag provat. hoppas nu bara att det inte är nåt krux så att den helt plötsligt INTE passar i smalare... den jag provade var ju för vid men låg riktigt bra i övrigt!

Nedå är nog ingen fara. Jag provade min för smal, och den passade förutom att den behövde lite finlir (bli något bredare), och den låg lika bra som bredare.

Kl

Ni som har Tekna´s dressyrsadel vad har ni för hoppsadel till era pållar?

Jag har 17" 31 i bom i min dressyr
Letar nu hoppsadel med bra knästöd.

Tacksam för svar :)

Hej! Jag har en Tekna dressyr på prov hemma och jag undrar om den skall glappa ibak när man spänner sadelgjorden? Ringde försäljaren idag och hon sa att det gör inget att den glappar ibak, bara den inte glappar när man rider i den. Stämmer detta? Någon som vet något om det?

Kl

min häst som varit väldigt svår att hitta dressyrsadel till har en st martin hoppsadel (billig sadel, tillverkas av stubben).

Kl

Testa Thorowgoods T6 hopp. Den tycker jag är bra! Och ska vara väldigt lik teknan. Går köpa till wintecs knästöd om man inte är nöjd med dem som sitter där.

Kl

Tänk på en sak bara innan du tar råd av något ang. detta.. Eftersom Tekna har en tendens till att passa så otroligt många olika ryggar så är den nog rätt ensamen om att göra det.

Dvs vi härinne lär ha ganska olika hoppsadlar. För att ta ett exempel, på de hästar jag provat Teknan, 7 st, har Tekna passat alla, men min hoppsadel passar endast 4 st av dom.

Jag har förövrigt en T6 showjumper. Beror helt på hur din häst ser ut i ryggen. Min e riktigt rak i ryggen och har svårt att hitta någon sadel som inte blir för svängd. Denna är perfekt.

Sadeln ska INTE glappa. Den har ju rundbossor så svängd på slutet ska den ju vara, men inte glappa. Finns massa bilder på den i denna tråd.

*KL*

Fotade pålles rygg idag! Måste ha en sadel snart, kan inte galoppera barbacka :o Tror ni teknan kan passa eller borde jag leta vidare?

32071821.jpg

32071807.jpg

Han mätte 110grader i somras, lite smalare nu men han kommer nog alltid ligga på 105-110. Fortfarande muskelfattig runt manken (tidigare problem från innan jag köpte honom) och han är överbyggd. Någon som har någon åsikt? :laugh: finns några bilder till i albumet: http://www.pixbox.se/pic_show_id32071807.html

Hans rygg så väldigt kort ut, vet du hur kort den är? :)

Glömde måttbandet hemma! Men nej han är inte särskilt kort, han är stor och maffig och låååååååång :grin: har inte provat många sadlar som varit för långa!

Okej, då blev det genast lite ljusare.. Du har ingen Åf i närheten så du kan ta hem en och prova? :)

Kan någon säga om den ser ut att kunna passa bommässigt? Jag tycker han är ganska rak ändå

Jag tycker du ska låna hem en sadel och prova.. Tycker din häst ser så överbyggd ut så är svårt att bedömma..

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 163
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 905
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka