TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Hittade bilden och även en bild tagen bakifrån utan ryttare. Såg ut som om bossorna plattades till en hel del.
Kanske ska ta hem och prova en då.
Min häst har rött mot vitt järn i bomstorlek, någon som vet vilken storlek på Tekna det är jämförbart med?

Jag har rött i min T6a, det är som 100grader ungefär. Har 110 grader i min Tekna som är 34

Skulle en Tekna dressyr passa till denna rygg?
Anlägningsyta på ca 50 cm.
Hon har haft en pfiff gotthard bomvidd 3
bor på åland så köper jag en så kan jag inte ta den på öppet köp :S

finns det återförsäljare i stockholm/uppsala?

31991686.jpg

kl

Var och klämde på en Teknadressyr i affären men den verkar ha takformade bossor och min häst är platt över ryggen. Expediten i affären verkade inte förstå vad jag menade när jag påpekade det först. H*n pratade bara om rak eller svängd rygg.
Hur mycket "plattas" bossorna till när man sitter i sadeln och ändrar den sig efter det man använt den ett tag.

Dom hade även hoppsadeln hemma och där såg bossorna mer platta ut. Stämmer det eller?

jag blir inte ens klok på om sadeln passar raka eller svängda ryggar? alla säger olika. så vad sa den expediten du pratade med? :)

Som jag förstått det så passar det hästar som har något svängd rygg, inte helt spikrak men mot det rakare hållet.

Det är rundare/plattare bossor på Islandsmodellen. Jag har både Dressyren och Islandsmodellen i Tekna hemma. Dressyrsadeln är mjukare att sitta/rida i än Islandsmodellen. Har testat Islandsmodellen på både rakare rygg och lite svängd och den låg bra på båda. Precis som dressyrmodellen.

Jag får nog säga att jag föredrar Dressyrmodellen.

Vart fick du tag på islandsmodellen? Jag har inte sett att någon ÅF har fått den än..
Du skulle inte kunna ta lite kort på islandsmodellen när de sitter på hästen och utan häst? Vore jättesnällt :)

Var lyckades du hitta isimodellen? Har inte hittat någon som fått hem dem än av alla ÅF jag hittat på nätet i sverige och danmark.

Om du nu har en hemma kan du inte fota isimodellen åt oss nyfikna? Vill se alla håll och kanter.

Det var inte svårt, sadeln fanns i en av våra närliggande ridsportbutiker :laugh: Har inga bilder, då jag lämnat tillbaka sadlarna som var på prov. Men det jag kan säga är att det är lite olika bossor på dom två olika modellerna och att jag upplevde islandsmodellen lite hårdare i sitsen. Fick lite ont i rumpan av den, vilket jag inte fick i dressyrmodellen, men det kan ju vara så att man måste rida in sig i sadeln så det behöver ju inte betyda något negativt. Sitsen på islandsmodellen är väldigt flat, det är inte mycket till sits.

KL

Har inte haft möjlighet att prova någon Tekna men efter allt jag läst om den verkar det som att den skulle kunna passa så jag har (nästan) bestämt mig för att köpa en å chansa. :)

Men först några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. :laugh:

Har en Wintec Isabell nu som jag tycker är underbart skön att rida i, men som tyvärr inte passar hästarna då den är för svängd för dem. Är det någon som har ridit i både Isabellen å Teknan? Hur är de att sitta i om man jämför?

Har Teknan kommit ut i 16,5 än? Har hört att de är rätt små i sina sitsstorlekar. Så jag som har en 16,5 i Isabellen kanske egentligen ska ha en 17 i Tekna eller ska man köra på samma?

Å så sist men inte minst... Har ett rött järn i min Wintec som passar hyffsat, men det hade kunnat vara lite vidare. Tänker mig att en 32 el 33 borde funka i Teknan då. Kan det stämma?

Det är araber med korta relativt raka ryggar, den ena lite plattare å den andra mer takformad.

Tack på förhand!

Både Isabellen och Teknan är djupa i sina sitsar, upplever dock inte Isabellen som större. Är nog ganska likvärdiga. Lika sköna är dom, fast på olika sätt eftersom det är olika modeller. När man köper sadeln med djup sits så är man ju rekomenderad att ta en storlek större för att komma ner och få plats så jag skulle nog ta en storlek 17 oavsett. Dessutom är storlek 17 en bättre storlek om du vill sälja den sedan? Lite mer svårt att få sålt en 16½. Jag hade nog tagit en 33 i ditt fall.

Skulle du vara intresserad av en 16,5" så kommer Globus att komma ut med leveransdatum efter Göteborg horse show fick jag reda på av en ÅF.

Det var synd...Har bara sett bilder på den hos en ÅF i Danmark men det ger alltid mer att se riktiga bilder. Jag kan inte sitta i dressyrmodellen, denär på bock iaf inte gjord för min kropp utan det är Islandsmodellen som är intressant då den har allt jag letar efter förutom då utbytbart järn så jag är så jättesugen på att prova den. Jag gillar flatback och att vara fri i sätet och jag tror inte den är hårdare än de jag har idag.

Men då är det bara att vänta ut den tills den kommer till oss också.

Min kompis har en sån .Hennes häst är en newforest och han har väldigt kort rygg. Materialet är läderliknande tycker jag. Och den är 100% vattentät. Den är fin.

Den puttar mitt bäcken helt fel och trycker ihop ländryggen å det gör ont. Det är sätet som är för kort i den djupaste punkten utan plan yta att balansera i och börjar slutta uppåt för tidigt bak. Ryttaren i svar 344 får också en lustig hållning i sitt bäcken och det ser helt fel ut balansmässigt i ryttarens kropp i filmsnutten.

Om din häst har en rak sluttade rygg upp mot korset eller är överbyggd så kommer du få den känslan i sadeln pga av den djupa sitsen. Har du en häst med annan sluttning på ryggen så får du inte samma känsla. Antagligen därför en sadeln med mindre djup sits känns bättre för dig.

Spelar ingen roll då jag alltid fått den känslan/reaktionen av sadlar av bl.a sadlar med den byggnaden oavsett hästbyggnad eller pall/bock. Kan även få det av vissa flatare modeller också av vissa märken. Jag är helt enkelt överdrivet känslig. Nu har jag ju turen att ha sadlar som fungerar både för mig och hästen, men jag vill alltid testa nytt.

Om din häst har en rak sluttade rygg upp mot korset eller är överbyggd så kommer du få den känslan i sadeln pga av den djupa sitsen. Har du en häst med annan sluttning på ryggen så får du inte samma känsla. Antagligen därför en sadeln med mindre djup sits känns bättre för dig.

men passar teknasaden hästar med raka ryggar som sluttar upp mot korset? min häst har just en sådan här rygg och jag är väldigt nyfiken på sadeln :)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 163
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 905
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka