TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Nu börjar jag få lite ångest här, skulle behöva lite råd från er på denna tråden! Vad ska jag välja Tekna dressyr eller Santa cruz Hekla? Jag kan verkligen inte bestämma mig.. Vore snällt med lite hjälp och åsikter! :)

jag har haft båda dom. Absolut tekna. Heklan är fin men ger inte mkt stöd alls.

Tack för svaret!
Båda sadlarna ser ut att ha lika stora stöd ungefär men Tekna har ju formpressade vulster, är det de som gör att man får mer stöd?
Jag har ridit i lädersadlar det sista och man glider ju lite mer i dem men jag tycker det är bra så man kan använda sätet ordentligt.. Jag red knappt i min förra Tekna men upplever du att man sitter mer fast i den?
Vad tycker du om läder jämfört med syntet och tvärtom?

Nu behöver jag hjälp igen av er snälla bukafalosare!
Jag har fotat ryggen på min häst nu idag och skulle vilja veta vad det är för slags rygg hon egentligen har! Näst intill omöjligt att hitta någon sadel då den är väldigt kort.. Men jag tror att en tekna i 16,5" skulle vara bra.. Vad tror ni?

dsc00981_119567778.jpg

dsc00979_119568055.jpg

dsc00978_119568407.jpg

Den var lik min. 16,5 skulle säkert passa, 17 tror jag skulle bli för lång.

Ja, jag ska prova den när den finns hos närmaste återförsäljare! :)

När var det 16,5 skulle komma ut? :) För den är väl inte ute än va?

Jadu, jag var i kontakt med en Åf i Kristianstad som kunde få hem nästa vecka men Globus har inte fått sina än.. Men snart förmodar jag! Det är bara att kontakta sin ÅF:)

KL

Hej söta buke :)
Någon som har koll på hur breda (grader tex) de olika vidderna är.
Funderar starkt på att testa teknan då jag inte får så bra dressyrsits i hoppsadeln.
Men vilken bomvidd tror ni är smartast att testa först (sen ändrar man ju om det skulle va fel men skulle vara enklast att få rätt från början :angel:)

Hon har blått järn i sin bates elevation, motsvarar? :):):)

nu skiljer isg väl wintec/bates dressyr o hoppmodeller sig lite.
men jag hade blått järn i min isabell werth och tog en 33 (tror jag...) och behövd einte värma om då utan den satt som en smäck så hoppas på att hästen breddar sig inom ett halvår så jag utnyttjar min gratisomvärmning ;P

Okej tack så mycket för svaret testar nog 33 har för mig att det är den som dom levereras i också :)

knapplån.

hur är bomvidderna? funderar starkt på att prova en på min häst, som vi provat en massa sadlar på. han har bomvidd 35 (ev.34) i prestige dressyrsadlar, vet inte hur många grader det motsvarar dock :confused:

Min har iallafall en omvärmd 33a, alltså en 34a. Den ligger jättefint i balans på henne. Den är ca 110grader.

Prestiges bredaste är väl inte mer än 95-100 om jag inte minns fel?

Min har iallafall en omvärmd 33a, alltså en 34a. Den ligger jättefint i balans på henne. Den är ca 110grader.

Prestiges bredaste är väl inte mer än 95-100 om jag inte minns fel?

verkar som prestige bredaste är ca 107? vet inte säkert och hittar ingen sida där det står de olika graderna :confused: :cry:

Okejokej. Men det är ju bara att testa en Tekna och se hur den ligger! :) Jag tror bara dom tillverkas i 33, och värmer om efter önskemål.

Okejokej. Men det är ju bara att testa en Tekna och se hur den ligger! :) Jag tror bara dom tillverkas i 33, och värmer om efter önskemål.
¨

jo men precis! tänkte mer om de kanske inte gick att låna hem och prova, eftersom sadeln är ny och inte begagnad. men det kanske går, får höra med ch*rlies :) troooor att de är ÅF av den iaf!

vad har din häst för typ av rygg?

Min tjej har en väldigt rak rygg, och Tekna är den enda utav väldigt många dressyrsadlar som legat i balans på henne. Den kunde ha varit nååågot rakare, men eftersom hästen går klockrent i denna sadel så fick det bli den.

Min tränare har provat den på sina, och trots att den inte ligger helt 100 på alla så går de alla som en dröm i den.

Den häst den låg bäst på har rak mot lite svängd rygg. :-))

kl

Var och klämde på en Teknadressyr i affären men den verkar ha takformade bossor och min häst är platt över ryggen. Expediten i affären verkade inte förstå vad jag menade när jag påpekade det först. H*n pratade bara om rak eller svängd rygg.
Hur mycket "plattas" bossorna till när man sitter i sadeln och ändrar den sig efter det man använt den ett tag.

Dom hade även hoppsadeln hemma och där såg bossorna mer platta ut. Stämmer det eller?

Det finns bild på hur mycket bossorna plattas till här någonstans i denna tråd.. Min häst har också ganska platt rygg och sadel satt perfekt på henne! Min sadel tyckte jag ändrade sig efter hästen rätt snabbt ändå, jag red ca 10 gånger i den innan den såldes och då tyckte jag att bossorna inte var lika takformade!
Ta hem en sadel och prova, det är det bästa du kan göra! :)
Hoppsadeln vet jag inget om tyvärr..

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 163
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 905
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka