TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Ja precis, du sa ju att den var vid. Kommer den ner lättar den tidigare.
Ibland får man välja det minst dåliga helt enkelt!

Funderar på en tekna själv, när pengarna räcker. Men min häst har låååååång bred rygg!

Lång rygg är inga problem och bred tror jag inte heller. Det beror väl lite på hur bred. Men min häst har också bred rygg och Teknan passade fint! Det är bara att prova, låna hem en!

knapplån

Jag har kvar min Tekna o hästen trivs med den. Jag gillar sadeln och tycker absolut den är en av dom skönaste sadlarna jag suttit i. Den är prisvärd med andra ord. Mina testryttare som ridit hästen ibland älskar sadeln också, inte en enda person har ngt negativt att säga om sadeln. Det enda lilla minuset är att den kan knarra lite om man smörjt stövlarna. Men det är ju ingen ren läder sadel så det är ju svårt att undvika. Jag tycker sadeln är snygg, fin design och hästen har fått nya muskler tack vare sadeln.

Jag har även testat lädervarianten (Orde Equester Venus eller va den heter) men den upplevde jag som ngt mer svängd och den var inte lika skön som Teknan! Jag har förutom Teknan köpt en annan dressyrsadel att växla med. Den andra sadeln är inte riktigt lika djup i sitsen vilket är skönt att kunna variera med då min häst är unghäst.

Jag har fortfarnade kvar min sadel och kommer ha det lääänge till :D
De enda negativa är att mina stroppar har släppt i limmet eller vad man ska säga vid de hålen jag brukar använda, så jag har helt enkelt fått börja spänna på "fel" sida. Men men, det är ju vanesak :)

Jag köpte sadel dels för att bli av med stora delar av sadeltvång, men det kan jag ju säga att det har jag inte blivit pga brännsår osv. Hon är nästan värre nu...Blir till att köpa en stor fluffig fårskinnstunnel :)

Lämna in sadeln för byte av stropparna då? Har en bekant som gjort det. Hon fick läderstroppar. :)

Lämna in sadeln för byte av stropparna då? Har en bekant som gjort det. Hon fick läderstroppar. :)

Det är inget som går på matrialgarantin va? Har för mig att man har 1 år i matrialgaranti och 5 år på bommen. Eller är jag helt ute och seglar?:rofl:

Hur rengör ni era sadlar? Jag lyckades aldrig att få min helt ren...

jag har gjort rent min sadel 3 ggr sedan köpet, den ser helt ny ut ännu.
Har jag fått ett riktigt bra ex? :D

Hur rengör ni era sadlar? Jag lyckades aldrig att få min helt ren...

Jag använder bara vatten, men jag skulle inte vara rädd för att prova med en lite klick diskmedel eller sadeltvål I vattnet. Skulle dock inte lägga medlet direkt på sadlen;)

Om man måste lägga medlet dirket på så skölj noga av med vatten :)

Jag fösökte med både vatten och diskmedel men det fanns fortfarande lite kvar.. Min häst kanske har extra jobbig smuts på sig! Vi säger så i alla fall :angel:
Jag hade tänkt fråga också om man måste rengöra noga men såg sen att __Stilett__ endast rengjort 3 gånger sedan köp. Det måste vara ett riktigt bra ex! :)
Jag får hoppas mitt nästa ex blir lika bra! :D

Ja nog är du ute och seglar. :D Stropparna är ju ett material det med, och går det sönder så får du ju nya! ;):D

kl

Jag har kanske rengjort min 2-3ggr max... :p Den ser ut som ny!

KL
Har letat o letat efter en bild på Tekna islandssadel, men inte hittat, inte ens på Teknas egen sida? Är jag helt blind o korkad? Hittat bild på både den vita o den rosa, men inte på islandssadeln, börjar tro den inte finns?

Oj, där ja! Fin! Tusen tack! Tycker den ser bra ut, men fanns bara i halva tumstorlekar...

kl*

Hello :)

Jag har insett att jag faktiskt behöver en dressyrsadel till min häst, men har ej lust att lägga så mycket pengar på den eftersom den inte kommer användas så mycket, utan enbart vid dressyrträning.
Föredrar min hoppsadel men min dressyrsits blir...:crazy:...

Tror ni teknan skulle kunna vara värd att prova? Min häst har rak rygg.
Vilken bomvidd tror ni skulle vara lagom? Hon har blått järn i sin bates elavotion.

Fasiken att jag inte fixat nya ryggbilder, dessa är från i somras när jag köpte henne och hon har blitt mer musklad, dock fortfarande rak och lite sluttande bakåt.

31402393.jpg

Ska fixa nya bilder :)

Det är nog absolut värt att prova! :) Det skadar aldrig. Jag tror dom bara kommer i 33 så prova det och behöver den vidgas/smalas brukar man få det innan köp och ibland en omvärmning som ingår efter köp oxå. :-)

Såhär ser min ut i ryggen:

Haha, jag hoppas att det är hästens ägare som skriver och då är det väl din hästs rygg? :D

Den bruna sadlen är JÄTTE snygg! (Fast inte på nära håll, då tycker jag den är väldigt spräcklig) Hade kanske köpt en brun om jag inte hade varit "tvungen" att byta ut att läderutrustning då....dyyyyrt! Men jag tror nästen vi passar bäst i svart än då för min häst är väldigt röd när hon inte är klippt ;)

Senast ändrad av en moderator:

Åh va kul att äntligen få lite bilder. Den ser ju överraskande rak ut i bommen, bara att vänta tills den kommer hit så man kan få prova den snart, har väntat alldeles för länge...

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 163
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 905
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka