TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Jag är van vid bomlös ala soffkudde så jag kommer tycke att alla sadlar är smala tror jag :D

Såhär ser hon ut i ryggen under "arbete" ;)
41355_420974626049_684896049_5404509_2231689_n.jpg

har suttit och kollat bak i tråden och har faktiskt svårt att se hur det ska kunna få plats 3 fingrar vid manken:(

Jag tittade på bilderna du lagt in och tyckte det var liiite tight för manken även där, så då är det nog kört för min :(

Beror ju på vilken bomvidd du har, de första bilderna är på en 32:a de andra är på en 31:a. Stor skillnad blev det på friheten vid manken.

Har du möjlighet att låna hem en sadel och prova så gör det.

Det är väl gammalt att man ska få plats med 3 fingrar vid manken. Sadeln får absolut inte komma åt manken så att den trycker på den men om det är 2 eller 3 fingrar mellan spelar ingen roll bara sadeln ligger i balans på ryggen. Den får varken tippa framåt eller hamna i bakvikt.

Har du möjlighet att låna hem en sadel och prova så gör det.

Det är väl gammalt att man ska få plats med 3 fingrar vid manken. Sadeln får absolut inte komma åt manken så att den trycker på den men om det är 2 eller 3 fingrar mellan spelar ingen roll bara sadeln ligger i balans på ryggen. Den får varken tippa framåt eller hamna i bakvikt.

Kompisen var hos en sadelutprovare i torsdags å de tyckte det var ok med 2 fingrar mellan. Så länge sadeln ligger bra! Och jag håller med!

Men har min häst så mkt mindre manke än din?

Jag får in 3-4 fingrar när jag RIDER i min Tekna. Och jag har en omvärmd 33a, alltså en 34a.

Och sen tycker även jag att det inte spelar så stor roll om man får in 2 eller 4 fingrar, huvudsaken sadeln inte ligger på manken.

Knapplån!

Vad tror ni om en Tekna på den här ryggen? Har kommit över en väldigt förmånlig begagnad, men tvekar då jag egentligen inte har råd för tillfället.. :crazy: Kan det vara värt att köpa för att prova och sedan sälja vidare ifall den inte funkar? Sadeln jag kikat på är bomvidd 33, hur pass brett är det i en tekna? Hästen har just nu en Thorowgood T6 (bomvidd vid) som sitter bra på honom men som jag inte riktigt känner att jag kommer åt honom i, därav funderingarna..

31423436.jpg

31423435.jpg

Min hade T6 hopp med Normal mot vida järnet i innan (lite för vid). Hon har 31 i bomvidd i teknan.

Och jag hade det röda, vida järnet i min T6 när jag köpte min Tekna i 34. Hon har de vita, xvid i sin nya hoppsadel (Bates)

min har lite längre manke, men annars var de rätt lika. det är ju just längden på hennes manke som gör att sadlarna ligger nära manken, men det är lite cutback på Teknan då eller?

Ang det med 3 fingrar har jag aldrig förstått varför det "ska" vara just 3 fingrar utan det som ni också säger - bara den inte ligger an!

jag kan stoppa in i princip min handflata under sadel fastän min häst har hög och lång manke. jag har vidd 33.

hmm detta låter ju faktiskt lovande!!
Men till mig då, hur passar sadeln långa ben? framför allt långa lårben :(

Du och Josefinefreed, vet ni hur många grader 3-34 motsvarar? För att hon är bredare än jag tror förstår jag ju, man lurar sig på manken ;)

Hur lång är du?
33 är ca 105 grader och 34 110 grader. :)

det är inga problem det heller, den passar med långa ben. Men det går att ha korta ben också utan att man störs så mkt av det. Min medryttare är lång och detta är hennes favoritsadel.
Det enda med ev långa lårben är att du ev måste flytta fram stödet lite så dina ben inte pressas bakåt, men det gör man ju lätt eftersom den sitter på kardborre. Störs du ändå av det så kan du ju köpa mindre stöd och sätta på.

jag är 175cm, så groteskt lång är jag ju inte :D Men det är ju bra då att det går att flytta stöden :)

Mätte just hästen och fick henne till prick 100 grader.
Då är det väl bäst att prova en 33'a och räkna med att hon breddar sig?

Jag har storlek 40 på rumpan och jag satt bättre i en 17" än en 17,5. Tyckte sitsen blev för stor i den. Fast det är väl lite inviduellt hur mycket plats man vill ha i sadeln.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka