TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Okej. Ja men jag tycker sadeln ser bra ut i längden osv. Ser inte ut att belasta fel eller trycka där den inte borde trycka. Hur är hästen att rida i den då?

Det var första gången jag red henne i den nu efter att hon är igångsatt igen.. Men jag tycker det kändes bra.. Ska kolla idag igen. Ska även ta kort utan schabrak då, så det blir lättare att se.

*KL*

Har sett att det börjat komma ut fler och fler Tekna sadlar, dressyrmodellen framförallt, på annonsidorna nu efter bara 6 månader. Vad tror ni som har en sådan sadel att det beror på+ Jag har hört på annat håll om att det beror på att många får skav bakpå låren/rumpan pga att den är bred där man sitter, bakåt vid låren. Eller?

KL. Blir inte riktigt klok på sadeln. Igår verkade den ligga mer stilla??

k10_152511750.jpg

k11_152511777.jpg

pk12_152511883.jpg

Vågar man tro på att en pad som höjer framvalvet kan räcka? <Eller är det ut i sadeldjunglen igen??

Jag tycker den ser ut att ligga långt fram, eller är hon lång, alltså mycket rygg bakom sadeln som gör att det ser ut så?

Har du provat sätta en pad under framvalvet?

Jag tycker den ser ut att ligga långt fram, eller är hon lång, alltså mycket rygg bakom sadeln som gör att det ser ut så?

Har du provat sätta en pad under framvalvet?

Dels är hon lång, 155 i täcken och bara 157 hög. Men sadeln glider även fram, då hon är väldigt överbyggd. Alla sadlar hon haft har glidit fram. Fast de är inpassade enligt konstens alla regler.

Har inte provat med pad då den kostar ca 400 kr så vill jag inte beställa och sedan går det inte.

Prova vika en pad och sätt under framvalvet till att börja med? Acavallos front riser är ganska tjock så ha det i åtanke.

Prova vika en pad och sätt under framvalvet till att börja med? Acavallos front riser är ganska tjock så ha det i åtanke.

Har bara en mattes pad och den blir ju flera cm tjock! SKulle inte få för mig att vika en fårskinnspad dubbelt. KAn man testa med något annat??

Jag har vikit en liten gästhandduk och lagt under också när jag velat se om det gör nån skillnad. :) Annars tror jag Mias padden är bättre att vika än de tjocka.

*KL*

Har sett att det börjat komma ut fler och fler Tekna sadlar, dressyrmodellen framförallt, på annonsidorna nu efter bara 6 månader. Vad tror ni som har en sådan sadel att det beror på+ Jag har hört på annat håll om att det beror på att många får skav bakpå låren/rumpan pga att den är bred där man sitter, bakåt vid låren. Eller?

Ingen som har några tankar ang detta? Både ni som har sadeln och ni som haft sadeln

Jag har inte upplevt något skav utan tycker den är riktigt skön. Jag försöker sälja min då jag tycker att den är lite i längsta lagret för min häst.

Jag har också funderat på detta när det ofta kommer ut sadlar som är uttagna för ett halvår sen bara :crazy:

Här kommer lite fler bilder på min Tekna. Jag tror faktiskt att den åker fram en liten bit under ridningen..
Några fler som kan uttala sig om hur den ligger? Jag tycker den är en aning för lång.. Sista bilden är efter ridpasset

cimg3625_152926097.jpg

cimg3626_152926632.jpg

cimg3627_152926804.jpg

cimg3628_152928050.jpg

cimg3629_152928247.jpg

Jag mätte min 17,5" idag igen och fick då anläggningsytan till ca 43-45 cm någonstans där. Var lite svårt att få exakt.. Vad har ni andra mätt er sadel till?

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka