TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

Sv: TEKNA dressyrsadel, någon som provat?

KL

Fick förra veckan hem min Teckna! Var iväg och provade ut en begagnad hos en sadelutprovare och jag kan inte annat än att säga att den satt som smäck! En 17,5":a, bv 31 och till detta tillhörande stigläder och böjd sadelgjord.
Jag har bara hunnit provköra den ett par gånger, men tycker att det känns som väldigt mycket sadel för väldigt lite pengar - speciellt till begagnat-priset! Är annars lite van vid westernsadlarna och gillar inte dressyrsadlar som är för djupa eller har för "vasst" framvalv, men tecknan är siktigt skön! Min pyttelilla fjomp-arab verkar tycka att den ligger himla trevligt han med, för han känns himla mjuk och fin under den. Kan inte annat än att säga att jag verkligen diggar den!

KL

Är jättesugen på att skaffa en Tekna men måste självklart prova den på hästen först.:) Någon som vet var det finns någon återförsäljare i Dalarna?

Åå tack så mycket:) Inte så faligt långt från mig så jag ska kolla med dom genast!!

kl

*gaaaah* jag blir tokig, är det någon här som bor i närheten av kalmar/karlskrona som kan tänka si att låna ut sin tekna så jag får prova på min?
:angel:

En återförsäljare i närheten har en Bom 32 sits 17" men jag behöver ha minst 17,5 i sitsen och hästen antagligen 33, är det verkligen någon ide att prova den hon har?

Om du provar hennes så ser du ju hur den ligger på hästen. :-) Så ja, det är väl en bra idé om det är Tekna du vill ha. :)

men ändras inte bommen lite när den vidgas? eller det kanske är så lite å det inte märks nå vidare? (höhö)

Jo, lite alltid. Men du ser ändå om sadeln är helt fel eller om det skulle bli bättre med en vidare/smalare. :) Och så får du chansen att känna hur hästen går i den, om den inte ligger helt åt skogen. :p

Hej!
Tror ni att Teknan skulle kunna passa den här pållen. Jag är lätt desperat av en dressyrsadel i budget klass just nu och det verkar ju som om flera är nöjda med teknan.
32320065.jpg

32320067.jpg

Här är en gammal bild på honom uppställd men han har ju ändrat sig lite sen dess.
30908249.jpg

:bump::bump:

Var på charlies i går, kollade så dressyren låg bra och testade tekna hopp:-) men vilken skillnad de var på dom! Dressyr har jag 33 i bom, på hopp skulle jag behöva 31 utan padd. Men tror ändå jag önskar mig en finare fårskinnspadd i födelsedagdpresent, jobbar lite i sommar och sen beställer jag en tekna hopp 32,5 i bom:-D
Förövrigt låg dressyren bra, trotts att den åker fram, men låg bättre med padd:-)

kl

Skakar liv i tråden igen! :D

Gällder dock Tekna Allroundsadel, men någon kanske har testat den med?
Jag blev av med min Globus Loke vid inbrott i stallet och tänkte köpa en ny likadan då den passar hästen så bra.
Men så har jag läst om Tekna och blivit nyfiken! Många här verkar ju älska den, dock är det väl dressyrmodellen ni flesta testat? Ngn som testat allrounden?

Man tror ju att äkta läder ska vara det bästa, har aldrig ens funderat på konstläder/syntet innan (iof bara haft en sadel hittills hehe).
Men Teknan verkar ju väldigt lättskött och sitter bra på så många olika hästar.

Ngn som använt Loke och även Tekna och kan jämföra lite?
De i butiken borde kanske ha lite koll på vilken storlek vi bör ta i tekna, om vi haft Loke innan (de säljer båda). Just för Loke suttit så bra.

Vi rider så varierat, skogen/lätt dressyr/småhopp, så en allround känns bäst, och som sagt funkat bra innan.

Jag provade loke på min häst innan jag köpte teknan. Den passa inte. Men teknan är värd att prova, den passar nog på fler hästar än vad loke gör;-)

KL

Ni som rider i Teknan vad har ni tum på den respektive i andra märken??

Hur är den om man jämför med tex Frank Baines, Crown, Santa Cruz, Stübben?

Ungefär likvärdig med andra märken skulle jag säga. Bara man tänker på att det är djup sits så man jämför med sadlar som har det också. Jag har en Crown hemma, den är 17. Ngt för litet för mig. Om Crownen varit 18 så hade jag upplevt den lika som min Tekna som är 18. Stubben har jag haft 17½ i men dom har inte varit lika djupa som Teknan.

Tack för svaret:)

Har en Crown hoppsadel i flatbackmodell som är 17" den är helt perfekt till mig, Globus clic hopp 17,5" är däremot alldelens för stor. FB, Santa Cruz, Albion, Stübben dressyrsadlar är för små om dom är 17". Borde det funka med en 17,5" på teknan?

KL

Tyvärr verkar det som jag får sälja min Tekna:( Den glider fram på madam, så blir att leta efter ny!

32446868.jpg

Får nog inse att det kanske inte kommer bli så lätt att hitta en sadel som ligger still på henne!

Hur tycker ni att min Tekna ligger på min häst? Inte helt lätt att se med schabraket men har ingen bättre just nu..
dsc01184_152241961.jpg

Hon står i lite nerförslut, därför kan sadel se för trång ut...

Nej tycker itne den ser trång ut (pga nedåtlutningen) men den borde väl läggas lite längre bak, är väl en islänning du har?

Ja, det är en islänning men den låg rätt bra där.. Iofs innan jag spände, tror sadelgjorden drar fram lite...

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka