Te, the, thé osv

Sv: Te, the, thé osv

:) Själv skulle jag tycka att det vore enklare att säga; Oj, jag stavar visst ordet helt fel!

Då skulle jag ju också ändra mig. Men det gör jag inte. Nåja då vet jag att tråden inte handlade om en språklig diskussion som jag trodde. Det var inte heller så att ts och några i tråden ville veta varför människor stavade olika. Det var helt enkelt bara det gamla vanliga -korrigera de avvikande för vi står inte ut med dem.

Då vet jag till nästa gång jag stöter på en tråd med kommentarer i stil med
-undrar om någon som skriver fel vågar sig in här.

Korrekt igen, annat exempel. Det är ju tex inkorrekt numera att be Fader vår om man är kristen, det korrekta är att be Vår fader. Hur ska vi korrigera de som gör fel? Det står ju hur man ska säga i översättningen.

Fader vår är inte alls inkorrekt. Båda versionerna finns i psalmboken av en anledning :)

Jag har googlat och googlat utan att hitta en enda träff på laiv. Förutom på norska då.

Hur stavar du tejp?

Jag sa ganska tydligt flera gånger att jag stavar laiv... jag vet att det inte är så andra gör. I det fallet skulle definitivt byta om jag skrev en vetenskaplig avhandling, eller försöka undvika ordet lajv på något annat sätt.

Senast ändrad:

Det finns säkert andra ord som jag stavar lite gammalsvenskt. Det är ju ofta vissa ord där stavning fastnar. Det kändes ett kort tag för några år sedan som att jag slogs ett ganska ensamt slag här på buke med juice istället för jos. Men det verkar ha vänt igen. Däremot stavar jag tex mail istället för mejl och laiv istället för lajv. Det är delvis gammalsvenskt och delvis svengelskt. I och J var en gång hyggligt utväxlingsbara så det kändes inte svengelskt att använda i och bara fult med j.

Men jo jag har för mig att det finns ngra ord där jag har f istället för v utan att störa mig på det. Men framför allt är det väl så i många efternamn helt rimligt.

Är du min kusin? Hon kan aldrig inse att hon har fel, utan har istället en sjujäkla massa förklaringar till att hon minsann också har rätt...om man tänker si och så.

Skrattretande!

Då skulle jag ju också ändra mig. Men det gör jag inte. Nåja då vet jag att tråden inte handlade om en språklig diskussion som jag trodde. Det var inte heller så att ts och några i tråden ville veta varför människor stavade olika. Det var helt enkelt bara det gamla vanliga -korrigera de avvikande för vi står inte ut med dem.

Då vet jag till nästa gång jag stöter på en tråd med kommentarer i stil med
-undrar om någon som skriver fel vågar sig in här.

Vet du, jag börjar bli allvarligt oroad för dig. Jag känner inte alls igen dig. Du snurrar in dig i den ena märkligheten efter den andra, rent häpnadsväckande märkligt ibland. Jag känner inte heller igen dig som någon som skulle skriva vare sig gammelsvenska eller gammelfranska eller gammelsvengelska. Liksom.

Jo hon kanske är lite som jag är. Jag har aldrig fastnat för uttalanden som -så gör man annars gör man fel (vika lakan fel), eller -men det är ju lagen (om cyklister och trafikregler). Roligare att prata om varför folk gör si eller så eller -men känns lagen/domen rimlig i just detta fallet? Kan man ändra så att den är lättare att följa.

Inte svart eller vitt, mellangrått. Men alla är ju olika.

Diskussionen blir då -Men du gör ju fel! -tja det är praktiskt för att... -men du gör ju fel! -jag gör såhär därför att, -Men du gör ju fel! osv osv Problemet är att det är olika infallsvinklar.

(Haft den här diskussionen med en väninna om att vika lakan en gång, självklart gjorde jag på hennes vis med hennes lakan men det var intressant att få veta att det fanns rätt och fel och att min mormor gjorde Fel medan hennes gjorde Rätt och andra personer hon vikt med (hennes man vars mormor vek som min) hade gjort henne Arg o var lite bakom. Själv trodde jag det fanns olika sätt bara.)

Senast ändrad:

Vet du, jag börjar bli allvarligt oroad för dig. Jag känner inte alls igen dig. Du snurrar in dig i den ena märkligheten efter den andra, rent häpnadsväckande märkligt ibland. Jag känner inte heller igen dig som någon som skulle skriva vare sig gammelsvenska eller gammelfranska eller gammelsvengelska. Liksom.

Jag kanske var lite trött och irriterad. Du måste rimligen däremot sett att jag stavar the i diverse trådar. Tur att du inte märkt att jag tydligen använder lite äldre/konstiga ord ibland, talspråksmässigt kommenteras det, inte direkt negativt tror jag. (Jag vet inte exakt vilka ord som är "problemet") Franska är jag usel på, utom läsa, så nej det använder jag inte. Har läst ett par kurser med engelsk språkhistoria och stavningsreformer så gammalsvengelska kunde det funnits risk för.

Senast ändrad:

Jo hon kanske är lite som jag är. Jag har aldrig fastnat för uttalanden som -så gör man annars gör man fel (vika lakan fel), eller -men det är ju lagen (om cyklister och trafikregler). Roligare att prata om varför folk gör si eller så eller -men känns lagen/domen rimlig i just detta fallet? Kan man ändra så att den är lättare att följa.

Diskussionen blir då -Men du gör ju fel! -tja det är praktiskt för att... -men du gör ju fel! -jag gör såhär därför att, -Men du gör ju fel! osv osv Problemet är att det är olika infallsvinklar.

(Haft den här diskussionen med en väninna om att vika lakan en gång, självklart gjorde jag på hennes vis med hennes lakan men det var intressant att få veta att det fanns rätt och fel och att min mormor gjorde Fel medan hennes gjorde Rätt och andra personer hon vikt med (hennes man vars mormor vek som min) hade gjort henne Arg o var lite bakom. Själv trodde jag det fanns olika sätt bara.)

Du ger dig inte du ;) Av det första du skriver fattar jag inte mycket, men förstås att du jämför hur man skriver ett ord på svenska med hur man viker lakan. Ehhh...det är nog inte riktigt samma sak, vet du. Det finns regler för hur man skriver ett ord rätt, men det finns inga regler för hur man viker lakan.

Det är inte olika infallsvinklar om man skriver te, the eller thé på svenska. Det finns ETT rätt och det är te!! Tro nu!

Fast hur ord stavas är inte hugget i sten, tycker man annorlunda än normen och tillräckligt många håller med så kommer vad som är korrekt att ändras. På de senaste 100-150 åren har det hänt massor, om det blir lika stor förändring de nästa 150 lär vi aldrig få reda på men risken finns att språket åtminstoen inte är statiskt.

Varianterna av te har ju förekommit flera trådar här.

Men eftersom en vän till mig skriver thekakor måste jag fråga hur ni stavar det?

Det gör riktigt ont i mina ögon att läsa det, som någon svengelska :meh:

För mig heter det enbart te och tekakor, allt annat är felstavning.

En bekant på facebook skriver att hon ska dricka thé, det gör också ont faktiskt :p

Jag stavar det "teeh" eller bara "t". Båda är korrekt. :)

Fast hur ord stavas är inte hugget i sten, tycker man annorlunda än normen och tillräckligt många håller med så kommer vad som är korrekt att ändras. På de senaste 100-150 åren har det hänt massor, om det blir lika stor förändring de nästa 150 lär vi aldrig få reda på men risken finns att språket åtminstoen inte är statiskt.

Språket är inte statiskt, men just nu är det enda rätta att skriva te, just te.

Tänk hur många som skriver "förståss" istället för "förstås". Inte blir det rätt att skriva med två s bara för att många skriver det fel.

Men när det gäller stavning och grammatik är det just svart eller vitt. Visst kan vi stava "svart" v-i-t på pin kiv om du vill. Men risken är rätt överhängande att du blir missförstådd.

Men nu tror jag knappast att du kan vara allvarlig längre.

Språket är inte statiskt, men just nu är det enda rätta att skriva te, just te.

Tänk hur många som skriver "förståss" istället för "förstås". Inte blir det rätt att skriva med två s bara för att många skriver det fel.

Men det blir lite absurt när man läser en bok från 50-talet, är "the" då en felstavning? Eller en ännu äldre bok, är äro en felstavning? Är det felstavning om man som 90-åriging skriver ett brev till någon bara för man inte lärt sig det moderna språket utan skriver som man lärde sig i skolan för 75-80 år sedan?

Nej jag tycker inte man ska stava förstås - förståss eller också - oxå men kanske kommer det någon dag när yngre förmåga påpekar att att jag stavat ett ord fel och jag till min förskräckelse finner att det faktiskt är så, åtminsone enligt saol. Det är högst tveksamt om jag kommer att rätta mig i ledet då.

Jag menar inte direkt att det är rätt att stava fel, men vissa felstavningar är mer rätt än andra, det är överkurs att för var ny upplaga av SAOL att kontrollera om hela ens ordföråd är intakt. Hur gör vi för övrigt med nya ord? Hur stavas "lajv" egentligen, med tanke på att det inte finns i SAOL?

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 542
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar