Te, the, thé osv

Sv: Te, the, thé osv

Men det blir lite absurt när man läser en bok från 50-talet, är "the" då en felstavning? Eller en ännu äldre bok, är äro en felstavning? Är det felstavning om man som 90-åriging skriver ett brev till någon bara för man inte lärt sig det moderna språket utan skriver som man lärde sig i skolan för 75-80 år sedan?

Det är väl inte ett dugg absurt?

Om du levde på 1800-talet var det helt korrekt att stafva med f. Om du lever idag är det korrekt att stava utan f.

Om det är något som är absurt är det väl att hävda att allting som en gång i tiden har varit rätt, fortfarande är det, just bara därför.

Det är väl ingen som hävdar att en 90-åring inte får skriva brev med gammalstavning (även om en 90-åring borde lärt sig modernare svenska än så i skolan). Men om samma 90-åring börjar skriva inlägg på bukefalos (eller kanske insändare i lokaltidningen :D ) om att det är korrekt att stafva stava med f eftersom man gjorde så på 1800-talet. Då har 90-åringen fel.

Fast hur ord stavas är inte hugget i sten, tycker man annorlunda än normen och tillräckligt många håller med så kommer vad som är korrekt att ändras. På de senaste 100-150 åren har det hänt massor, om det blir lika stor förändring de nästa 150 lär vi aldrig få reda på men risken finns att språket åtminstoen inte är statiskt.

Exakt. Stavningen av många ord har förändrats de senaste par hundra åren. T ex ordet te. Om ett barn frågar hur te stavas, t ex, så verkar det bättre att ge barnet den moderna stavningen och inte den som är några hundra år gammal.

Inte heller verkar det vara någon större idé att ge barnet den stavning man tror kommer att vara den gällande om 200 år.

Sedan kan man naturligtvis, om man vill, själv välja den ålderdomliga stavningen. Eller vilken stavning man vill. Man då får man finna sig i att läsaren ser att texten är behäftad med stavfel.

Varför skulle en 90-åring använda sig av 1800-tals skriftspråk? En 90-åring föddes runt 1923 och borde ha gått i skolan 1930-1940 eller så, språket har dock förändrats en del sedan dess men inte så mycket.

Tja är man ute efter att döma och att hitta rätt och fel så kan man givetvis sitta och reta sig på att en del inte hängt med och ve och fasa använder ordformer och stavningar som ströks ur SAOL för fler årtionden sedan eller så kan man ta det med ro så länge man förstår vad som menas och eller skaffa sig ovänner och börja läsa lusen av folk ( och skaffa sig högt blodtryck) för att de inte hänger med i svängarna.

Ja det finns rätt, det finns fel och så finns det en gråzon med ganska okej felaktiga stavningar där folk håller fast vid det de lärt sig och stavningar som är på väg "in" + nya ord som det inte finns regler kring än.

Givetvis ska man lära barnen stava rätt men det skadar inte att även träna sig att läsa lite äldra texter, åtminstone fick jag göra det i skolan, både på engelska och svenska. Tillsammans med lite undervisning i nordiska språk ( några lektioner med danska och norska) och Svensk språkhistoria hör enligt mig till allmänbildningen och lite förståelse för hur språket utveklas hela tiden. Till allmänbildningen så hör det nästan att kunna lite chatspråk också och smilyes också så att man åtminstone förstår det vanligaste.

Senast ändrad:

Det kan ju vara så att någon rest till framtiden och då blir det mkt att hålla reda på. För tänk de kan inte säga att de har gjort det. För ingen skulle tro dem ;). Men oj vilken förändring på hela samhället på bara några årtionden och snackar vi århundraden blir det nästan omöjligt att hänga med i språnksvängen.

:idea:

Det är väl inte ett dugg absurt?

Om du levde på 1800-talet var det helt korrekt att stafva med f. Om du lever idag är det korrekt att stava utan f.

Om det är något som är absurt är det väl att hävda att allting som en gång i tiden har varit rätt, fortfarande är det, just bara därför.

Precis det!

Jorden är (fortfarande) platt - för det hävdade man för länge sedan.

Tänk hur många som skriver "förståss" istället för "förstås". Inte blir det rätt att skriva med två s bara för att många skriver det fel.

..for mig ar forstass och forstas tva olika ord...

"Ah, ja, det forstass"

"Sa kan det ocksa forstas"... fast det ar val talsprak egentligen och inte skrivsprak... sa den fadasen gor jag nog utan att tanka mig for beroende pa vad jag menar.. :o

Varför skulle en 90-åring använda sig av 1800-tals skriftspråk? En 90-åring föddes runt 1923 och borde ha gått i skolan 1930-1940 eller så, språket har dock förändrats en del sedan dess men inte så mycket.

Tja är man ute efter att döma och att hitta rätt och fel så kan man givetvis sitta och reta sig på att en del inte hängt med och ve och fasa använder ordformer och stavningar som ströks ur SAOL för fler årtionden sedan eller så kan man ta det med ro så länge man förstår vad som menas och eller skaffa sig ovänner och börja läsa lusen av folk ( och skaffa sig högt blodtryck) för att de inte hänger med i svängarna.

Vi har ju tidigare diskuterat gammalstavningen, som användes fram till 1906. Det var därför jag också skrev att en 90-åring borde ha lärt sig modernare språk i skolan. Men just 1800-talet är ju rätt irrelevant som sådant. Äro och verbens pluralböjning har ju samma princip.

Hoppsan :)

..for mig ar forstass och forstas tva olika ord...

"Ah, ja, det forstass"

"Sa kan det ocksa forstas"... fast det ar val talsprak egentligen och inte skrivsprak... sa den fadasen gor jag nog utan att tanka mig for beroende pa vad jag menar.. :o

Finns inget ord som skrivs förståss.

Både "Ah, ja, det förstås" och "Så kan det också förstås" skrivs just förstås, men sägs olika. Som finskor och finskor, typ ;)

:) Det var det jag menade med "Den fadasen"... ^^ att skriva pa "talsprak" sa att saga... och finskor vill jag helst skriva fin-skor numera. *skams*

Vi har ju tidigare diskuterat gammalstavningen, som användes fram till 1906. Det var därför jag också skrev att en 90-åring borde ha lärt sig modernare språk i skolan. Men just 1800-talet är ju rätt irrelevant som sådant. Äro och verbens pluralböjning har ju samma princip.

Hoppsan :)

Vet inte just om vi diskuterat gammalstavning, i så fall var det länge sedan, jag har inget minne alls av det men du har allt rätt i att 90-åringar borde kunna modernare språk än 1800-tals svenska.

För stavade folk lite som de ville dessutom, inte alls så regelstyrt som idag.

Du menar att förståss och förstås är två olika ord och innebörden skiljer sig?

Jag tänker att förståss är mer vardagligt än förstås. Men att betydelsen kan skiljas åt beroende på texten. Däremot kan jag ha fel men har för mig att jag hörde med en svensklärare om just detta i en text jag skrivit och att förståss och förstås är samma sak. Men att förståss bara kan betyda förståss (dom i ditt ex) men att förstås kan även betyda "att förstås" vilket inte går med förståss. Låter ju helknäppt "att förståss". Fast nu vart jag lite osäker men det borde vara så set skiljer sig. Iaf menade hon som så att förståss och förstås är samma sak.

Förstår ni hur jag menar lr var det en helsnurrig förklaring :crazy:?

Finns inget ord som skrivs förståss.

Både "Ah, ja, det förstås" och "Så kan det också förstås" skrivs just förstås, men sägs olika. Som finskor och finskor, typ ;)

Fast jo det finns visst ett ord som stavas förståss! Mer vardagligt än förstås. Annars har jag lärt mig helt fel och det hoppas jag inte! (världen rasar ;):p)

Ja det finns rätt, det finns fel och så finns det en gråzon med ganska okej felaktiga stavningar där folk håller fast vid det de lärt sig och stavningar som är på väg "in" + nya ord som det inte finns regler kring än.

Nej, det finns ingen "gråzon med ganska okej stavningar". Det handlar överhuvudtaget inte om vad som är okej. Ett ord stavas antingen rätt eller fel. Vissa ord kan stavas på olika sätt som är rätt - de som har varianter i SAOL. That's it.

Sen vilka felstavningar var och en själv tycker om att använda - varsågoda. Ni får stava hur fel ni vill, det är ni påstår att det är rätt som jag (och andra) reagerar.

Den här tråden blir bara mer och mer bisarr:confused:

Jag vet inte ens vad stora ordlistan är. Men titta i SAOL.

Möjligen menar de uttal men det borde isåfall skrivas fonetiskt.

En bok :). Brukar kolla i den om jag blir osäker på ord. Som nu då. Ska kolla med SAOL med!

Edit: verkade krånglig sajt på SAOL men hittade detta som ska vara svenska akademin ordlistan http://runeberg.org/saol/11-6/0174.html

Och "-åss" som i förstås alltså förståss (2 s) så enligt den är det iaf inte felstavat

Senast ändrad:
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 542
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar