Te, the, thé osv

Sv: Te, the, thé osv

Ja... fast det verkar jag vara ganska ensam om?

"Forstass".. nu ska jag forsoka forklara har.

Forstas - att nagot forstas, "dikten forstas inte av forsta klassare, men forstas utav de i sjunde".

Forstass - "Nej, har du glomt bort att X har gjort det forr?" "Aaaah, ja det forstass, det tankte jag inte pa"...

Kan kanske vara som sa att det ar dialektalt? Jag har inte tankt pa det forut faktiskt om sanningen ska fram.

Jag hittade det just i en ordbok från 1926. Jämmer och elände:D

Karamelldrottningen: jag tror jag förstår vad din lärare menade. Uttalen förstås och förståss betyder i grunden samma sak. Man kan ju säga Ja, det förstås av alla här och Ja, det förstås(s). I den senare satsen är det underförstått att jag, du, någon förstår.

Senast ändrad:

Ja... fast det verkar jag vara ganska ensam om?

"Forstass".. nu ska jag forsoka forklara har.

Forstas - att nagot forstas, "dikten forstas inte av forsta klassare, men forstas utav de i sjunde".

Forstass - "Nej, har du glomt bort att X har gjort det forr?" "Aaaah, ja det forstass, det tankte jag inte pa"...

Kan kanske vara som sa att det ar dialektalt? Jag har inte tankt pa det forut faktiskt om sanningen ska fram.

Båda orden i dina exempel ska stavas på samma sätt, även om dom betyder olika. Om någonting förstås, t ex en bok, är det en böjning på ordet förstå. I nästa fall betyder ordet naturligtvis, t ex "Ja, naturligtvis/det förstås/är klart." Det extra s-et på slutet är enbart dialektalt.

Det enda man behöver, om man är road av språk och vill hänga med i vad som är korrekt svenska i nuet är SAOL, som alltså har en mycket bra app, och språkrådets web, där mycket finns att rota bland i deras frågelåda.

Om förstås säger språkrådet:

fråga
Hur skriver man: Vi kommer förstås eller Vi kommer förståss?
svar
Det ska vara förstås.
Ordet förstås är här adverb och betyder ’naturligtvis’. Men det är samma ord som. Användningen som adverb har uppkommit från verbformen förstås ur fraser som det förstår sig, det förstås.

Adverbet uttalas med kort /å/, men det ska ändå stavas som verbformen.

Och om te:

fråga
Stavas drycken te eller thé?
svar
Den helt förhärskande och rekommenderade svenska stavningen är te.
Te heter teet i bestämd form singular och teer i plural.

Haha ja just det ;)! Säkrast att bara skriva med ett s oavsett om det inte är fel lr ej. Och tydligen idag är det fel, fortfarande osäker (kan inte lita på böcker från 80-talet, kanske dags att rensa ut dessa). Men som sagt jag ska stava med ett s hädanefter.

Vet inte just om vi diskuterat gammalstavning, i så fall var det länge sedan, jag har inget minne alls av det men du har allt rätt i att 90-åringar borde kunna modernare språk än 1800-tals svenska.

För stavade folk lite som de ville dessutom, inte alls så regelstyrt som idag.

En knapp sida bak är väl inte så länge sedan. Men som sagt rätt oväsentligt för poängen :) Som jag tror gick fram utan att arguement om lusläsningen och högt blodtryck var nödvändiga :)

Jag är egentligen inte mycket för förenkling av språket till varje pris. Otyg som "mej, dej och sej" får mina ögon att blöda. Men plockar vi in ord på föremål som ännu inte funnits i det svenska språket finns det enligt mig ingen som helst anledning att använda en stavning som är totalt ologisk för svenska.

Nej, det finns ingen "gråzon med ganska okej stavningar". Det handlar överhuvudtaget inte om vad som är okej. Ett ord stavas antingen rätt eller fel. Vissa ord kan stavas på olika sätt som är rätt - de som har varianter i SAOL. That's it.

Jag tror du missförstår mig, eller så uttrycker jag mig klumpigt, jag borde kanske skrivit att det finns rättstavade ord och felstavade ord men bland de felstavade så finns det gradskillnader. Det är för mig mycket mer "korrekt" och förståeligt om någon stavar te - the eller tea än om man stavar domare med 2 m alternativt också -oxå.

Jag tror du missförstår mig, eller så uttrycker jag mig klumpigt, jag borde kanske skrivit att det finns rättstavade ord och felstavade ord men bland de felstavade så finns det gradskillnader. Det är för mig mycket mer "korrekt" och förståeligt om någon stavar te - the eller tea än om man stavar domare med 2 m alternativt också -oxå.

Aha, då förstår jag hur du menar. Jag kan hålla med, i alla fall lite - dommare sticker mer i ögonen än the.

Men det är inte förmågan att stava jag reagerar på, det är inte alltid så lätt och för mig räcker det att folk gör så gott de kan. Det är när man hävdar att en felstavning är korrekt, bara för att man själv gillar den - det är då jag reagerar. Man kan naturligtvis skriva hur man vill, men man kan inte hävda att stavningar är korrekta när de inte är det. Vad gäller the vs te borde man bara kunna säga "Oj, då har jag alltid stavat fel, bra att veta".

KL

Någon som har en teori om varför språk engagerar så mycket? Språktrådar här blir alltid jättelånga, det finns/fanns radio och tv-program om språk, det finns en tidning om språk. Varför?

Fast hur ord stavas är inte hugget i sten, tycker man annorlunda än normen och tillräckligt många håller med så kommer vad som är korrekt att ändras. På de senaste 100-150 åren har det hänt massor, om det blir lika stor förändring de nästa 150 lär vi aldrig få reda på men risken finns att språket åtminstoen inte är statiskt.

Tack! Jag har fått det inslaget i huvudet efter flera terminer språk på en universitetsinstitution med stor entusiasm för språkutveckling. Jag kan hålla med om stenhårda regler för Scrabbles som är ett spel.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 542
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar