Te, the, thé osv

Sv: Te, the, thé osv

ville bara visa på att folk, även i förmodat önskat rättstavade recept från seriösa sidor stavar så. Det är inte slarvigt gjort utan en stavning som vissa använder.

Det är en felstavning som vissa använder. Att stavningen the användes för några hundra år sedan innebär inte att den är rätt idag. Förr hette av af, det gör det inte längre, förutom i namn.

Att vissa använder stavningen gör den inte rätt. :)

Värdefullt vetande: Bästa chansen att fynda varor på tradera eller blocket är att medvetet söka på felstavningar av vad man nu månde vara intresserad av. :)

Alltså.. jag har aldrig druckit the, och inte heller ätit thekakor. Kanske någon kan berätta hur det smakar?

Men däremot så har jag erfarenhet av både te och tekakor.

Jag läser alltid engelskans "the" när någon har druckit "the"

Blir jättekonstigt i min skalle :p

Får väl hänga ut mig själv och erkänna att jag blandar hejvilt mellan te och thé.

Te tycker jag dock ser så kort ut :p och får mig att vilja uttala det som te i "testa" eller "termit" när jag ser det i skrift. Att jag oftast skriver thé har nog mycket med att göra att mitt namn börjar med samma stavning och jag tyckte det var roligt när jag var liten.. :D

Skulle dock aldrig skriva thékakor utan där blir det konsekvent tekakor.

Det är en felstavning som vissa använder. Att stavningen the användes för några hundra år sedan innebär inte att den är rätt idag. Förr hette av af, det gör det inte längre, förutom i namn.

Men det innebär att du kan sluta irritera dig på det :).

Gammeldags stavning borde rimligen inte störa någon mitt i all han/honom, svengelska, LOL och annat blandat på ett forum. (Jisses var en gång inblandad i en diskussion om folk som avskydde lol ftw och andra förkortningar i en dataspelschatt, orka)

Nu känner jag för att börja stava som Linné (som först förde in the i Sverige) i allmänhet bara för att irritera folk. (stavningsregler är ett lite senare påfund, som iofs förenklar i allmänhet men nog kan frångås här och var.)

"Théet förswagar nerverne och hiernan"

"Den som will rätt weta hwad Théet har för wärkan på wår kropp, han bör märka, at thée-drycken består af warmt watn, af rostade thée-blad, och af raffineradt såcker. Kallt watn är alla diurs dryck, jämwäl ock de wilda Nationers, och mäst deras som lefwat mycket länge. Warma wätskor brukar endast människan. Katten går omkring en warm wälling; swinen dra hasarne äfter warm draf. Warmt watn giör hårdaste sål-lädret löst som en skinn-lapp. Hwad är då underligit, at warma Thée-watnet så mycket förtager appetiten, som kallt watn ökar den samma. Hwad är underligit, at Holländske qwinnfolken, efter sit myckna Thée-drickande, hafwa lösare hull och blekare ansichte. "

Hehe

Fast jag irriterar mig inte på det.

Däremot har jag inte mycket förståelse för folk som hävdar att felstavningar är rätt. Jag kräver verkligen inte att alla ska kunna stava, tvärtom har stor förståelse för folk som har svårigheter med det - men i en diskussion om ett ords korrekta stavning är det obegripligt för mig om någon hävdar att felstavningar är okej.

Lustigt jag läser 90% av all min skönlitteratur på engelska och läser fortfarande inte th på svenska som uhm på engelska. Då skulle jag uttala mitt eget namn fel jämt och ständigt.

Brukar du ofta hoppa på folk med th i efternamn eller förnamn och hävda att de faktiskt får skärpa sig, det är engelskt uttal som gäller nu.

Fast jag irriterar mig inte på det.

Däremot har jag inte mycket förståelse för folk som hävdar att felstavningar är rätt. Jag kräver verkligen inte att alla ska kunna stava, tvärtom har stor förståelse för folk som har svårigheter med det - men i en diskussion om ett ords korrekta stavning är det obegripligt för mig om någon hävdar att felstavningar är okej.

Folk stavar också på det viset, det finns i SAOB det nämns på wiki. Det är uppenbarligen inget problem om någon undrar. Bara att kolla upp.

Jag skulle aldrig säga jos, men jag tänker inte ringa de som säljer jos och skälla på dem, inte heller märka ord på forumet. Stavningen har funnits i SAOL. Säg såhär-det är dialektalt, precis som han istället för honom kan vara dialektalt.

Dessutom var inte frågan -vilken är den korrekta stavningen av blad i varmt vatten. Frågan var

Men eftersom en vän till mig skriver thekakor måste jag fråga hur ni stavar det?

Det gör riktigt ont i mina ögon att läsa det, som någon svengelska

Svaret är NEJ det är inte svengelska, det är gammalsvenska, en variant. Engelsmännen skriver tea.

Tea is an aromatic beverage commonly prepared by pouring hot or boiling water over cured leaves of the tea plant, Camellia sinensis.[3] After water, tea is the most widely consumed beverage in the world.[4] It has a cooling, slightly bitter, and astringent flavour that many people enjoy.[5]

Man kan möjligen tänka sig att det är franska.

Le thé est une boisson stimulante, contenant de la caféine, substance que l'on nommait autrefois théine avant qu'elle ne soit correctement identifiée. La boisson est obtenue par infusion des feuilles du théier, préalablement séchées et le plus souvent oxydées et peut servir de remède.

Och franska var en populär språkvariant i Sverige under 1700-talet då vi förde in the, vi behöll en hel del ord och stavningar. Nu inser jag, efter lite research, att min stavning kommer från en kombination av att läsa böcker från 17 och 1800-talet och tidigt 1900-tal som liten + föreningsverksamhet från liknande personer på min skola. Det är nog vanligare stavning på vissa orter. Jag läser sedan dess böcker på engelska mestadels, voila.

Senast ändrad:

SAOB är en historisk ordbok. Säger alltså inget om hur ord ska skrivas idag.

Och jag har varken ringt någon eller märkt ord när det gäller te. Den här tråden handlar ju om hur ordet ska stavas - och då finns det bara ett korrekt svar.

första citatet från ts.
Citat:
Men eftersom en vän till mig skriver thekakor måste jag fråga hur ni stavar det?

Det gör riktigt ont i mina ögon att läsa det, som någon svengelska

Svaret är NEJ det är inte svengelska, det är gammalsvenska, en variant. Engelsmännen skriver tea.

tiotecken osv

KL.

Jag såg en matvarubutik häromdagen som hade skrivit just Thekakor i sin skyltning... Lite roligt att denna tråd dök upp bara några dagar efter. :D

Jag själv tycker att te och tekakor är det rätta sättet att skriva, allt annat ser fel ut i min värld.

Tummen upp!

Och franska var en populär språkvariant i Sverige under 1700-talet då vi förde in the, vi behöll en hel del ord och stavningar. Nu inser jag, efter lite research, att min stavning kommer från en kombination av att läsa böcker från 17 och 1800-talet och tidigt 1900-tal som liten + föreningsverksamhet från liknande personer på min skola. Det är nog vanligare stavning på vissa orter. Jag läser sedan dess böcker på engelska mestadels, voila.

:) Själv skulle jag tycka att det vore enklare att säga; Oj, jag stavar visst ordet helt fel!

He ... ja matvaruaffarer har ofta lustig stavning;)

10751915463_8444c02bf9.jpg

:rofl:

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 542
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar