Te, the, thé osv

Sv: Te, the, thé osv

The är gammalsvensk stavning (från franskan?). På engelska stavar man tea.

http://www.tillbergs.se/node/498

Enligt Svenska Akademiens ordlista (SAOL) och NE stavas det helt enkelt "te" och det har varit den vanligaste stavningen i över 100 år, i alla fall om man får tro Svenska Akademins Ordbok (SAOB). En tidigare stavning var "the".

Jag tror jag stavar the eftersom jag alltid gjort det, har uppfattat te som jos ungefär. Antagligen har det alltid stavats the när jag läst böcker och på theburkar och dyl hemma.

Senast ändrad:

kl

En följdfråga då, om någon läser som skriver the, thé eller annat.
Varför skriver ni så? Eller ni som har vänner eller släkt som stavar sådär, frågat varför?
Jag förstår inte varför man vill skriva "fel".

Jag skriver "te" men har lite problem med bestämd form. Det blir fult hur man än väljer, så jag försöker undvika den språknöten.

De som skriver fel gör det väl i vanlig ordning av okunnighet?

Jag skrev ju bara hur jag skulle uttala och tolka the/thé/té. Precis som jag uttalar idé med ett längre e än vad jag uttalar ide med ett kortare e. Behöver inte vara för jag är van med ungerskans éá o.s.v.

ide= djurbo
idé= just idé

Ide och idé uttalas olika och betyder olika saker.

...eller så inte ;)

Hur menar du då?

Det står inte på din theburk och det stavas inte så i din deckare och därmed så fungerar det så för alla?

Flera personer i tråden har skrivit att det ÄR gammalsvenska, därmed är det inte mer fel att skriva the än att använda ordet hemul (som i ohemul). Ja de rensar i SAOL så att det är modernt språk däri. SAOL ska representera den svenska som används mest, inte vara ett rättesnöre över vilka ord man får använda. Folk lär ha sagt jalla innan det hamnade i SAOL, folk lär använda det även om det stryks en dag.

Uppenbarligen finns det fler som stavar som jag, annars skulle ni inte ägna en tråd till att gnälla över det.

Men om det skapar dig extremt lidande kan jag skriva te. (Men klaga i alla fall inte på att det är så man stavar i England och att det skulle vara modernt infört.)

http://www.sprakradet.se/5483

https://www.google.se/#q=thekakor

Det är inget problem att hitta recept till sina thekakor i alla fall.

Senast ändrad:

därmed är det inte mer fel att skriva the än att använda ordet hemul (som i ohemul). Ja de rensar i SAOL så att det är modernt språk däri. SAOL ska representera den svenska som används mest, inte vara ett rättesnöre över vilka ord man får använda. [/url]

Får och får... Du får ju stava te blö om du vill. Men vill man stava rätt är SAOL det man har att tillgå, helt enkelt. Andra varianter än te är alltså numera felstavade eftersom SAOL inte har med dem som varianter.

Fast googlar man på thekakor så kommer detta upp: Menade du: tekakor = thekakor är fel
+badger

Nja, bara för att Badger hittar recept på Thekakor via google betyder det inte att det är rättstavat, och att google rekommenderar sökning på ordet tekakor betyder det inte (där) att det är felstavat - bara att det genererar fler träffar på 'tekakor'.

Jamennaturligtviiiis...men det betyder inte att google säger att 'thékakor' är fel. Även om det är det. Man kan inte använda google som rättsvaningsfacit till 100% liksom.

Fast googlar man på thekakor så kommer detta upp: Menade du: tekakor = thekakor är fel

Så du menar att du inte hittade 14000 hänvisningar till (tex recept på) thekakor på länken?

+ Honung:
Det visar att det är en stavningsvariant som aktivt används, bland annat i receptböcker. Vi håller inte på att spela Alfapet här. Men i övrigt håller jag med dig. Google är inte rättstavningsfacit, ville bara visa på att folk, även i förmodat önskat rättstavade recept från seriösa sidor stavar så. Det är inte slarvigt gjort utan en stavning som vissa använder.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 542
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar