Te, the, thé osv

Sv: Te, the, thé osv

Ok, ditt eget språk alltså. Kommunikation blir rätt svårt om alla har egna språk.

Jag skrev ju bara hur jag skulle uttala och tolka the/thé/té. Precis som jag uttalar idé med ett längre e än vad jag uttalar ide med ett kortare e. Behöver inte vara för jag är van med ungerskans éá o.s.v.

Om betoningen ligger på stavelsen blir/upplevs en vokal där som lämgere skulle jag tro, en följd av att betoningen ligger där.

Dina ord är ju tvåstaviga, där anger accenten betoningen. Men thé och té?

Ok, men du frågade bara "I vilket språk säger accenterna något om vokalens längd" - inget om enstaviga/tvåstaviga ord.

Köper förklaringen med betoning (som i det här fallet låter lika som långt e)

Jag skrev ju bara hur jag skulle uttala och tolka the/thé/té. Precis som jag uttalar idé med ett längre e än vad jag uttalar ide med ett kortare e. Behöver inte vara för jag är van med ungerskans éá o.s.v.

Nja, du skrev:
The uttalas ju som i englskans the, thé som i engelskans the fast med långt e. Té uttalas teeeee.

Du slår alltså fast hur det uttalas. Vilket för övrigt inte är upp till var och en att bestämma, det får du nog ändå hålla med om.

Nja, folk får säga som de vill, men följer man inte normen är det svårt att göra sig förstådd.

Ok, men du frågade bara "I vilket språk säger accenterna något om vokalens längd" - inget om enstaviga/tvåstaviga ord.

Köper förklaringen med betoning (som i det här fallet låter lika som långt e)

Lättast är nog orden ide och idé. Två olika uttal ned ide mer betoning på första bokstaven och idé på sista.

"björnen går i ide" och "jag fick just en lysande idé"

Nja, du skrev:
The uttalas ju som i englskans the, thé som i engelskans the fast med långt e. Té uttalas teeeee.

Du slår alltså fast hur det uttalas. Vilket för övrigt inte är upp till var och en att bestämma, det får du nog ändå hålla med om.

Missade visst lägga till att det var mina personliga åsikter i den meningen.

kl

Te, så klart. Och tekakor, så klart. Alla andra påhittade konstiga stavningar ger mig klåda. :D

Hittils är här ingen som skriver annorlunda? Vågar dom sig inte fram tro? :D

Återigen, ingen som har bra svar på varför folk väljer att skriva fel? Eller också tycker att det är lika rätt att stava det annorlunda.

SAOB, som är en historisk ordbok, visar flera stavningar som tidigare använts:

TE te ⁴, äv. THE te ⁴, n. ( SwFrOrdeB 177 (1703 ) osv.) ( (†) m. HEINRICH (1814 )) ; best. -et , äv. -t ( ss. m. -(e)n ) ; pl. -er (GbgMag. 1759 , s. 107 osv.), äv. (i bet. 2 ) -n ( BONDE TroMig 91 (1936 : söndagsthén ) ); äv. TEA te ⁴ l. ti ⁴ l. med mer l. mindre genuint engelskt uttal, anträffat bl. ss. förled i ssg. ( te (-é , -ee) 1687 ( : Te-Påttor ) osv. tea- i ssg 1888 osv. the (-é , -ee) 1670 ( : Thebord ) osv. )

Det visste jag inte! :) Jag säger också te, men ofta i SAOL finns det en del accepterade alternativa stavningar. T ex juice är i SAOL fullt godtagbart att stava jos..

'Jos' var ett otyg till stavning som försvenskningspuritaner försökte föra in i språket fel väg, genom att proklamera ned denna konstruerade 'svenska' stavning medelst påbud.
Sådant brukar aldrig gå så bra, så icke denna gång heller - och som andra noterat i denna tråd har 'jos' inte överlevt till dags dato.

On topic stavas 'te' och 'tekaka' just så på svenska.
Något annat finns inte.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 542
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar