Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samma här!Jag blev tvungen att fråga ChatGpt vad tesamovar är..
Nästan jag också. Samovar är jag väl bekant med (det finns en i hemmet). Men tesamovar? Så heter väl inget? Min betoning hamnade helt fel.Jag blev tvungen att fråga ChatGpt vad tesamovar är..
Jag googlade..Jag blev tvungen att fråga ChatGpt vad tesamovar är..
Te-samovar. Men en samovar är ju alltid för att göra te, så det blir lite tårta på tårta att säga te-samovar.Någon som tänker berätta eller måste jag googla? Tycker jag gör det tillräckligt för ord på jobbet....
Samovar, vad är det då?Te-samovar. Men en samovar är ju alltid för att göra te, så det blir lite tårta på tårta att säga te-samovar.
Samovar, vad är det då?
En samovar är en traditionell anordning, ursprungligen från Ryssland, som används för att koka vatten och brygga te. Den har en karakteristisk design och fungerar som både en vattenkokare och ett slags termos.Samovar, vad är det då?
Aldrig vare sig hört eller sett faktiskt! Tack för info!Det tycks vara någon slags vattenkokare/tevärmare. Jag hade heller aldrig hört det.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Samovar
Tack för att du tog dig tid.En samovar är en traditionell anordning, ursprungligen från Ryssland, som används för att koka vatten och brygga te. Den har en karakteristisk design och fungerar som både en vattenkokare och ett slags termos.
Egenskaper:
Material: Vanligtvis tillverkad av koppar, mässing eller rostfritt stål.
Uppvärmning: Traditionellt eldades den med träkol eller ved, men moderna versioner använder ofta elektricitet.
Design: Den har en central behållare för vatten, ett rör för uppvärmning i mitten och en liten kran för att hälla ut vattnet.
Användning: Ofta används samovaren tillsammans med en liten tekanna som placeras ovanpå för att brygga koncentrerat te (kallas zavarka). Detta späds sedan med varmt vatten från samovaren efter smak.
Kultur:
Samovaren är starkt förknippad med rysk kultur och gästfrihet, men den är också populär i andra länder som Iran, Turkiet och Centralasien. Den har en symbolisk betydelse och används ofta vid sociala tillfällen för att samlas kring te.
Ungefär som målarfärg.Te-samovar. Men en samovar är ju alltid för att göra te, så det blir lite tårta på tårta att säga te-samovar.
Nä, det tror jag inte. Det handlar nog mer om hur mycket kontakt man haft med rysk kultur. Samovarer är en rysk grej.Jag brukar ha mycket bra koll på ord och namn på ovanliga prylar, men det här var något helt nytt för mig. Aldrig hört talas om vad jag kan minnas. Är det någon generationsgrej möjligen?