Tävlingstråd för april och maj

Sv: Tävlingstråd för april och maj

Grattis till ytterligare en placering i LA :) Blir det MsvC i höst?

Cashmir: Ni är så himla fina. Han ser ut som han ler lika mycket som du! :p

Kul att det är så många med i den här tråden! Grattis till fina resultat och duktiga ritter!

Jag var på Högvreten med båda fina hästarna igår. Z var helt fantastisk, jag tabbade mig två gånger men han var en stjärna och vi fick 71,6 % och blev tredjeplacerade. Han trivs verkligen utomhus. Nu är säsongen nästan slut för oss men jag ska leta efter fler utomhustävlingar till hösten, och öva på förvända galoppen!

(här skulle det ligga ett foto, men det funkar inte att länka från Facebook längre. :yuck: Någon som har ett tips hur jag löser det?)

Fina Fantasi blev tyvärr ganska okoncentrerad utomhus och var inte alls sig själv. Övertänd var bara förnamnet, galoppinslag i travökningen och lite andra tokigheter. Domarens kommentar var dock att hon var "karismatisk" :D. Det blev 67 % och en sjätteplacering. Tanken var att detta skulle vara säsongens sista tävling men hennes ägare tyckte att vi inte skulle gå in med den här känslan i höstens MsvC så vi får se hur vi gör, nu blir det uteritter och mys på helgerna ett tag framöver (när hon inte behöver gå med på kurs eftersom hon är ridskolehäst).

Grattis själv! Vi går i omvänd ordning...haha vi har mängder med placeringar i msv c under de 5 senaste åren, men han kan inte byten så det blir så tråkigt att bara ha två olika program att variera mellan. Så vi varierar lite med några LA3 och 4, för min egen skull. Blir roligare att rida lite olika program, även om det blev väldigt många LA:3 den här säsongen i och med allsvenskan också... Men red en msv c i påsk och har en till 2/6.

Senast ändrad:

Grattis till (som vanligt;)) väldigt fina resultat! Känns som att L:A3 är alla tävlingsarrangörers lilla älskling.

Aha. Synd med bytena. Men kul att det går bra i alla fall, så långt det går. :D Visst är din prins också ridskolehäst?

Min tränare har tydligen tänkt att vi ska kunna rida MsvB nästa vår. Jag tycker det känns helt galet för mitt livsmål har varit att rida LA och nu har vi varit placerade alla tre starter den här våren. Antar att det bara är att flytta fram målet lite. Vi behöver jobba på galoppen dock, den är lite matt och hon är inte så stark i ökningarna för att hålla i msv-klasserna ännu. Men vi har ju lite tid på oss!

Var är din start 2/6?

Ja, han är ridskolehäst.

Det är väl kul, man ska alltid ha dröm-mål och sen mer realistiska delmål!

2/6 ska vi vill Sorunda.

Är det inte dags att sätta bytena på honom eller finns det en anledning till att det inte går? Måste ju vara drygt att inte komma vidare utan tävla samma klasser hela tiden.

Vad duktiga ni är allihop!

Efter vårt jättefina meeting med 70% som avslutning i MsvB2 så fick jag order av min tränare att vi absolut var redo för start i MsvB4, jag var inte lika övertygad men lät mig övertalas.

Vi var därför iväg förra helgen och red först en MsvB2, ganska dålig ritt med en ruskigt spänd häst som konstant gnäggade till vår andra häst som glatt stod i trailern och svarade. :banghead: Resulterade i 63,7% och första utanför placering. Jag var absolut inte sugen att gå in och rida ett till program och allra minst ett så svårt som MsvB4 trots allt fortfarande är för oss. Hur som så laddade vi om och gjorde faktiskt en ganska trevlig ritt, något byte blev hejsansvejsan pga. en gnäggning men överlag så var det ganska bra. Det var tom. så bra att det räckte hela vägen till en 2.a placering med 65,2%. Helt otroligt att vi lyckas så fint även om det är nytt och svårt program för oss, jag är så glad över min fina fyrbenta kamrat :love: (som iofs. måste lära sig att hålla fokus även om kompisen är med på tävling! :meh:).

DSC_0365_zps751a574e.jpg

DSC_0065_zps0778ab04.jpg

DSC_0263_zps9dc3e140.jpg

Oj vad fina :)
Bra jobbat!

Kl
Var iväg idag o startade LC:1 med 66,67 % o en fjärde plats, andra tävlingen för min 07:a:)
Tyvärr valde jag att starta även LB:1 och han var riktigt trött, fick bära runt honom, o skrapade ihop 60,86%, en sjunde plats trots allt.
Så i fortsättning räcker det med en klass per tävlingsdag för oss ;)

+ settis och Freeride

Tack snälla, det har varit en lång väg då hon har varit så valpig. Nu stannar vi dock kvar i MsvB ett tag för att slipa detaljer och kunna visa allting väl och inte bara 'klara av det'. :D Dessutom behöver jag förbättra ridbarheten ytterligare för att känna att jag har gott om tid inför varje moment, speciellt i traven där vi gärna rinner iväg. ;)

Grattis dessutom till dig Freeride till fint resultat, med mer rutin kan ni säkert rida två program men i början så är det så mycket runt omkring som gärna stjäl energi. :)

Du och alla andra är så himla duktiga! Alla rider på skyhöga % och plockar vinster och placeringar hela tiden! Känner viss ångest inför tävling nästa helg...

Det är bara de som rapporterar här ;)

Jag körde en katastrofhelg förra helgen, urusla ritter (körde i typ fel gångart osv...) och kassa procent. Så ha inte ångest!

Visst känns det så? Men mina resultat är ju mer "normala", tänkte att jag skulle spegla en annan sida ;)
Tycker det är bra om man kan få en bredare tävlingstråd resultat-mässigt, resten av "dressyr" är ju väldigt bred?
Det är ju samtidigt väldigt inspirerande att få se fina resultat o alla fina dressyrhästar, så ni som presterar på topp-fortsätt absolut att lägga in :)

*Nästan KL, men ändå inte, spinner vidare på det där med bredd-ekipage*

För mig har de här månaderna resultatmässigt varit helt galna. Har aldrig fått över 63 % ens på min egen häst förr, och nu har jag knappt fått under det på lånade hästar som jag ridit i 5 resp 1,5 mån.

Glömde att skriva den LB:3 då jag fick 61,8 och 65 med pållarna, visserligen en placering på 65-% men knappast nöjd med ritten. Det har nästan blivit ett problem att % blivit så bra, jag har ökat kraven på mig själv och blir inte nöjd, fast jag verkligen borde vara det. har ju trott att jag skulle rida LA någon gång i framtiden, som livsmål... Men men. Plötsligt händer det helt enkelt.

KL

Igår var en super duper bra tävlings dag :D
Red först LA:1 på 67,11% Rekord i den klassen. Låg 1:a tills sista ryttaren red och gled då ner till en andra plats. Hur sjukt som helst. Första placeringen i LA dessutom.

Sen var det dags för debut i Msv C . Jag var så nervös jag jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Hade inga förhoppningar alls för detta klassen. Men så får vi 61,81 % Jag höll på att tappa hakan. Hamnade 4:a , första utanför placering :)
Är så himla nöjd och stolt så det går inte beskriva :D

553.jpg

663.jpg

773.jpg

881.jpg

Stort grattis! Ni ser superfina ut! :)

*kl*
Jag tävlade i början av maj, red LB:2 och LB:3. Första gången jag var på en tävling med runt 40 startande i varje klass. ;)

Till första klassen va han trevlig på framridningen, kändes lyhörd och till och med lite laddad. Jag tyckte jag red hyfsat, dvs va inte helt lobotomerad utan koncentrerade mig på å rida. ;) Finns mkt mer att jobba på där, men för att vara mig så va jag nöjd med framridningen. På banan blev pålle spänd, men blev inte seg som han brukar. Ganska tidigt i programmet la han av en brakare å det ekade så pass att han blev vettskrämd å hoppade rakt upp i luften. :p Programmet flöt på ganska bra ändå efter det, fram tills sista travprogrammet då jag fick total blackout å höll på å rida fel, glömde nästan bort halten osv.. Gaaah, vad hände i mitt huvud liksom?? Fick 60,66% och nedre halvan av resultatlistan.

Till andra klassen va det ganska lång väntan, och jag blev bara mer och mer nervös.. Ville inte få blackout igen! Pålle va nog en aaaning trött till andra klassen, trots det va han ändå laddad och pigg på framridningen! Däremot hade jag svårt att få honom lösgjord o mjuk. Jag kom ihåg programmet och red bra vägar, men så glömde jag ju bort å rida.. :banghead: Formen blev därför lite väl öppen och vi belönades därefter, 55% fick vi å vi hamnade i nedre delen av resultatlistan.

Jag vet att vi kan så mkt bättre, men jag va nöjd ändå! :) Jag behöver jobba med den mentala biten och koncentrera mig bättre. Pålle är jag såååå nöjd med, han skötte sig super. Ett stort steg fram att han inte totalt "dör" på banan utan faktiskt går framåt (utan att behöva jobba ihjäl mig)!

Bara på´t igen! :D Och såklart, träna träna träna!

Jag har också varit iväg med min medryttarpålle (som är hopphäst till vardags) på en LC:2 och en LB:2 nu i helgen. LC:2 var lagklass i div3.

LC:2 gick totalt åt skogen. Jag red som om jag helt hade glömt all träning jag och hästen gjort de senate månaderna. Fick dryga 56% men hamnade ändå på övre delen av resultatlistan. Extremt lågt bedömd klass, även om jag tyckte att det var väldigt fina ekipage för att vara en LC:2. Av 19 startande hade endast 2 ekipage över 60!! Det surast av allt var att laget hamnade 2 poäng från seger för dagen.

LB:2 red jag betydligt bättre, dock hade vi stora problem eftersom det var ösregn och hela banan var full av vattenpölar. Hästen är ökänt rädd för vattenpölar, men vi försökte ändå. Alla rörelser som var någonstans i närheten av F blev underkända: där var det som blötast och vi gjorde nån slags cirkuskonster istället. Trots detta fick vi fina bedömningar på alla andra punkter, med flera 7:or och fint omdöme av hästen. Totalt dryga 60%, trots flera missade protokollpunkter.

Hem och träna på vattenpölsridning! Och att lära mig att RIDA på tävling. Här har jag en sån fin häst till låns, och så blir det såna totala missar. Kände mig riktigt låg efter den här tävlingen, hade nog räknat med placering och fina %.

Liknande trådar

Skola & Jobb I april hade jag 1h övertid, den kom inte på förra lönen. I maj hade jag 8h övertid, på lönebeskedet som kom idag så hade jag bara 7h...
Svar
9
· Visningar
769
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
771
Senast: trazel
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama