Tävlingstips!

Sv: Tävlingstips!

Hejsan.
Se till att vara på tävlingen i god tid, rid fram din häst i lugn och ro och ta den tid du behöver för att gå banan/ gå igenom den.
Bloi inte arg på din häst om den skulle vara lite stirrig eller nervös, den är u inte på hemmaplan utan ha gått tålamod, självklart får den inte bette sig hur som helst men skrik och gapa absolut inte åt den utan försök vara lugn med bestämd.

Förmodligen ett bra tips för de flesta. Men funkar precis tvärtom om du har en 16-årig, mycket villig och erfaren tävlingshäst.... Ju "lugnare" jag är på en tävlingsplats desto mer tid har han att "ladda upp sig". Ju längre väntan det är på start från vet. besiktningen ju mer hinner han "ladda upp sig" Jag har hittills försökt vara lugn, ha god tid på mig osv och det har gått extremt dåligt. Bästa poängen har vi gjort när jag var trött (efter att ha ridit en klass redan den dagen) och hade väldigt bråttom samt var extremt nervös. Så nästa tävling ska jag experimentera. Jag ska hetsa upp mig själv maximalt och se ifall inte hästen blir lugnare då...:angel: :D Tänkte även se om jag kan övertyga min far eller allra helst någon från stallet (som faktiskt kan något om hästar också!) att agera "hästskötare" och göra iordning hästen åt mig. Jag tror att det skulle vara bra...

Skriv en lista några dagar innan VAD som du skall ha med dig, du kommer hela tiden att komma på mer du skall ha med dig, skriv upp det på en gång. INNAN du åker bocka av precis allt!
de två dagarna innan jag skall tävla har jag fått tips om att inte vräka i sin godis och massa socker utan äta "bra" mat och " dricka "bra" dryck. jag är lugnare på tävlingsbanan om jag inte har massa socker i mig, utan bättre med energi av annat "nyttigt slag"
LYCKA TILL!

Ja det är bra! Det är inte kul att stå på tävlingsplatsen och inte ha med sig hästens pass tex... Å att äta rätt är alltid bra oavsett om du ska jobba/gå i skolan/tävla eller nåt annat!;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan ju lägga till att en av gångerna det har gått bäst när jag tävlat var när jag missade att de tre ryttare före mig hade strukit sig och jag i stort sett bara hade suttit på hästen en minut i skritt när jag blev kallad till collecting ring.
Jag hann aldrig hetsa upp mig, hästen blev aldrig för framriden och trött (vilket kan hända om man börjar för tidigt och ryttarna innan drar ut på tiden) utan vi både bara körde och resltatet blev väl runt 6.10 har jag för mig. Vår första riktiga tävling.

Brolinskan skrev:
Jag kan ju lägga till att en av gångerna det har gått bäst när jag tävlat var när jag missade att de tre ryttare före mig hade strukit sig och jag i stort sett bara hade suttit på hästen en minut i skritt när jag blev kallad till collecting ring.
Jag hann aldrig hetsa upp mig, hästen blev aldrig för framriden och trött (vilket kan hända om man börjar för tidigt och ryttarna innan drar ut på tiden) utan vi både bara körde och resltatet blev väl runt 6.10 har jag för mig. Vår första riktiga tävling.

Ja vi ska helt klart inte rida fram för länge (pålle hinner "ladda upp sig" alldeles för mycket då...) utan bara rida fram lite hjälpligt.

Problemet med att jag gör i ordning hästen själv är väl att jag ALLTID blir extremt nervös och hästen känner av det från marken redan och hinner "ladda upp sig" lite för mycket. Jag blir mindre nervös så fort jag suttit upp så nervositeten i sadeln är ett mindre problem, men jag bör nog egentligen ha så lite kontakt som möjligt med hästen innan själva tävlingen nu när jag tänker rätt på saken!;)

skaffa stalltjej som får göra ordning honom åt dig så att du bara får kliva upp när det är dags :idea: :D

Hur går det annars förresten?

Brolinskan skrev:
* Vad ska man göra och inte göra?

* Vad kan man tänka på?

Lätt fyrgång
Dommarkommentarer: Ett = dommare ett, Två = dommare två
Kort tölt: Ett: 1,0 hästen hänger på bettet, lång häst, ojämnt, tempo aningens högt, passtakt, markbunden
Två: 0,5 spänd, passtakt
Trav: Ett: 0,0 Ta hästen till skritt i övergången, pass.
Två: 0,5 spänd, passtakt, ej ren trav
Skritt: Ett: 0,0 går så mycket över takt så det blir pass
Två: 0,5 spänd, stressad, passtakt
Galopp Ett: 1,0 Första långsidan oprecisa hjälper. sparkar bakut, ojämnt tempo, sista långsidan ok takt och tempo, markbunden
Två: 0,5 bra fattning, lång form, sista långsidan ok. BRA KÄMPAT!!

Hur kan en domare ge kommentaren "passtakt" till traven???:confused:

Brolinskan skrev:
skaffa stalltjej som får göra ordning honom åt dig så att du bara får kliva upp när det är dags :idea: :D

Hur går det annars förresten?

Hehe ja jag får se om jag lyckas "värva" någon från stallet, eller om jag under sommaren kanske kan lära upp min pappa...:D

Det går kanonbra hemma just nu. Han är inte alltför fet längre (men det är klart revbenen syns inte direkt heller:angel: ) och har på något underligt vis fått lite väl bra kondis på sistone. Han töltar faktiskt rätt OK nuförtiden i ridhuset iaf, och det är inte ren grisepass ute heller så det går framåt kan man väl säga...;)

Förmodligen för att hästen inte gick i trav utan i pass. Men mer korrekt borde ju varit att ge kommentaren ej ren trav, pass.

Brolinskan skrev:
* Har ni gjort någon jätte miss någon gång, som vi andra kanske ska undvika att göra?
Jag har gjort alla! :rofl:
Bara för ert höga nöjes skull ska jag ge er dommarkommentarer från min första tävling (träningstävling som det hette så fint på den tiden)på min dåvarande häst Sopi, jag var väl åtta eller nio år, alltså 11-12 år sedan. Min totalpoäng blev 0,5 i fyrgång. Min häst och jag hade en gångart, det var grisepass. Det var grisepass i skritt, i trav, i galopp och i tölt. Men vi var lika glada för det, han var ju min bästa vän och vem brydde sig väl om lite pass? :rofl: På tävlingen började vi fint i "kort" grisepass, gick över till lättridning i grisepass, för att sedan sakta av till grisepass i skritt och på det en galoppskänkel, Sopi gick upp i korsgalopp, sparkade bakut, och gick över i en mer behaglig grisepass-galopp :rofl:

Lätt fyrgång
Dommarkommentarer: Ett = dommare ett, Två = dommare två
Kort tölt: Ett: 1,0 hästen hänger på bettet, lång häst, ojämnt, tempo aningens högt, passtakt, markbunden
Två: 0,5 spänd, passtakt
Trav: Ett: 0,0 Ta hästen till skritt i övergången, pass.
Två: 0,5 spänd, passtakt, ej ren trav
Skritt: Ett: 0,0 går så mycket över takt så det blir pass
Två: 0,5 spänd, stressad, passtakt
Galopp Ett: 1,0 Första långsidan oprecisa hjälper. sparkar bakut, ojämnt tempo, sista långsidan ok takt och tempo, markbunden
Två: 0,5 bra fattning, lång form, sista långsidan ok. BRA KÄMPAT!!

.

:rofl: Tack för att du bjöd på den!
Läste på nån domares hemsida nångång där hon hade tagit upp roliga minnen. Hennes historia lät väldigt lik din, en glad tjej som var så stolt över sin älskade häst som hade grisepassat i alla gångarter! Kanske var det du..?

Min miss på min första, och hittills enda tävling (det ska bli fler när min lilla bäbis är redo!) var att jag lät min syster rida på hästen i collecting ring :eek: Ingen märkte nåt så jag blev inte diskad iaf! (Ingen behöver känna sig orättvist behandlad heller för jag kom näst sist hehe)

När min lilla kille ska ut på banorna ska jag lämna mamma hemma och ta med en riktig skötare! Inga nervösa mammor tack!

Hjartagna skrev:
Hur kan en domare ge kommentaren "passtakt" till traven???:confused:

För att man inte har hjärta att skriva "Grisepass, inte ett travsteg" till en nioårig tjej som lyckligt grisepassar runt på sin stora kärlek på sin första tävling antar jag. :) Lite mer psykologiskt och påverkar inte utgången av tävlingen särskilt, mer än att den lilla ryttarinnan åtminstone får en halv poäng.

Mandiie skrev:
Tack så jätte mycket för alla svar! :D

Tänkte dock om ni kanske har några bra tips om hur man kan göra om man har en ganska het häst och ska rida flera på banan? dvs. om man är rädd för att tappa kontrollen lite. :angel:

Jag har en ganska 'het' häst, inte så att han är nervös, han blir bara så laddad. Har bara ägt honom i ca en vecka & därför inte hunnit ut & tävlat, men man ska bara ta det lugnt, sitta djupt i sadel osv :p

KL

Lyfter denna tråd igen. Tävlingarna har ju precis börjat och jag tror att det är fler än jag som behöver tips. :D Tävlade för första gången i helgen på en häst jag haft i 2 månader. Gick bra i T7 men V5 fick vi inte in trav och hade fel galopp........ suck. Snart skall min medryttare rida samma häst och vi behöver därför få lite tips på vad man skall tänka på. :)

En av kommentarerna jag fick i T7 var "på framdelen". Hur mycket avdrag ger det? Vad finns det mer som ger avdrag? Är låg form bättre än hög eller tvärt om? Finns det någonstans där man kan läsa vad som ger avdrag osv? Står det i Fipo eller är det hemlisar som domarna har? ;)

Se till att ha kul på tävlingsbanan, håll koll på tiden, dina saker, hästen, osv.. Ha koll på läget helt enkelt.
- Är du nervös, inbilla dig själv att det inte är så seriöst, att du bara ska ut och ha lite kul med hästen.. inget allvarligt, ingen press. Brukar fungera för mig!

Ha realistiska mål med hästen! Man kan inte ha som mål att vinna öppen fyrgång och få minst 6,0 i alla gångarter om man inte har ökad tölt och lite takt problem i galoppen. Jag har gjort "felet" många gånger att jag sätter för höga krav på både mig och hästen.. sen slutar det med att jag åker hem besviken.

Lite KL..

Jag ska tävla första gången i helgen i sverige, har bara tävlat i finland förut. Vad behöver jag ha med mig? Här i finland är det bara att betala in och sen tuta och köra ;)

Hästpass och hästägarförsäkran
Är du medlem i Finlands islandshästförbund behöver du inte vara medlem i SIF.

Brolinskan, vet inte om du finns kvar här. Såg att inlägget är mycket gammalt. Men måste tacka för den berättelse om din första tävling! Jag skrattade så att jag grät. Så härligt! :laugh:

En av kommentarerna jag fick i T7 var "på framdelen". Hur mycket avdrag ger det? Vad finns det mer som ger avdrag? Är låg form bättre än hög eller tvärt om? Finns det någonstans där man kan läsa vad som ger avdrag osv? Står det i Fipo eller är det hemlisar som domarna har? ;)

Allt om avdrag och vad som krävs för olika poäng finns att läsa i "Guidelines" som du hittar här.

"på framdelen" är inte en kommentar som är ett specifikt avdrag, utan mer en del i helhetsbedömningen.

Har domaren dragit poäng står det det. Tex. Ngt högt tempo -0,5 .

Nu har jag fått hem FIPO och det var intressant läsning.

Men i vissa tävlingar står det "Endast A- och B-klass.". Vad innebär det? Måste man ha kvalat dit eller är det att t.ex grenar som T7 inte rids?

Brolinskan, vet inte om du finns kvar här. Såg att inlägget är mycket gammalt. Men måste tacka för den berättelse om din första tävling! Jag skrattade så att jag grät. Så härligt! :laugh:

haha, jo jag hänger kvar i bakgrunden. Jag har själv den tävlingen att tacka för många skratt ;)
Och om två veckor ska min sambo tävla för första gången, på en prova på tävling, det ska också bli intressant (eftersom han ridit 20-30 ggr sammanlagt i hela sitt liv..)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 134
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve