Tävlingssäsongen...

PrinceFair

Trådstartare
en liten spin-off på "årets mål"-tråden...

vilka tävlingar var bäst att rida? bästa, svåraste, roligaste, finaste terrängbanan? bästa arrangemanget, trevligast funktionärer?

kom med alla synpunkter ni kan komma på, och gärna varför ni tycker som ni tycker,
dels så man vet vart man ska satsa på att åka nästa år och dels för att alla som är med i arrangerande klubbar ska kunna föra alla bra idéer vidare så att nästa års tävlingar blir ännu bättre :bump:

Sv: Tävlingssäsongen...

Det ställe som jag tyckte var bäst var helt klart boxholm. Suverän service hela tävlingen, supertrevlig uppstallningspersonal och en jättehärlig terrängbanan (tyckte jag alltså). Ett ställe som jag mer än gärna åker tillbaks till.

Var lite besviken på Vinslöv. De hade trevliga tävlingar och så men funktionärerna verkade helt vilsa och veterinären var ruskigt otrevlig och snorkig på morgonen (men jättetrevlig på em). Sen var jag inte superförtjust i framridningsmöjligheterna till dressyren i Vinslöv. Sån röra, min häst förvandalades snabbt till Rodeohäst istället för fin dressyrhäst :o

Lite små åsikter som jag kommer på så här klockan sju på morgonen, kan nog bidra med mer när jag vaknat riktigt :D

Finast banor hade Vinslöv, helt klart! :) (Även dressyr och hoppning) Men framridningen var inte den bästa, det var trångt till dressyren och terrängen och till hoppningen var det väldigt lerigt. Men det verkar inte som det var så mycket att göra åt och det är sånt man kan ta, för det var inte katastrof.
Jag tyckte veterinären var väldigt bra hela dagen :bow:

Roligast var Torns, kanske för att det gick så bra där :angel: men jag tyckte också banan var rolig att rida.

Skurup tyckte jag minst om pga. den dåliga hoppbanan och otrevliga funktionärer i seketeriatet. Men terrängbanan där är helt ok, trots lite tråkiga hinder.

Torn hade rätt revlig tävlingar.
Dessvärre vägrade min häst hoppa deras vattenhinder så resultatmässigt var det inte så kul.

Håller fortfarande Boxholm som 1:a favorit. De var så trevliga och banan var rolig, hoppbanan jättefin. :D

Sen var ju Uddens tävling ruskigt roligt ;)

Senast ändrad:

Boxholm tycker jag oxå var super! :) allting var mkt väl org. och smidigt och en helt underbar miljö och utslagsgivande terräng... :)

skurups lätta bana var väl mer en debutant med höga hinder...

sämsholm var oxå en klubb man gärna återkommer till, och mantorp.... ;)

Måste ju få säga Udden då. Fast jag gillade Torns också väldigt bra, ett ställe som vi mer än gärna återvänder till. Örebro däremot kommer inte att få påhälsning fler gånger av oss.

Håller med om att Skurup är nominerade i "Årets lättaste terrängbana" även om den var rolig att rida :) .
De tar garanterat hem priset för "Sämsta underlag på hoppbana". Under de 45 min vi kollade mellan våra starter gick sex stycken omkull... Även att ena hörnan på en av dressyrbanorna låg i rätt stor lutning är rätt dåligt tycker jag... Fast det var ju lika för alla :crazy:

Årets bästa för min del var Dagstorp. Bra framridning, fina dressyr/hoppbanor och trevlig terrängbana. Det enda negativa var den väldigt långa och dryga väntan det blev mellan dress/hopp och terrängen.

Även Torns var helt ok även om deras terrängbana är lite tråkig

Jag tycker att arrangörerna är bra rakt igenom alla gör vad dom kan. Örebro genomförde ett bra EM kval ponny trots att det regnade konstant. Trossnäs är alltid roligt att komma till.De är så otroligt vänliga och arrangerade i allt de gör. Och midsommarryttarfesterna då händer det alltid något nytt.

Kinda Tycker jag hade jättefin terrängbana, bra framridning, bra dressyr, lite blött på hoppbanan men de hade ju regnat en del.. Jättetrevliga funktionärer o bra arrangemang! (stavas=)

Mantorp Hade ok framridning, hopp o dressyrbana, väldigt kuperad terrängbana tycker jag men bra tävling man gärna åker till igen!

Sen tycker jag att Örebro gjorde ett bra jobb den gången regnet öste ner o allt bara var så blött... även fast de inte gick så bra för mej resultatmässigt :angel:

Ett ställe jag absolut kommer åka till igen är Boxholm
Helt underbar terrängbana!!!

Dagstorps var jättebra, lätt-banan var lite svår, och det är kul... Vinslöv var bra, båda två (veterinären var lite psyko bara).. Och Gärds såklart :banana:

Skurup var bara elendet, stannade ut mej i hoppningen :cry: Dårliga dressyrbanar, hoppningsbanan var en mardröm.

Själv tycker jag att priset för årets bästa tävlingar går till Udden för den helt underbara tävlingen i september (lag-sm, *, **, deb)
Helt klart bidrog det fina vädret och min placering till att jag tycker så, men suveränt arrangermang, trevliga funktionärer med koll på allt, fina banor till dressyr och hoppning och framförallt den finaste terrängbanan jag har ridit :bump: bidrar minst lika mkt!
Inte jätteenkel precis, men man kom man rätt från början fick man så himla bra rytm genom hela banan, helt kalas att rida! :banana:

Uddens vårtävling var lika välarrangerad och trevlig, men en sur dressyrdomare drar ner betyget.....lättklassterrängen får åxå utnämningen "årets lättaste" av mig.
(observera att bedömningen är helt subjektiv :D )

En annan tävlingsplats jag gärna återvänder till är Trossnäs, men bara om det inte regnar och tävlingen går på 2 el 3 dagar...
Vårtävlingen drabbades ju tyvärr av världens skyfall så den vill jag jelst glömma (jag gick omkull där, :mad: ) Dessutom utnämner jag lättklassbanan till årets näst lättaste, efter Udden.
Däremot var midsommartävlingen med JSM väldigt välarrangerad och det märktes verkligen att det var årets stora tävling :bump:
Skulle kanske ha önskat en lite mer tekniskt svår terrängbana där bara (i den *)

Årets roligaste lättklassbana tycker jag nog att Kinda bjöd på! Inte extremt svår tyckte jag, men väldigt utslagsgivande med fina rejäla hinder och en del klurigheter bla vattnet.
Mantorps lättklass var åxå rolig att rida (iaf för mig som var på väg upp i * då....) tekniskt svår (tyvärr i princip omöjlig att hålla tiden på...) men det fanns alternativ på de svåra hindrena (dock ej vattnet, vilket fällde många)'
Både Kinda och Mantorp var väldigt proffsigt arrangerade (och bjöd bägge på fint väder :))

Trevligt var det åxå hos Ekenryttarna där jag red *. Terrängbanan där får priset "enklaste enstjärniga" av mig, den var mest som en lättklass med högre hinder. Nu var det iofs första gången de hade *, så vi hoppas att de klurar till banan lite till nästa år :)
Ekens hoppebana var den finaste jag har varit på i år, jättekul med riktig bank och pulvermanngrav :bump:

Sen måste jag ju säga att Botkyrka hade väldigt fina tävlingar åxå :angel: och jag är inte aaalls partisk.....
Tyckte väl kanske att terrängbanan kunde få vara ännu lite klurigare, men annars höll tävlingen bra klass...

En tävlingsplats som dock inte får påhälsning av mig nästa år är Örebro (och det beror inte bara på att jag förhoppningsvis bara rider * nästa år...). Bägge gångerna var det allmänt förvirrat läge, terrängtider som flyttades fram och tillbaka, högtalare som inte hördes, lååååång väntan på prisutdelning mm mm.....
Men fin terrängbana som var rolig att rida trots klafset (första tävlingen, juni alltså) och bra hoppbana och dressyrbana, så kapacitet finns för att riktigt bra tävlingar...

Till sist vill jag ge en jättestor :bow: till alla underbara arrangörer och funktionärer som gör ett jättejobb (även om inte förutsättningarna tex väder inte alltid är de bästa) för att vi ska ha bra tävlingar :bump:

Vet inte om mitt inlägg ryker nu, men gjör det det så får jag PM:a. Till att börja med så blev ALLA arangörer väldigt bestörta med att vi dök upp kvällen innan. Fick vänt i en timme på den som hade hand om uppstallningen, fast vi hade tagit saken i egna händer då och införskaffat oss boxar till hästarna.

Sedan möts vi av en riktig surkart i sekritäriatet. Var inget som behagade den personen.

Efter 8 timmars bilresa med hästar var vi ganska kaffe sugna och hungriga. Gick till fiket, men där var det stängt, fick efter mkt om och men dom att sätta på lite kaffe till oss. Men handla något ätbart förutom en torr choklad boll fanns inte. Dom skulle åka och handla då på kvällen säger dom.

Dagen efter alltså tävlingsdagen hade dom enbart kakor och lite korv. Dåligt.

Sedan kan jag bara fylla i med vad PrinceFair har sagt om starttider m.m.

Tyvärr är det så att sådant här sätter sina spår. Bättre bemötande osv hade gjort att vi kanske övervägt att komma tillbaka.

PrinceFair skrev:
Själv tycker jag att priset för årets bästa tävlingar går till Udden för den helt underbara tävlingen i september (lag-sm, *, **, deb)
Helt klart bidrog det fina vädret och min placering till att jag tycker så, men suveränt arrangermang, trevliga funktionärer med koll på allt, fina banor till dressyr och hoppning och framförallt den finaste terrängbanan jag har ridit :bump: bidrar minst lika mkt!
Inte jätteenkel precis, men man kom man rätt från början fick man så himla bra rytm genom hela banan, helt kalas att rida! :banana:

;) Då får jag väl ta åt mig en bit av äran där då. :bow:

Ja det låter ju tråkigt, kan gissa att det förvirrade läget beror på att det är svårt att få ihop folk som vill ställa upp och som överallt så finns det ju mer eller mindre bra personer att ha och göra med.

Beklagligt att ni inte blev väl bemötta. Annars tycker jag att det är en trevlig bana där.

Egentligen borde man kanske nämna det till arrangörerna så de kan förbättra sig och göra tävlingen bättre. För det är ju tråkigt om de får ett sådant rykte, det vill de säkert inte.

Självklart kan det vara bra för arrangörerna att veta sånt, men när man står där och är blöt och sur och vill åka hem är man inte rätt person att framföra det på ett konstruktivt sätt......

en bra idé tycker jag är att klubbarna har nåt slags möte där både ryttare och de med mer "administrativa" sysslor som funktionärer osv kan diskutera tävlingar och arrangemang. som ryttare ser man ju en himla massa tävlingar och har massor med bra idéer som man fått på andra tävlingar. man kan ju lätt bli lite hemmablind när man har tävlingar (och ingen säger ngt speciellt då man tycker att "jag fick ju iaf rida en tävling...")

syftet med denna tråd var lite att sånt skulle komma fram och kunna vidarebefordras till arrangörer och andra inblandade osv.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 056
Senast: netia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 635
Senast: Lavinia
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 186
Senast: Marje
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 913
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar