Tävlingsnivå/träningsnivå

Sv: Tävlingsnivå/träningsnivå

Nä, jag vet. Jag har samma problem. Måste bromsa mig så jag inte flyter iväg i OT-riktning.:angel:

Spontant då jag kollar igenom lite program, som LC, känner jag att för att bära upp en ryttare på ett bra sätt på så mycket raka linjer utan att tappa fokus och slarva krävs det ganska mycket styrka och rutin av hästen.
På den nivå vi är kanske det vore lämpligt att tävla LC om vi nu skulle tävla, men jag känner inte att det skulle följa det tänk jag använder för att stärka hästen.
Kanske för att jag är färgad av det hästen gör annars, springer asigt fort med liten vagn på raka linjer... ..och vill rida helt i motvikt till det. Använda pedagogiska verktyg för att öka bärigheten och behålla fokus och aktivitet.
Men det jag ridit av dressyrprogram tidigare har det känts som, fasen, kommer inte A snart... man travar o travar o galopperar på i evinnerlighet. Tråkigt!
Jag vill ha mer omväxling och mer aktivitet i passen. Och att rida som programmen jag kollade nu gör vi aldrig, även om hästen kan räknas som grön i dressyrhänseende.
Jag vill växla mellan några steg i det ena till några steg i det andra, göra mkt vändningar och övergångar för att stärka. Utan att för den skull forcera något.
Det är svårt att hålla en fin kvalite i långa passager rakt fram tycker jag.
Så då kommer jag till den slutsats jag hört några AR-ryttare säga, att de skulle vilja ha utbildat sina hästar till iaf MSV innan det skulle vara intressant att tävla.

LD:4 skulle vara ett passande program för oss! ;) Med lite "fusk" i form av att jag kollade upp det program som hästen och jag skulle ha lättast för (inte så mycket skritt, ingen galopp, inte en massa stillastående). Fast helt ärligt tror jag det sitter för dåligt, kanske pga min egen slarvighet när det gäller petiga saker t ex hörnpasseringar, följa en förutbestämd väg som jag inte själv valt osv. Skulle få träna ett par pass på det först och främst så det inte blir en chock för hästen när det väl är dags för programmet! :p
Har faktiskt planerat att när jag känner att ridningen överlag är mer stabil (just nu kan kvaliteten variera massor från pass till pass) så ska jag ta en privatlektion med programridning och bedömning för en av mina gamla dressyrtränare som är utbildad domare. Mest för att få göra lite annorlunda och kul att få en bedömning utan tävlingspressen! :)

I nuläget skulle jag alltså INTE få för mig att rida ett program för att checka av vart vi står, det tycker jag skulle vara orättvist mot hästen - i synnerhet som den faktiskt inte är tränad till alla moment, hur lätta de än må tyckas vara :p men ett öga brukar jag kasta på programmen och analysera "vad skulle jag ha svårt för här?" och lägga lite extra fokus på det.

KL
Om man nu inte har en häst med dålig galopp, är det lättare att samla den först i galopp- blir snabbt stark.

Jag vill ha mer omväxling och mer aktivitet i passen. Och att rida som programmen jag kollade nu gör vi aldrig, även om hästen kan räknas som grön i dressyrhänseende.
Jag vill växla mellan några steg i det ena till några steg i det andra, göra mkt vändningar och övergångar för att stärka. Utan att för den skull forcera något.
Det är svårt att hålla en fin kvalite i långa passager rakt fram tycker jag.
Så då kommer jag till den slutsats jag hört några AR-ryttare säga, att de skulle vilja ha utbildat sina hästar till iaf MSV innan det skulle vara intressant att tävla.

Kan hålla med om detta, dressyrprogram tenderar att vara väldigt tråkiga på låg nivå, och väldigt svåra på hög nivå :rofl:
För mig har det varit väldigt nyttigt att (senast igår faktiskt) träna på att rida förutbestämda sträckor och vägar med dessa långa transportsträckor just för att checka av att kunna göra saker "på kommando" och däremellan kunna ta det piano. Lite mer tålamod för mig och hästen.
I längden kan man säga att allt som finns i programmen vill jag ska sitta - men för den skull inte behöva traggla programmen och rida som man gör inom programridning :p just för att det tenderar att bli tråkigt, och för att min vanliga träning inte håller sig inom ramarna för programmens nivåer.

Jag vet att det mesta sitter i mitt huvud. Och frågan om prioriteringar. Jag känner mig extremt grön i dressyrsammanhang på hästen ifråga, tror ju inte ens jag skulle få godkänt i en LD. Men hästen har ställt upp på klubbnivå i LB, ingen aning om resultatet dock :p

Man behöver inte sitta o åka på transportsträckorna i de lätta programmen.
Man får göra temposkillnader inom ramen för beskrivet tempo o även halvhalter.

KL
Om man nu inte har en häst med dålig galopp, är det lättare att samla den först i galopp- blir snabbt stark.

Galoppen tycker jag är skitsvårt att göra en avvägning över (fast nu snackar vi ju inte hästar som redan har en bra galopp under ryttare) - antingen samlat och petigt med att sätta hästen i rätt ram = det blir jobbigt för hästen MEN lyckas man så kan det bli riktigt bra.
Eller - kräva en sak i taget, först och främst att det ska bli fattningar öht utan krav på resten, därefter att det ska gå att reglera tempo, gå att styra (följa inramningen), sen öva upp styrkan osv vilken ordning man nu tar det i.
upplever att vissa hästar inte GÅR att kräva för mycket av och ändå hålla en bra galoppkvalitet, blir spänt och dålig galopp. Andra behöver hjälpen för att öht kunna muskla upp sig till bättre balans..

I längden kan man säga att allt som finns i programmen vill jag ska sitta - men för den skull inte behöva traggla programmen och rida som man gör inom programridning :p just för att det tenderar att bli tråkigt, och för att min vanliga träning inte håller sig inom ramarna för programmens nivåer.

Jag vågar påstå att man som tävlingsryttare ytterst sällan för att inte säga aldrig, sitter och rider igenom hela program rent allmänt när man tränar.
man tränar nedbrutna delar, och ngn dag före tävling eller sista träningen inför tävling, rider man programmet för sin tränare.

Intressant tråd.

Jag tränar nog mina hästar utefter vad jag vill uppnå/deras förutsättningar.
Jag ska ärligt erkänna att hade jag inte tävlingsambitioner så skulle jag inte lägga ner den kraft och tid och engagemang som behövdes och då skulle mina häster förmodligen förvandlas till "knäckebröds hästar".

Ex så kommer jag inte tävla GP, jag har heller inte lärt valacken p&p eller lagt energi på att lära honom det.

Vad menar du - med utan krav på resten?

Utan att bry sig om det blir lite knas med vägen, rakriktningen, eftergiften, avslappningen, balansen, samlingen osv. Att man visserligen försöker hjälpa hästen med det men inte "korrigerar" om det blir fel, så länge hästen utför fattningen.

Jag vågar påstå att man som tävlingsryttare ytterst sällan för att inte säga aldrig, sitter och rider igenom hela program rent allmänt när man tränar.
man tränar nedbrutna delar, och ngn dag före tävling eller sista träningen inför tävling, rider man programmet för sin tränare.

Ärligt talat trodde jag t o m man tränade MINDRE på delar av programmet och själva programmet än det du beskrev :p för att hästen inte ska kunna förekomma ryttaren. Men det är säkert olika.
Det jag menade var väl egentligen att överlag rida ungefär som det ser ut i programmet - långa raksträckor, följa "ridvägarna" även om man varierar mellan dom, gå efter bokstäverna när man utför rörelser, utför rörelserna som det "ska se ut", rider endast de rörelser och moment som finns på ens egen nivå osv. Om man gör detta hela tiden eller väldigt regelbundet skulle jag bli less. Men smaken är som baken, jag vill ju som sagt KUNNA det.

Utan att bry sig om det blir lite knas med vägen, rakriktningen, eftergiften, avslappningen, balansen, samlingen osv. Att man visserligen försöker hjälpa hästen med det men inte "korrigerar" om det blir fel, så länge hästen utför fattningen.

Bry dig lite mer om det:idea:
Ju bättre fattning- desto större chans till bra galopp.

Bry dig lite mer om det:idea:
Ju bättre fattning- desto större chans till bra galopp.

Ja det håller jag med om, och som sagt så kan man ju försöka hjälpa hästen så gott det går utan att KRÄVA att den måste ha alla pusselbitar på plats samtidigt :p Upplever att det lätt blir spänt/förvirrat/stressat om man kräver att allt detta ska sitta och att hästen ska klara hålla det i galoppen (och det är nog då det blir den fula passgaloppen :crazy: ). Att ge hästen alla dessa förutsättningar innan fattningen är kanon, att sen kräva att allt stannar kvar i själva fattningen är det jag tror kan bli för mycket.
Klarar hästen och ryttaren att hålla kvar allt i fattningen, ja då tror även jag att det är det bästa! :)

Angående det här med att träna MASSOR med fattningar för att förbättra galoppen så instämmer jag till fullo, men i praktiken är det många som blir för stressade så att en eller två fattningar per pass blir mer än nog, därefter blir det bara flängfattningar eller spänt och stressat. Hinner man inte varva ner emellan känns det rätt meningslöst. Tror detta kan vara den stora boven i det hela.?

men i praktiken är det många som blir för stressade så att en eller två fattningar per pass blir mer än nog, därefter blir det bara flängfattningar eller spänt och stressat.
Mest är det att hästen blir stressad av att det bromsas på en gång- att man vill rida saktare än vad den kan.. Bättre att hålla sig på en lagom yta, så att den får galoppera.

Sen lär sig de flesta det fort- bara den får beröm- lugnar ner sig.

MAN KAN JU ALLTID hoppas på Phaetons arv, men det var nog ordentligt skickliga ryttare som red till den "heta" (jag har ett annat öknamnn för den hingsten.) till godkännande i den svenska halvblods/anglo/fullblodsaveln. Varför är han inte kvar i avel nu tror ni ? Alla våra svenska godkända avelshingstar har passerat dels en visning på förhand och sedan ett bruksprov, jag har sett Phaeton både vid hand och under ryttare, och han var en underbar ridhäst om man kan rida.

Ärligt talat trodde jag t o m man tränade MINDRE på delar av programmet och själva programmet än det du beskrev :p för att hästen inte ska kunna förekomma ryttaren. Men det är säkert olika.
Det jag menade var väl egentligen att överlag rida ungefär som det ser ut i programmet - långa raksträckor, följa "ridvägarna" även om man varierar mellan dom, gå efter bokstäverna när man utför rörelser, utför rörelserna som det "ska se ut", rider endast de rörelser och moment som finns på ens egen nivå osv. Om man gör detta hela tiden eller väldigt regelbundet skulle jag bli less. Men smaken är som baken, jag vill ju som sagt KUNNA det.

En normal riden häst som tar hjälper lär sig inte ett program av att man rider det 2 ggr innan en tävling. Hur i hela havet skulle man bli less menar du av att rida igenom ett program 2 ggr innan man skall rida det på tävling? vad föreslår du istället -att man går in och rider programmet a'la naturel, första gången man beträder tävlingsbanan eller?

Ja det håller jag med om, och som sagt så kan man ju försöka hjälpa hästen så gott det går utan att KRÄVA att den måste ha alla pusselbitar på plats samtidigt :p Upplever att det lätt blir spänt/förvirrat/stressat om man kräver att allt detta ska sitta och att hästen ska klara hålla det i galoppen (och det är nog då det blir den fula passgaloppen :crazy: ). Att ge hästen alla dessa förutsättningar innan fattningen är kanon, att sen kräva att allt stannar kvar i själva fattningen är det jag tror kan bli för mycket.
Klarar hästen och ryttaren att hålla kvar allt i fattningen, ja då tror även jag att det är det bästa! :)

Angående det här med att träna MASSOR med fattningar för att förbättra galoppen så instämmer jag till fullo, men i praktiken är det många som blir för stressade så att en eller två fattningar per pass blir mer än nog, därefter blir det bara flängfattningar eller spänt och stressat. Hinner man inte varva ner emellan känns det rätt meningslöst. Tror detta kan vara den stora boven i det hela.?

Varför blir den stressad av galopp? Jag förstår om det är en travare - för att den lärt sig att galopp är en synd?

Rent generellt så: bra förberedelse innan = skapar en bra fattning = skapar en bra galopp.

Om den blir stressad emellan kan det vara att man förbereder för slarvigt, gör fattningen för slarvigt, samt låter inte hästen varva ner emellan utan hastar.

MAN KAN JU ALLTID hoppas på Phaetons arv, men det var nog ordentligt skickliga ryttare som red till den "heta" (jag har ett annat öknamnn för den hingsten.) till godkännande i den svenska halvblods/anglo/fullblodsaveln. Varför är han inte kvar i avel nu tror ni ? Alla våra svenska godkända avelshingstar har passerat dels en visning på förhand och sedan ett bruksprov, jag har sett Phaeton både vid hand och under ryttare, och han var en underbar ridhäst om man kan rida.

Här är Phaetons dotter, troligen upp i dagen. Idag 23 år, med en vilja av stål och en äkta "bitch" när hon vill. Men de dagar man orkar och känner att man KAN rida, då vill man aldrig gå av.

http://s162.photobucket.com/albums/t260/ingelah_photos/070920%20Groddan%20och%20Tima/?action=view&current=S5030917.flv

Att jobba henne framåt ner i form, utifrån ett högt tempo, är dödfött, då får du en damcykelram. Stjärnkikare med sänkt rygg och paddlande bakben.

http://s162.photobucket.com/albums/...ning 070803/?action=view&current=S5030404.flv

Om du däremot rider ihop henne i ett något lägre tempo och väntar ut henne, hittar du knapparna ganska omgående och kan utifrån det använda det breda tempo- och taktregistret min häst ändå har.

Denna filmsnutt, är inte den bästa att visa vad jag menar, då jag här inte borde ha ridit. Det är två veckor efter bilkrasch med hjärnskakning och liten hjärnblödning och hästen har skrittats och joggats två-tre dagar av kompis.

http://s162.photobucket.com/albums/...och IngelaH/?action=view&current=S5030832.flv

Senast ändrad:

Varför blir den stressad av galopp? Jag förstår om det är en travare - för att den lärt sig att galopp är en synd?

Rent generellt så: bra förberedelse innan = skapar en bra fattning = skapar en bra galopp.

Om den blir stressad emellan kan det vara att man förbereder för slarvigt, gör fattningen för slarvigt, samt låter inte hästen varva ner emellan utan hastar.
Gissar att det är få travare som har problem med galoppen pga att de lärt sig att det är en "synd"
Snarare att de inte fått träna sin galopp utan jobbat mest i trav och pga det styvat till sig i ryggen o överlinjen.

Men jag hade samma problem som Totola på araben. Som inte trodde att galoppen var en synd.. Däremot en drog.. Blev hög av galopp kan man säga.. Ridpassen kändes som "-Väck inte den raket som sover"
Fattning utan förberedelse kunde bli skitbra, men då hon fattat att hon galopperade lades gärna överväxeln in och motorn varvade till max..
Nästa försök blev då ofta en explosion av ben och fullt tryck framåt. Om man försökte fånga upp det med tydliga förhållningar, då blev det tappad rygg och takt kan man säga.. Och att rida på i den hastighet hon föredrog, det tillåter inga dressyrnerver.:eek:

Har insett hur mkt lättare det är på en sansad häst som gärna stannar o luktar på blommorna. Man kan ta om och finlira utan att gå in i blockad och stress. (Fast i arabens fall berodde det på överskottenergi pga kraftigt hö.. Var lugn o sansad o smidig på riktigt magert hö o noll sockerprodukter.. -Finns för det mesta orsaker till problem ju)
Hrm, kanske lite OT-inlägg:o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka