Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vill ha mer omväxling och mer aktivitet i passen. Och att rida som programmen jag kollade nu gör vi aldrig, även om hästen kan räknas som grön i dressyrhänseende.
Jag vill växla mellan några steg i det ena till några steg i det andra, göra mkt vändningar och övergångar för att stärka. Utan att för den skull forcera något.
Det är svårt att hålla en fin kvalite i långa passager rakt fram tycker jag.
Så då kommer jag till den slutsats jag hört några AR-ryttare säga, att de skulle vilja ha utbildat sina hästar till iaf MSV innan det skulle vara intressant att tävla.
KL
Om man nu inte har en häst med dålig galopp, är det lättare att samla den först i galopp- blir snabbt stark.
I längden kan man säga att allt som finns i programmen vill jag ska sitta - men för den skull inte behöva traggla programmen och rida som man gör inom programridning just för att det tenderar att bli tråkigt, och för att min vanliga träning inte håller sig inom ramarna för programmens nivåer.
Vad menar du - med utan krav på resten?
Jag vågar påstå att man som tävlingsryttare ytterst sällan för att inte säga aldrig, sitter och rider igenom hela program rent allmänt när man tränar.
man tränar nedbrutna delar, och ngn dag före tävling eller sista träningen inför tävling, rider man programmet för sin tränare.
Utan att bry sig om det blir lite knas med vägen, rakriktningen, eftergiften, avslappningen, balansen, samlingen osv. Att man visserligen försöker hjälpa hästen med det men inte "korrigerar" om det blir fel, så länge hästen utför fattningen.
Bry dig lite mer om det
Ju bättre fattning- desto större chans till bra galopp.
Mest är det att hästen blir stressad av att det bromsas på en gång- att man vill rida saktare än vad den kan.. Bättre att hålla sig på en lagom yta, så att den får galoppera.men i praktiken är det många som blir för stressade så att en eller två fattningar per pass blir mer än nog, därefter blir det bara flängfattningar eller spänt och stressat.
Ärligt talat trodde jag t o m man tränade MINDRE på delar av programmet och själva programmet än det du beskrev för att hästen inte ska kunna förekomma ryttaren. Men det är säkert olika.
Det jag menade var väl egentligen att överlag rida ungefär som det ser ut i programmet - långa raksträckor, följa "ridvägarna" även om man varierar mellan dom, gå efter bokstäverna när man utför rörelser, utför rörelserna som det "ska se ut", rider endast de rörelser och moment som finns på ens egen nivå osv. Om man gör detta hela tiden eller väldigt regelbundet skulle jag bli less. Men smaken är som baken, jag vill ju som sagt KUNNA det.
Ja det håller jag med om, och som sagt så kan man ju försöka hjälpa hästen så gott det går utan att KRÄVA att den måste ha alla pusselbitar på plats samtidigt Upplever att det lätt blir spänt/förvirrat/stressat om man kräver att allt detta ska sitta och att hästen ska klara hålla det i galoppen (och det är nog då det blir den fula passgaloppen ). Att ge hästen alla dessa förutsättningar innan fattningen är kanon, att sen kräva att allt stannar kvar i själva fattningen är det jag tror kan bli för mycket.
Klarar hästen och ryttaren att hålla kvar allt i fattningen, ja då tror även jag att det är det bästa!
Angående det här med att träna MASSOR med fattningar för att förbättra galoppen så instämmer jag till fullo, men i praktiken är det många som blir för stressade så att en eller två fattningar per pass blir mer än nog, därefter blir det bara flängfattningar eller spänt och stressat. Hinner man inte varva ner emellan känns det rätt meningslöst. Tror detta kan vara den stora boven i det hela.?
MAN KAN JU ALLTID hoppas på Phaetons arv, men det var nog ordentligt skickliga ryttare som red till den "heta" (jag har ett annat öknamnn för den hingsten.) till godkännande i den svenska halvblods/anglo/fullblodsaveln. Varför är han inte kvar i avel nu tror ni ? Alla våra svenska godkända avelshingstar har passerat dels en visning på förhand och sedan ett bruksprov, jag har sett Phaeton både vid hand och under ryttare, och han var en underbar ridhäst om man kan rida.
Gissar att det är få travare som har problem med galoppen pga att de lärt sig att det är en "synd"Varför blir den stressad av galopp? Jag förstår om det är en travare - för att den lärt sig att galopp är en synd?
Rent generellt så: bra förberedelse innan = skapar en bra fattning = skapar en bra galopp.
Om den blir stressad emellan kan det vara att man förbereder för slarvigt, gör fattningen för slarvigt, samt låter inte hästen varva ner emellan utan hastar.