Tävlingsnivå/träningsnivå

Sv: Tävlingsnivå/träningsnivå

Fattning utan förberedelse kunde bli skitbra, men då hon fattat att hon galopperade lades gärna överväxeln in och motorn varvade till max..
Nästa försök blev då ofta en explosion av ben och fullt tryck framåt. Om man försökte fånga upp det med tydliga förhållningar, då blev det tappad rygg och takt kan man säga.. Och att rida på i den hastighet hon föredrog, det tillåter inga dressyrnerver.:eek:

Fast med "förberedelse" menade jag inte att man sitter en halv långsida och förbereder fattningen, utan bara helt enkelt att man inte fattar om hästen inte är balanserad och mellan och framme för hjälperna. Det är det som är förberedelse för mig.

jag har inte erfarenhet av att temperamentet, även på hetare hästar, tar sig uttryck i sådana här tendenser. Det är en lydnads och en styrkefråga som jag ser det samt givetvis som alltid, ryttarens förmåga att reglera på ett sätt som inte föder spänning och ytterligare stress hos djuret. En lydig och bärig häst far inte iväg på det sättet, även om den är av det mera framåt och hetare slaget.

Fast med "förberedelse" menade jag inte att man sitter en halv långsida och förbereder fattningen, utan bara helt enkelt att man inte fattar om hästen inte är balanserad och mellan och framme för hjälperna. Det är det som är förberedelse för mig.

jag har inte erfarenhet av att temperamentet, även på hetare hästar, tar sig uttryck i sådana här tendenser. Det är en lydnads och en styrkefråga som jag ser det samt givetvis som alltid, ryttarens förmåga att reglera på ett sätt som inte föder spänning och ytterligare stress hos djuret. En lydig och bärig häst far inte iväg på det sättet, även om den är av det mera framåt och hetare slaget.
Håller med om förberedelserna!
och min var inte lydig. Djupt rotat olydig.. fast vissa okuvliga individer kanske aldrig kan formas till disciplin o total lydnad, utan måste samspelas med o mötas likssom på halva vägen. Därav är tävling uteslutet..:D Men det gråter vi inga tårar över

Det där med ston.. att man måste skicka en förfrågan i tre exemplar och kanske få svar på fredag.. Blir man hård får man hårt tillbaka.
är man mjuk, tålmodig o överlistar, då blir det mumma, men huvva vad tålamodskrävande för en petimeter som myself..:eek: Turbulent relation!
Hästen har kastar strävan efter resultat åt fanders och tvingat hjärnan att börja analysera. Inte bara göra. För disciplin o konsekvens var som en motpol till denna häst. Fanns ingen konsekvens, bara impuls.

Ingela H, kanske har en liknande dam, har fått det intrycket!:)

Du har rätt i att det är en lydnads och styrke fråga:
Och eftersom Nordisen har så svårt för sig, så behövs det mycket lydnan och ffa mycket styrka

Nordisar är ju avlade för explosiv styrka framåt på bogarna och har ett rätt hett temperament. Det är hästar med tryck från början...Nä det går inte fort, men skall man flytta några ton så krävs explosiv styrka framåt....

Om jag skall jämföra galoppfattning på ett halvblod

- så är halvblodet - Vad behagligt det blev.:)

och Nordisens - att bli skjuten framåt ur en katapult:o

Nordisar är ju avlade för att jobba i skogen...
Och behöver där sitt temperamnet. Ardennern kan jobba lugnare för den är så stark att den bara lägger sig i selen, medan nordisen jobbar med en vilja av järn och sin explosiva skjutkraft fram på bogarna

Så Nordisar inte avlad för att gå bärigt - den är avlad för att gå i framvikt - och på en ung häst blir det som Lucidor skriver.

Varför de blir stressade av galopp är en bra fråga. Cesar Milan sa om kamphundar att de går in i sittbeteende och smärta tex bara peppar dem ännu mer. Så det är nog en rasgrej

Nordisar är så att ju mer arbete - ju mer taggade bllir de.

Vanliga hästar kan man ju låta "springa sig trötta" det funkar INTE på Nordisar.

träna fattningar går INTE på Nordisar. Man får liksom träna på att låta bli att fatta :D

Det blir liksom rätt annorlunda

När jag var på Wången så kördes hästarna in till Östersund - en resa på 11 timmar med släde. För varje dag som de arbetade blev de bara mer och mer PÅ.

Det temperamentet behövs om du skall orka släpa stock i skogen hela dagarna bland sten och bröte och inga vägar utan rakt fram i oländig teräng.

halva jobbet i skogen består av att dra fram enskilda stockar i oländig terräng där lasset kan ta tvärtstopp om inte kusken håller undan för trästammar. Det går uppåt och trycker på nedför, och det krävs hästar som är vakna och PÅ precis hela tiden.

Skogshästar gör en stor del av det där jobbet själva ganska snart. I en Nordsvensk Hjärna finsn nog från början en av och på Funktion - full kraft framåt eller inte.:D

Sedan är det ju så att en häst i obalans vilket nordisen är av naturen - helt enkelt springer ifatt sin balans. det gäller ju alla hästar, bara det att Nordisar hamnar väldigt mycket mer i framvikt.

Många saker skiljer rätt mycket på Halvis och Nordis.

Vissa saker är svårare på den ena - och andra svårare på den andra.

Senast ändrad av en moderator:

Glömde ang förberedelse.

Det svåra med min Nordis är att han fattar galopp redan på förberedelsen....
Rätt sittben - bort från innerbogen - klart

Mitt sto har faktiskt ändrat sig

Hon svarar - "no problem" och är väldigt följsam numera. Jättemjuk och läser av kropspspråk jättesnabbt.

Däremot behöver hon lång tid för nya saker, men bara hon förstå så är hon med och glad.

Man riktigt ser hur hon tänker och klurar- och säger aha :idea:

Mitt sto har faktiskt ändrat sig

Hon svarar - "no problem" och är väldigt följsam numera. Jättemjuk och läser av kropspspråk jättesnabbt.

Däremot behöver hon lång tid för nya saker, men bara hon förstå så är hon med och glad.

Man riktigt ser hur hon tänker och klurar- och säger aha :idea:

Det är precis så min adm har bilivit. Hon har "växt med sin uppgift" och "växer fortfarande".

Hon är också en tänkare, blir det för mycket intryck och impulsioner från mig som ryttare eller från min tränare, så kan damen stanna mit på ridbanan, eller mitt ute i skogen och "fråga efter vägen". "Vad menar du, vad säger du och vart ska vi, sa du...??? :confused:"

När "25-öringen trillar ner" och jag slutar "tjata med den o den hjälpen", då vippar damen med öronen, slickar sig om munnen och säger... AHA, var det SÅ du menade :idea:, varför sa du inte det med en gång :angel:?

Så Nordisar inte avlad för att gå bärigt - den är avlad för att gå i framvikt - och på en ung häst blir det som Lucidor skriver.

Nordisar är så att ju mer arbete - ju mer taggade bllir de.

Vanliga hästar kan man ju låta "springa sig trötta" det funkar INTE på Nordisar.

träna fattningar går INTE på Nordisar. Man får liksom träna på att låta bli att fatta :D

Det blir liksom rätt annorlunda

halva jobbet i skogen består av att dra fram enskilda stockar i oländig terräng där lasset kan ta tvärtstopp om inte kusken håller undan för trästammar. Det går uppåt och trycker på nedför, och det krävs hästar som är vakna och PÅ precis hela tiden.

Skogshästar gör en stor del av det där jobbet själva ganska snart. I en Nordsvensk Hjärna finsn nog från början en av och på Funktion - full kraft framåt eller inte.:D

Sedan är det ju så att en häst i obalans vilket nordisen är av naturen - helt enkelt springer ifatt sin balans. det gäller ju alla hästar, bara det att Nordisar hamnar väldigt mycket mer i framvikt.

Många saker skiljer rätt mycket på Halvis och Nordis.

Vissa saker är svårare på den ena - och andra svårare på den andra.

Självklart har olika raser olika förutsättningar.
Fast nu var ju hästen Lusidor beskrev inte en nordis utan en arab.

sen tycker jag väl någonstans också att hänga upp sig på att raser skiljer sig SÅ otroligt mkt i beteende/reaktion kan gå LITE långt. SÅ stora skillnader, - i fråga om basic ridning, tycker jag inte att det är. Hur hästen rör sig/bär sig - ja. Men svara och ta hjälper, där tycker jag någonsans att man ändå måste utgå från att det i grund och botten är ganska likvärdigt.

jag skulle inte använda approachen att låta en häst springa sig trött i full kareta för mig som lösning på ett problem, vare sig den vore halvblod, nordis eller kinesisk nakenponny.

KL
ofta tycker jag det skiljer mer i fråga om mentalitet än om kroppsbyggnad då det gäller ridning.

För annars skulle araben vara mil längre fram än nordisen.
För araben är kort o stark i ryggen, och har inget platt arabkors utan kan vinkla sig, och har välvd hals och stabil rygg för rasen.
-Om hon skulle känna för det. Men mentaliteten passar inte för uppgiften. utpräglat löpblod skulle jag gissa. Noll tålamod och full impulsivitet.

Däremot nordisen med 10% längre kropp än hög, med sju års hård träning i att kuta fort framåt på bogarna, den försöker gärna bära sig. trots att det är jobbigt ibland. Gör allt han kan o lite till.
Så om man kunde analysera skallen i stället för att bara analysera exteriör kanske folk skulle vara mer nöjd med hästköpen över lag.

Det finns exempel på stora travtränare som ögenomgående köpt in hästar efter exteriören. Utan att ta hänsyn till stam och mentalitet på föräldrarna. Enbart mha måttband och synintryck.
De har inte lyckats lika bra som det var tänkt, men däremot "fulare" hästar med duktiga förfäder kan prestera över förväntan.
Kanske lite samma bland ridhästar.

Genomgående här skyller man på att hästen är si eller så- aldrig att jag som ryttare inte är tillräckligt kapabel.:crazy:

Men jag tror inte att man skyller den svåra ridningen på "dåliga" hästar. Utan man försöker förklara att man har olika förutsättningar i sitt dressyrarbete på olika sorters hästar.

PLUSS detta är inte något specifikt fenomen för Klassisk ridkonst. Vad jag vet, sett och ser... varje dag, så har det funnits och finns liknande kommentarer på tratiotionell dressyr, hoppning, fälttävlan, trav, körning, western, hästhantering och ridforumet.

:angel:

så ryttare och hästfolk överlag här på buke, är nog lika dåliga kålsupare allihopa oavsett inriktning. :rofl:

Exakt Ewa-Lena, det är kärnan! Som jag upplever det i alla fall.

Jag ser liksom ingen anledning att försöka passa in de tre ridhästar jag har i stallet i en begränsande mall för utbildningen - en kallblodstravare, en islandshäst och ett halvblod. Jag måste vara öppen för helt annorlunda vägar, som jag ser det i alla fall, för att uppnå det JAG söker.

Jag tycker det är superkul att jobba med dessa mycket olika hästar dock. Det är ingen begränsning för mej, snarare ett befriande arbete som stimulerar och gör att jag ifrågasätter och "väger" olika sorters syn på utbildning fram och tillbaka för att skapa en idé och väg som funkar för vardera häst :idea: Och mej ;)

Och självklart beror galopp-problemen till stor del på att jag själv har sketa-svårt med galoppen - det skrev jag också.... Det är ett ihärdigt spöke i huvet på mej...

Mest är det att hästen blir stressad av att det bromsas på en gång- att man vill rida saktare än vad den kan.. Bättre att hålla sig på en lagom yta, så att den får galoppera.

Sen lär sig de flesta det fort- bara den får beröm- lugnar ner sig.

Nja, det är nog inte hela sanningen. Brist på teknik och balans kan bara det göra hästen stressad, att bara galoppera ett par språng och förhoppningsvis kunna behålla balansen de sprången brukar jag uppleva som bättre, och sen öka sprången väldigt gradvis.
Fast vi kanske menar samma sak? Att man inte ska bromsa direkt efter fattningen och inte rida i situationer där hästen behöver bättre balans det första man gör, t ex på volter..

Jag påstår ALLTID att personkemin mellan häst & ryttare är avgörande. Då kan man inte ens göra det enkelt för sej och beskriva ett sorts temperament hos hästen som bra....:angel: Eller en sorts exteriör.
Det handlar om ett samarbete, en kombination av två olika personligheter som funkar ihop och kan utveckla varandra. Det är ju bara då vägen blir njutbar....och det är ändå den som är målet!

svar på ditt förra

Ja men visst är det så :)

Det det handlar om är ju att olika raser/läggningar exteriör uppmanar till olika lösningar, man får helt enkelt bli mer flexibel i sitt sätt att hantera problemen.

Ingen häst är som mallen i ridläran. Utan man får tänka till lite, och helt enkelt själv bli bättre, och lägga upp utbildningen på ett fungerande sätt.

Lateralt tänkande lixom.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ser liksom ingen anledning att försöka passa in de tre ridhästar jag har i stallet i en begränsande mall för utbildningen - en kallblodstravare, en islandshäst och ett halvblod. Jag måste vara öppen för helt annorlunda vägar, som jag ser det i alla fall, för att uppnå det JAG söker.

Jag tycker det är superkul att jobba med dessa mycket olika hästar dock. Det är ingen begränsning för mej, snarare ett befriande arbete som stimulerar och gör att jag ifrågasätter och "väger" olika sorters syn på utbildning fram och tillbaka för att skapa en idé och väg som funkar för vardera häst :idea: Och mej ;)

Och tänk vad mycket du lär dig av dessa tre olika hästar! Din känsla för ridning ökar ju mer med varje häst du rider. :idea:

Själv har jag "bara" en häst men hon duger som läromästare hon med. Kanske jag någon gång får chans att lära mig av fler hästar.

Genomgående här skyller man på att hästen är si eller så- aldrig att jag som ryttare inte är tillräckligt kapabel.:crazy:

Jag erkänner, jag är inte tillräckligt kapabel.

Min häst är en sådan som beskrivs här, hur bra och fint man gör fattningarna, och han är verkligen BRA på att fatta galopp rakt och bakifrån, så håller det några steg sedan bär det av.

Det går ofta i hundra åttio, och det är inte förrns i år som jag har kunnat galoppera en hel långsida utan att han far i väg.

För honom är det både fysiskt, genetiskt, mentalt och smärta tror jag. Smärta och stress för att han inte syresätter sig under stress och spänningsmomenten.

Självklart har olika raser olika förutsättningar.
Fast nu var ju hästen Lusidor beskrev inte en nordis utan en arab.

sen tycker jag väl någonstans också att hänga upp sig på att raser skiljer sig SÅ otroligt mkt i beteende/reaktion kan gå LITE långt. SÅ stora skillnader, - i fråga om basic ridning, tycker jag inte att det är. Hur hästen rör sig/bär sig - ja. Men svara och ta hjälper, där tycker jag någonsans att man ändå måste utgå från att det i grund och botten är ganska likvärdigt.

Kanske därför jag stör mig på några av axel´s kommentarer "travare är si, travare är så, nu pratar vi inte om travare utan om hästar med bra galopp" ;)
För visst är det som du säger, basicsträningen är densamma oavsett, MEN med viss individanpassning - inte rasanpassning.

Sen är det inte alltid vi som ryttare klarar av denna anpassning även om tanken är god :p jag vet t ex att min lille kuse behöver mycket hjälp med sitsen, är min sits stadig blir han mycket stadigare - men det är ibland lättare sagt än gjort för min det. Samma med att alltid vara supernoga med eftergifter, rätt hjälper, inte tappa balansen om hästen gör det osv, jag lyckas absolut inte alltid med det även om tanken som sagt är god.
Eftersom hästen mer eller mindre kräver stadig sits och rejäl "inramning" med sitsen för att ens gå halvbra så anser jag att det för mig är en svårare häst än t ex ridskolans gamla trotjänare som inte rör sig snabbare än den måste och har utvecklat superbalans med alla nybörjare och handikappsryttare :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka