Tävlingsnivå/träningsnivå

Sv: Tävlingsnivå/träningsnivå

Det är väl inte bara travare som har svårt för sig?
Tror det är lite vanligare inom AR med hästar som "har svårt för sig" eftersom dressyren är till för att underlätta för hästen, bland annat.

Travare är inte ridhästar o skaffas tyvärr av de med minst kunskap där det krävs mest. Nackdelen med billiga hästar.
sen håller jag nog med dig att AR är bra för såna hästar, men oxå för att ryttaren kan klara av det bättre.
En lättare metod.

Då skaffar man sig en tränare:idea:
En BRA sådan.

Om det vore så enkelt.
Jag har försökt men vi duger inte som ekipage. Vi passar inte in i ramen. I tävlingsdressyrmått mätt så kanske vi inte kommer nå till gdk LA program. Så den braiga tränaren ville inte träna mig mer. Det var lixom ingen ide. (Ett 20-årigt hbl med mkt medoikra gångarter.)

Klart vi fastnar i förböjda sås-träsket då;) där alla är välkomna.
/T

Nja, du stör dig nog snarare på att jag utgår från att det finns fler hästar MED "småkrämpor" än utan. Att det är få hästar som är totalt spännings-och låsningsfria. Sen kanske du har utgått från att jag menar travare när jag pratar om hästar i allmänhet! ;)
Jag rider inte på halta hästar.

Ja det låter alltid mer som sjukgymnastik- ditt blivande gebit kanske.
Yrkesskadad:angel: eller stort intresse.

Men du pratar om en redan utbildad häst som kan sina saker o troligtvis inte en travare som har mkt svårare för sig.

Vet flera triangelmärkta hästar som med tiden har blivit friska igen.

Med all min heder och respekt för dig och dina vanligtvis genomtänkta och sakliga argument. men jag svarade på följande inlägg från dig.

Hrrmm.
Vad menar du med att briljera?

Tror du att en medioker ryttare kan rida en kanonbra häst, utan väldigt god inverkan?

Ingen häst är bättre än sin ryttare!

Vad är din syn på en kanonbra häst??? Du kanske menar lovande för framtiden? Det kanske var jag som missförstod.

Jag må vara en medioker ryttare, Men en kanonbra häst är nog utbildad LITE mer än Lätt Ö i alla fall. Detta gäller även om man ska rida hästen i passage och piaff. Men det är min och vad jag har förstått många andra ridintresserades syn, även här på Klassiska Ridkonstforumet, utifrån de diskussioner som varit senaste tiden.

Senast ändrad:

Jo jag menar att det är inte bara att köpa en superfin unghäst som är byggd i uppförsbacke o tro att den ska utbilda sig själv.:smirk:

T o m en sån kan bli framtung med fel ridning.

Att det är ngt enklare- ja.

Man får tacka för dina varma ord, men tror mest att du var lite ironisk:angel:
vill tillägga att du inte rider i ett dåligt tempo enligt dina filmer. Ser väl bara den dåliga varianten av AR här:mad:

Ska vid tillfälle gå på ngn AR-kurs. Vill gärna ha tips om en där metoden genomförs på ett rätt sätt:), så jag inte får vatten på min kvarn:devil:

Man får tacka för dina varma ord, men tror mest att du var lite ironisk:angel:
vill tillägga att du inte rider i ett dåligt tempo enligt dina filmer. Ser väl bara den dåliga varianten av AR här:mad:

Ska vid tillfälle gå på ngn AR-kurs. Vill gärna ha tips om en där metoden genomförs på ett rätt sätt:), så jag inte får vatten på min kvarn:devil:

Om det var mig du menade igen, så kan jag ärligt och fortfarnde med hedern i behåll och respekten för dig , säga att sanningshalten är fifty-fifty.

Många gånger... säger inte hur många gånger... håller du dig innanför netikettens råmärken. Men andra gånger... :angel:

I övrigt så är ju dina argument ofta sakliga utifrån DINA ögon, även om man kan vända dem, att gälla även andras ögon. Så som sagt...

Det är upp till betraktaren att döma. :bow:

Beträffande över och undertempo i min ridning. Hade du sett mig idag, när jag tjuvred min häst igen (har inte fått svar från min datortomografi av skallen än...) så hade du säkerrt gnisslat tänder och haft små horn och viftande svans och eldgaffel... :devil:

Men en viss vithårig, var på trycket...

Senast ändrad:

Min åsikt gör jag inte avkall på, men visst skulle jag kunna bättra på min kontroll av mitt temperament:angel:

some days good -other days less valid:o
Men jag svär inte åt folk:cool:

vad har du varit med om nu:confused::eek:

Pjaa... livet blev lite tråkigt... Jag har ju bara:

• Medfött handikapp
  • renoverad hjärnblödning1999
  • krossad halskota 1999, som renoverades 2001
  • bestående ryggmärgsskada sen olyckan 1999

Så jag spädde på det hela lite, för ganska exakt en månad sen... Jag hade närkontakt mellan min nuvarande skrothög och bakänden på en volvo på en byhåleväg...

När skönheten kom till byn - OBS, kan vara starka bilder... om man är känslig

• Akut besök...
  • Fyra dagar på sjukhus
  • 12 stygn i pannan
  • Saftig hjärnskakning
  • "blåmärkesblödning" under hjärnhinnan
  • "Liten BLÖDNING" under hjärnhinnan, sk subdoralblödning
  • Blödning i och under näthinnan vänster öga, vilket är det största orosmolnet just nu... även om blödningen bleknar bort, så kan viss synnedsättning bestå, som om jag inte hade dålig syn innan...
  • Sjukskriven i första hand till 14 oktober
  • Bor på "lyxhotell" sen hemkomsten från sjukhuset - på landet hos mor o far med i stort sett fullservice för mig o katten
  • Ska på Birka-kryss på Ålands hav söndag måndag, undrar hur spännande DET kan bli...

Travare är inte ridhästar o skaffas tyvärr av de med minst kunskap där det krävs mest. Nackdelen med billiga hästar.
sen håller jag nog med dig att AR är bra för såna hästar, men oxå för att ryttaren kan klara av det bättre.
En lättare metod.

Fast en travhäst är också en häst och hästar är inte "ridhästar"! ;)
(tyckte det var intressant att stå i stall blandat med renodlade travmänniskor och ridfolk, ridfolket sa "travaren" om min häst och travfolket sa "ridhästen" stackarn fick ingen tillhörighet! :rofl: ) håller absolut med att det är tråkigt att det lätt blir som det blir med billiga hästar. Anser inte direkt att vbl överlag skulle ha bra anlag för dressyr, men nu är vi ju inne på ett forum där den generella åsikten är att dressyren är till för hästen..
Tycker inte direkt att AR är en lättare metod, men just för travare så lägger den fokus på rätt saker tidigt (enligt mig) bl a rörelsetekniken och inte samma stress att komma till ett visst tävlingsprogram vilket brukar kunna sabba mycket grundjobb i det här fallet.

KL
Att anta att travare i princip alltid innehas av inkompetenta nybörjare som inte har råd med en riktig ridhäst, det kan ju förklara vissa attityder här inne på forumet.

Håller starkt med om att inga hästar är ridhästar eg, och att all dressyr borde vara för hästen o inte tvärt om.

Tänk om att det kan finnas väldigt insatta hästmänniskor som råkar ha udda raser/individer att rida på och kanske just därför lär sig saker i en himla fart. Just för att det är en utmaning att få vissa av dessa hästar att använda kroppen på ett optimalt sätt. Pga olika saker, som tidigare upplevelser, skador, hård/felaktig träning eller ogynnsam exteriör.

Har just fått hem en till vacker travare, två år, som är tänkt att bli tidernas ridhäst!! :love:Vacker som en dag, kvadratisk med uttrycksfullt men ekonomiskt flytande steg och klok blick och milt men ändå livfullt temperament.
Väl liggande bog, rättställd och väl vinklat kors. Stark rygg och välvd rörlig hals.
Säger inte att det skulle bli enkelt att utbilda henne, men skulle bli pissed om någon påstod att den hästen skulle vara dåligt lämpad att rida på bara för sin ras!!

Kallblodstravare är ofta betydligt bättre byggda gällande förutsättningar som ridhästar än varmblodstravare ofta är.

Skulle du betala 80-100000 för en travare?

De- varmbloden är byggda för att trava FORT.

Varför köper man inte en häst som är som gjord för det man vill hålla på med:confused:
som att Klüft skulle skolas om till isprinsessa o Holm till sprinter.

En galoppör däremot:bow: Som har 3 normala gångarter- som behövs i dressyren. Oftast har de RIKTIGT bra skritt o galopp. o en trav som kan förbättras.

håller med Mackan om att kallbloden är bättre som ridhästar- i sitt rörelsemönster o ext.

Har just fått hem en till vacker travare, två år, som är tänkt att bli tidernas ridhäst!! :love:Vacker som en dag, kvadratisk med uttrycksfullt men ekonomiskt flytande steg och klok blick och milt men ändå livfullt temperament.
Väl liggande bog, rättställd och väl vinklat kors. Stark rygg och välvd rörlig hals.
Säger inte att det skulle bli enkelt att utbilda henne, men skulle bli pissed om någon påstod att den hästen skulle vara dåligt lämpad att rida på bara för sin ras!!

Ska den bli bara ridhäst?

Det finns ju olika byggnad bland travarna, jag har sett två som hade mer ridhästbyggnad som jag minns nu (säkert fler men de här var påfallande lite byggda som travare) Båda var ursnygga hästar, och rörde sej ok hade t o m galopp:banana: men usla travare:crazy: (enligt ägarna)
Annars har ju många en rygg som inte är en ridhästrygg och korset är inte heller lämpat för ridning (tex kan de få problem där vid mkt hoppning när man kommer lite högre). Jag pratade med ägarna till dessa två och de sa att travare ska inte vara byggda som ridhästar utan på helt annat sätt.
Men din kanske är ett av de där undantagen? Har du bild:idea:

Jag vet att ditt svar inte var allmänt men jag kan inte låta bli att lägga mig i.

Nej, och inte för någon annan ras heller. Inte ens för en arab fast jag avgudar denna underbara ras.:love:

Varför köper man inte en häst som är som gjord för det man vill hålla på med:confused:
Varför måste man alltid sitta fast i ett fack? Klüft kanske skulle tycka att det vore skitkul att skolas om till isprinsessa. Nya kunskaper, nya upplevelser och nya utmaningar med en vältränad kropp. Detsamma kan väl gälla för Holm? Däremot kanske de inte känner en längtan efter att tävla och bli världsbäst i dessa sporter och det är ju helt ok. Vilken värld lever vi i om alla ska vinna VM i alla sporter?

Även om olika raser har olika fysiska förutsättningar kan alla faktiskt jobba i dressyr, OM de får arbeta utifrån sina egna förutsättningar. Vilket jag tycker att även de hästar som är avlade för dressyr ska få göra.

Sen handlar det inte bara om de fysiska förutsättningar olika raser har utan - för mig i alla fall - om deras psyke. Om man hittat en ras som väl överensstämmer med ens eget sinnelag så ska man välja den. Oavsett om det är en travare, arab eller halvblod. Skulle aldrig köpa ett halvblod själv t ex, för varför ska jag ha det näst bästa när jag kan ha det allra bästa för mig, dvs en arab?

Tror att Totola och Lucidor tycker detsamma om travare.

Skillnaden är att Klüft kan välja själv- hästen är utlämnad till sin ägare- som barn.

Man kan tycka vad man vill om tävling, men om man tittar på dressyrprogrammen så tycker i alla fall jag att de är genomtänkt upplagda för att ge hästen en bra utbildningsgång.

Nu är min lilla fråga - hur förhåller ni som hänger på det är forumet till denna utbildningsgång? Sneglar ni över huvud taget på dressyrprogrammen som vägledning? Använder ni dem praktiskt, t ex rider igenom dem som utbildningskontroll ibland?

Hur mycket skiljer det i nivå mellan de våraste rörelserna ni tränar, och de program som ni skulle kunna utföra utan problem (programmen kan man bl a se på www.stallbacken.com )?

Som exempel så var min gamla fjording väldigt "ojämn". Han gjorde en hel del av det samlade arbetet riktigt bra (t ex piff och puff) men föll lätt på framdelen i arbets- och mellangångarter och var aldrig tillräckligt kvick elerl koordinerad för att fixa det där med byten. Han var en typisk "nånstans mellan lätt B och GP"-häst.

Min nuvarande förstahäst är mer jämn, med lite finslipning av övergångarna skulle jag vilja påstå att han är en rätt stadig MB-häst, på god väg mot MA, med nästa nivås rörelser såsom piaff och passage påbörjade. Men det är först i år han börjar "komma ikapp sig" med programmen - han har inte fixat den förvända galoppen eller för mycket filande med övergångar mentalt.

Påläggskalven är bara riden ett halvår, han är en riktig Podhajsky-bebis. Volt och volt och volt och så lite rakt fram när det funkar på böjda spår. Skänkelvikningarna och öppnan finns där, mellantraven är på gång. Med honom kommer tävlingsprogrammen att vara rättesnöre, vi ska väl asa oss ut på lite tävlingar är det tänkt.

*knapplån*

Detta är ursprungsinlägget, som denna tråd skulle handla om. Jag har låtit den gå väldigt off-topic som vanligt.

Men fortsätter nu detta vanliga tjafs som många AR-trådar blir i slutänden, hur opassande travare är som ridhästar kommer jag i första hand börja radera inläggen från slutet av tråden och i andra hand LÅSA hela tråden.

Någon gång, måste AR-diskussionerna kunna vändas åt NÅGOT annat håll än dessa evinnerliga rasdiskussioner.

Pax Vobiscum!

Senast ändrad:

De- varmbloden är byggda för att trava FORT.

Vet många som gladeligen skulle betala så mycket för en travare om man nu har de pengarna = travfolk. För att de vill ha hästar som springer fort. Köper man en ridtravare letar man efter andra kvalitéer och lägger därmed inte en massa pengar på travstammen och prestation på travbanan - som man gör på de dyra travhästarna.

Har själv haft ett varmblod med mycket bra exteriör för samling (byggd lite i uppförbacke, kort rygg, grov rumpa och ganska "stadig" kroppsbyggnad) som också hade bra galopp. Men såna är det såklart inte alltid man hittar, tror dock det vanliga är en medioker exteriör för ridning men med bristande teknik som ställer till det (till en början åtminstone).
Om en travare inte fungerar på travet ser jag ingen anledning att inte ge den en andra chans som ridhäst, om den inte har riktigt usel exteriör/taskigt psyke eller är halt dessutom. Vissa funkar till mer avancerade saker, andra bara för skogsmulleridning men jag tror mycket sitter i hur duktig ryttaren är på att lära hästen rätt teknik. Hästar som alltid varit ridhästar behöver ju inte göra någon större inlärning av tekniken men travare har i regel vant sig vid totalt fel teknik.

En galoppör däremot:bow: Som har 3 normala gångarter- som behövs i dressyren. Oftast har de RIKTIGT bra skritt o galopp. o en trav som kan förbättras.

håller med Mackan om att kallbloden är bättre som ridhästar- i sitt rörelsemönster o ext.

Vilken tur att jag har ett kallblod nu då! ;)
Personligen gillar jag inte fullblod. Men smaken är som baken. Lite roligare då med hästar med 5 potentiella gångarter som alla kan utvecklas! ;)

Ingela H: sorry, såg ditt inlägg först nu! :o

Jag använder inte dressyrprogrammen som nån utbildningkoll. Jag tycker att det fokuseras på i många fall fel saker och de stämmer inte överrens med AR-utbildningstrappan som jag tränar efter.

Hrrmm.
Vad menar du med att briljera?

Tror du att en medioker ryttare kan rida en kanonbra häst, utan väldigt god inverkan?

Ingen häst är bättre än sin ryttare!

Jag svarade bara på ett inlägg där det pratades om att briljera. Ingenting som jag har behov av. Jag svarar bara för mig själv och menar att jag hellre tränar en häst som inte är optimalt byggd för dressyr än en som har rätt byggnad och har dressyren mera naturligt. För mig är det en utmaning att träna hästen att bära och bli lätt och harmonisk med ryttare. Hästar som är som skapta för dressyr har jag inte fastnat för helt enkelt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka