Tävlingsnivå/träningsnivå

Sv: Tävlingsnivå/träningsnivå

*knapplån*

MEN varför ska vi ryttare behöva se oss som "dåliga" för att vi inte lyckas uppnå våra mål med hästarna?
Visst är ödmjukhet bra, men ödmjukhet kan även vara att inse - jag rider så bra som jag kan göra NU. Så även om det är ens "eget fel" att hästen inte går bättre lär inget gott komma utav att konstatera - jag är kass, sorry hästen... :devil: tror hästarna tycker det är trevligare om vi inte hackar på oss själva. Vilket kan vara lättare sagt än gjort det också...

*knapplån*

MEN varför ska vi ryttare behöva se oss som "dåliga" för att vi inte lyckas uppnå våra mål med hästarna?
Visst är ödmjukhet bra, men ödmjukhet kan även vara att inse - jag rider så bra som jag kan göra NU. Så även om det är ens "eget fel" att hästen inte går bättre lär inget gott komma utav att konstatera - jag är kass, sorry hästen... :devil: tror hästarna tycker det är trevligare om vi inte hackar på oss själva. Vilket kan vara lättare sagt än gjort det också...

Nej det har du rätt i :rofl: hästen lär inte må bättre av det.

kl

Angående stressade hästar i galopp (eller hur det nu var)

Min pålle upplevde jag som stressad när jag skulle galoppera - för två år sedan. Det gick i 190 och han blev nog mest olycklig att han inte orkade - förstår det nu när jag vet han är så ambitiös - då var han nyinköpt och hade inte så mycket ork..

Sen så är det hårfint mellan: jag tycker det är kul att jag blir springig, jag blir stressad, det är jobbigt = måste springa fort för att orka.. och så vidare... Hur vet man egentligen vad som ligger bakom?

så här såg det ut när det begav sig :o Vet inte om det syns hur fort det går :crazy:

thobias.jpg

Senast ändrad:

Då skaffar man sig en tränare:idea:
En BRA sådan.

Kanske inte riktigt såå enkelt va? ;) Men ja, det underlättar helt klart! Har inte möjlighet att träna för någon "riktigt bra" i min smak nu, men när jag gjorde det hade man helt klart bättre självförtroende och mer kaxighet, blir lite smittad av attityden hos tränaren även om själva träningen inte nödvändigtvis blir mirakulöst bättre alla gånger :p

Tänk såhär.
hur jobbigt är det att kräva av en människa att den ska springa med höga knälyft eller böjgång:eek:

dessutom kan man inte säga vad man vill direkt o en del pratar bara Galimatias:confused:
nä. Tacka vet jag joggning o sen intervallträning- o bara en gnutta av det tidigare nämnda- senare.

Sen så är det hårfint mellan: jag tycker det är kul att jag blir springig, jag blir stressad, det är jobbigt = måste springa fort för att orka.. och så vidare... Hur vet man egentligen vad som ligger bakom?

Ja, det är ytterligare en sak som komplicerar :p det är ju sällan EN sak som ligger bakom, då skulle man nog rätt enkelt lösa situationen, utan ofta är det flera orsaker inflätat i varandra så löser man en del av knuten syns nästa tydligare :crazy:
Ibland kan kusen dra för att den är trött, ibland för att den har lite för dålig teknik (och då hamnar i obalans) nästa gång för att ryttaren stör balansen - eller att ryttaren stör balansen med oflit för att hästen tappar balansen av något annat, ibland är det styrkan det sitter i, nästa gång kroppskontrollen, sen rakriktning, när man sen tror att det börjar komma någon vart blir det ändå inte bra pga bristande avslappning osv :angel: då blir det också så himla frestande att försöka hålla alla bollar i luften och rama in överdrivet, sätta tempo överdrivet - kontrollfreaksaktigt - MEN, resultatet? Spänning i regel som i sin tur leder till obalans och kass galoppkvalitet :rofl:

Tycker det är en konst i sig att ha tålamod till att lägga varje pusselbit ordentligt innan man kräver helheten, och att lista ut i vilken ordning pusselbitarna bäst läggs på just den hästen..

Genomgående här skyller man på att hästen är si eller så- aldrig att jag som ryttare inte är tillräckligt kapabel.
Och sedan säger man även att den o den hästen inte lämpar sig för dressyr, för den är inte byggd enligt mallen X... Hur ska vi ha det??

Är det inte uppenbart att vissa individer är lättare att skola/rida än andra? och jag tror att det kan sitta i mentaliteten förutom exteriören. Sedan finns x-antal orsaker till att det häxar för oss allihop. men att tro att allt sitter i ryttarskickligheten är väl en överdrift.
På välbyggd häst med finstämd inställning lär det vara lättare att briljera, än på mindre bra byggd häst med noll samarbetsvilja.

varför säger man att vissa dressyrhästar inte "räcker till" för högre klasser?
-och byter upp sig.. I stället för att som du säger, bli mer kapabel???

Sedan kan mentaliteten förändras inom ett visst spann men vissa kommer väl alltid vara svårare att "nå" än andra.

Jag påstår ALLTID att personkemin mellan häst & ryttare är avgörande. Då kan man inte ens göra det enkelt för sej och beskriva ett sorts temperament hos hästen som bra.... Eller en sorts exteriör.
Det handlar om ett samarbete, en kombination av två olika personligheter som funkar ihop och kan utveckla varandra. Det är ju bara då vägen blir njutbar....och det är ändå den som är målet!
Precis!
Arabdamen som jag avgudar men blev galen på, har en hel fanclub hos fodervärden, där alla gillar utspelen!

Ja, det är ytterligare en sak som komplicerar :p det är ju sällan EN sak som ligger bakom, då skulle man nog rätt enkelt lösa situationen, utan ofta är det flera orsaker inflätat i varandra så löser man en del av knuten syns nästa tydligare :crazy:
Ibland kan kusen dra för att den är trött, ibland för att den har lite för dålig teknik (och då hamnar i obalans) nästa gång för att ryttaren stör balansen - eller att ryttaren stör balansen med oflit för att hästen tappar balansen av något annat, ibland är det styrkan det sitter i, nästa gång kroppskontrollen, sen rakriktning, när man sen tror att det börjar komma någon vart blir det ändå inte bra pga bristande avslappning osv :angel: då blir det också så himla frestande att försöka hålla alla bollar i luften och rama in överdrivet, sätta tempo överdrivet - kontrollfreaksaktigt - MEN, resultatet? Spänning i regel som i sin tur leder till obalans och kass galoppkvalitet :rofl:

Tycker det är en konst i sig att ha tålamod till att lägga varje pusselbit ordentligt innan man kräver helheten, och att lista ut i vilken ordning pusselbitarna bäst läggs på just den hästen..

:D

Amen!

:bow:

skönt att det finns fler som känner igen sig..

På välbyggd häst med finstämd inställning lär det vara lättare att briljera, än på mindre bra byggd häst med noll samarbetsvilja.
Bara en tanke:
Men tänk vad roligt det är när den mindre bra byggda hästen börjar bära upp sin ryttare med styrka och schwung. wow vilken känsla! Där ligger mycket av tjusningen med ridning för mig.
(Att sitta och briljera på en häst som rör sig i balans av sig själv och är byggd i uppförsbacke, det är ju ingen utmaning alls)

Bara en tanke:
Men tänk vad roligt det är när den mindre bra byggda hästen börjar bära upp sin ryttare med styrka och schwung. wow vilken känsla! Där ligger mycket av tjusningen med ridning för mig.
(Att sitta och briljera på en häst som rör sig i balans av sig själv och är byggd i uppförsbacke, det är ju ingen utmaning alls)

Hrrmm.
Vad menar du med att briljera?

Tror du att en medioker ryttare kan rida en kanonbra häst, utan väldigt god inverkan?

Ingen häst är bättre än sin ryttare!

För visst är det som du säger, basicsträningen är densamma oavsett, MEN med viss individanpassning - inte rasanpassning.

Sen är det inte alltid vi som ryttare klarar av denna anpassning även om tanken är god :p jag vet t ex att min lille kuse behöver mycket hjälp med sitsen, är min sits stadig blir han mycket stadigare - men det är ibland lättare sagt än gjort för min det. Samma med att alltid vara supernoga med eftergifter, rätt hjälper, inte tappa balansen om hästen gör det osv, jag lyckas absolut inte alltid med det även om tanken som sagt är god.
Eftersom hästen mer eller mindre kräver stadig sits och rejäl "inramning" med sitsen för att ens gå halvbra så anser jag att det för mig är en svårare häst än t ex ridskolans gamla trotjänare som inte rör sig snabbare än den måste och har utvecklat superbalans med alla nybörjare och handikappsryttare :rofl:

Håller med om det du säger!

Kanske därför jag stör mig på några av axel´s kommentarer "travare är si, travare är så, nu pratar vi inte om travare utan om hästar med bra galopp"
Ja jag retar mig på att du alltid utgår ifrån travhästar som dessutom har ett tjog med krämpor- dessutom på tävlingsdressyr.
en sån häst blir utslängd från banan.

diskussionen blir inte sann av det.
Jag förutsätter att man inte rider på en halt häst, men jag förstår att det ingår i din egen vidareutveckling av behandlingsmetoder.

Jag, som är en ganska usel ryttare och MINST två av användarna på bukes forum har arit iväg på weekendkurser hos en C-tränare i dressyr. Han har en lägergård med flera fd tävlingshästar i svår dressyr, några av de hästarna har olika krämpor som lett till triangelmärkning. Jag har två av tre läger ridit i både passage och piaff, efter lama ökningar på diagonaler och långsidor., bland annat på en häst som jag SETT i tävlingssam ålder och funktion. Han stod nämligen i ett grannstall till ridskolan och tävlade för klubben. En SÅÅÅ härlig häst.

Så den argumentationen haltar lite.

Senast ändrad:

Hrrmm.
Vad menar du med att briljera?

Tror du att en medioker ryttare kan rida en kanonbra häst, utan väldigt god inverkan?

Ingen häst är bättre än sin ryttare!

En del hästar tycker jag verkar vara gjorda för att lära okunniga/mediokra ryttare. Inte alla - om ens många! Men de finns..

En del hästar tycker jag verkar vara gjorda för att lära okunniga/mediokra ryttare. Inte alla - om ens många! Men de finns..
Ja men där får man ju utdelning om man gör rätt.

Sålänge man inte gör det så har man mkt att leva upp till:D

Axel som fick rida sin ridlärares häst o inte klarade bronsmärkesdressyren för 100 år sen.
Den bara spelade bus med mig.
Gissa om att folk tyckte att jag var urkass:angel:

Men du pratar om en redan utbildad häst som kan sina saker o troligtvis inte en travare som har mkt svårare för sig.

Vet flera triangelmärkta hästar som med tiden har blivit friska igen.

Ja jag retar mig på att du alltid utgår ifrån travhästar som dessutom har ett tjog med krämpor- dessutom på tävlingsdressyr.
en sån häst blir utslängd från banan.

diskussionen blir inte sann av det.
Jag förutsätter att man inte rider på en halt häst, men jag förstår att det ingår i din egen vidareutveckling av behandlingsmetoder.

Nja, du stör dig nog snarare på att jag utgår från att det finns fler hästar MED "småkrämpor" än utan. Att det är få hästar som är totalt spännings-och låsningsfria. Sen kanske du har utgått från att jag menar travare när jag pratar om hästar i allmänhet! ;)
Jag rider inte på halta hästar.

Men du pratar om en redan utbildad häst som kan sina saker o troligtvis inte en travare som har mkt svårare för sig.

Det är väl inte bara travare som har svårt för sig?
Tror det är lite vanligare inom AR med hästar som "har svårt för sig" eftersom dressyren är till för att underlätta för hästen, bland annat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka