Tävlingsnerver

muppia

Trådstartare
Nu är det så jag ska tävla imorgon, men jag känner absolut ingen fokus och jag känner mig snarare stressad än fokuserad och peppad.

Ni som blir nervösa, hur gör ni?

Jag vet t.ex inte vart jag ska titta, hindren blir så stora tycker jag. m.m och så känner jag inte min häst, hon är väldigt het. Jag är rädd att hon ska stanna eller att jag ska rida så dåligt att jag skämmer ut mig. Har inte tävlat på 6 månader nu..

I o för sig ska jag bara rida 1 m men jag klarar nog inte att gå banan, får då för mig att det är ashögt:eek:

Sv: Tävlingsnerver

Känns det absolut inte rätt, så hade jag avstått.
Men försök annars att ta det som en nyttig träning för er båda.
Hindrena känns för det mesta höga när man går på marken, men känns betydligt lägre när du sitter på hästen.
Försök att ta det som en rolig grej, och lägg inte för stort allvar i det.

Lycka till! :)

Dessutom så ska jag själv tävla på söndag, och jag har inte tävlat sen förra vintern. Jag försöker att tänka positivt och intalar mig själv att det inte spelar någon roll hur det går. Jag brukar ha målet att gå runt, men tar det ändå bara som en träningsrunda.

hmm klart allt blir ju mycket värre om man inte känner sig säker på hästen. Kanske ska träna lite mer? Strunta i vad andra tycker, du är där för din skull inte för någon annans. Går det egentligen att skämma ut sig, vad kan hända som ingen har sett förut?Rid in med tanken att det kommer gå bra och att du har den finaste hästen så ska det nog gå bra:)

:rofl:
Jag oroade mig för ingenting. Red 0-0 i 1 m och blev 12:e och därmed placerad :banana:

Känner igen mig, jag har aldrig vart någon riktig tävlingsmännsika men jag kom ihåg i början när jag börja tävla...jag var jätte nervös...och var hundra procent säker på att jag glömmer bort banan lr ngt liknande.

Men jag sa alltid innan jag starta: jag kan inget mer än dö...och det säger jag fortfarande 9 år efter...och idag tävlar jag svår hoppning.

När du kommer in på banan, då är det bara DU OCH HÄSTEN!
Höjden har ni gjort förr, du fixar det!

Lycka till!

Kramar

Känner igen mig, jag har aldrig vart någon riktig tävlingsmännsika men jag kom ihåg i början när jag börja tävla...jag var jätte nervös...och var hundra procent säker på att jag glömmer bort banan lr ngt liknande.

Men jag sa alltid innan jag starta: jag kan inget mer än dö...och det säger jag fortfarande 9 år efter...och idag tävlar jag svår hoppning.

När du kommer in på banan, då är det bara DU OCH HÄSTEN!
Höjden har ni gjort förr, du fixar det!

Lycka till!

Kramar

Åh, hade du även höjdnojor? hur kom du över dem? Jag har alltid velat rida svår hoppning men jag är långifrån redo, men jag börjar ju på mindre hinder iallafall :) :bump:

Om jag hade...trodde jag skulle dö första gången jag hoppa 1 meter:angel:

Men börja med låga hinder, t.ex 1 meter...och sen när du känner att du klarar av 1 meter lätt som en plätt...fortsätter du till 1.05 osv...förstår du??

Jag tävla aldrig ponny, men jag träna medelsvår på ponny efter 1 år av höjd nojor:P

När sen bestämda jag mig för att börja tävla den ny inköpta hästen, börja på 1 meter och jag red säkert 1 meter 20 tävlingar...allt för att känns mig 100% säker...och det tar tid.

Och jag lovar dig att du kommer över det när du blir trygg i dig själv och din ridning.

Och kom ihåg det viktigaste, sitsen...har du en bra sits får du det mesta gratis sen:)

Träna mycket stil hoppning, så då får en fin stabil sits...bara det hjälper en att komma upp i höjderna.

Och känner du att 1 meter är för högt, sänk då till 90 meter...och jobba sakta men säkert upp dig!

Ta hjälp av en tränare, en som du kommer bra överens med och som DU känner dig trygg i!

Jag håller på dig och jag är säker på att du en dag kommer kunna tävla svår hoppning - OM DU BARA VILL!

Kram!

p.s jag tävla medelsvår nästan 5 år innan jag gick över till svår hoppning, kunde gått tidigare men jag kände mig inte redo d.s

Om jag hade...trodde jag skulle dö första gången jag hoppa 1 meter:angel:

Men börja med låga hinder, t.ex 1 meter...och sen när du känner att du klarar av 1 meter lätt som en plätt...fortsätter du till 1.05 osv...förstår du??

Jag tävla aldrig ponny, men jag träna medelsvår på ponny efter 1 år av höjd nojor:P

När sen bestämda jag mig för att börja tävla den ny inköpta hästen, börja på 1 meter och jag red säkert 1 meter 20 tävlingar...allt för att känns mig 100% säker...och det tar tid.

Och jag lovar dig att du kommer över det när du blir trygg i dig själv och din ridning.

Och kom ihåg det viktigaste, sitsen...har du en bra sits får du det mesta gratis sen:)

Träna mycket stil hoppning, så då får en fin stabil sits...bara det hjälper en att komma upp i höjderna.

Och känner du att 1 meter är för högt, sänk då till 90 meter...och jobba sakta men säkert upp dig!

Ta hjälp av en tränare, en som du kommer bra överens med och som DU känner dig trygg i!

Jag håller på dig och jag är säker på att du en dag kommer kunna tävla svår hoppning - OM DU BARA VILL!

Kram!

Åh nu känner jag mig verkligen peppad! På träningar har jag kunnat hoppa 1.20 men mitt sto är lite speciell så det har fått variera lite.
Jag går i ett ridsportgymnasie och där har vi haft grundridning under första året så min sits är finfint, känner även att jag fick en hel del gratis samt jag köpte ett supersto som mina tränare är förälskade i, de säger att jag har utvecklats så otroligt mkt på bara några veckor :)

Hon är tävlad 1.30 med segrar så jag hoppas komma upp dit, men först ska vi bli stabila i 110-120 på lång sikt. I våren hoppas jag kunna starta 120 med resultat, det kräver min inriktning då jag går sporthoppning. Men eftersom hästen är så duktig och kan mkt mer än jag så tror jag att hon kommer att ta oss dit ganska snabbt :) Gäller bara att börja träna ordentligt på rätt höjd innan jag tävlar på den höjden.

Att tävla är verkligen spännande, på träningarna ser 1 m hinder små ut men på tävlingar tar de ju fram de värsta underställen och breeeeeda hinderstöd :D

PS, jag upptäckte att jag satte på mig högerstrumpan utochinvänd, och jag ska alltid ha det så i fortsättningen när jag tävlar :banana: Kan ge lite tur, hoppas jag :D

EDIT: Kommer att ta det så lugnt som möjligt. Men eftersom jag hade planer på att debutera 120 med min foderhäst innan han visade sig vara dålig i benen så känns det som jag vill till 1.20 snabbt men sen känner jag att det kan få ta en stund innan jag går över till 1.30 samt jag låter mina tränare hjälpa mig att avgöra, om de ttycker att jag är tillräckligt bra känner jag mig peppad att starta :)

Senast ändrad:

Vad bra:):)

Jag ska tänka på dig imorgon och hålla tummarna för dig!
Du får skriva hur det går:)

PM gärna om du vill ha tips eller bara prata:)

Lycka till!

Stryke kram!

jag avr också nervös i början när jag började tävla, skrittade då en lång stund innan och tänkte på annat så gick nervösiteten bort :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 901
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 315
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 536
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar