Tävlingshästar på bete??

S

Sunnyann

Jag har mina 2 fullblod (fälttavlanshästar) på bete hela dygnet. Men en dag sa min tränare at hästar som går på bete blir för trötta av å gå på bete till att göra det bra på tävlingar (får lite enegi, blir trötta, tunga etc..). Ingen andra i stallet har sina tävlingshjästar på bete hellre.. âr jag en dårlig hästägare??

Hur gör ni med era tävlingshästar???:confused:
 
Sv: Tävlingshästar på bete??

mina tävlingshästar trav går ute dygnet runt dom går i beteshage på dagarna, på kvällarna går dom i sin vanliga hage med vindskydd och hö.
dom mår utmärkt och vill inget helldre än å gå ute. jag brukar bara ta in dom dagen innan dom ska tävla så dom får sova innne i boxen på natten och vila ordentligt och det funkar utmärkt.
 
Sv: Tävlingshästar på bete??

Min häst som jag tävlar med går på bete hela sommaren. Visst märker man att han inte är lika pigg som när dom står uppstallade. Jag brukar också låta honom stå inne natten innan tävling, så han är lite mer utvilad. Jag skulle inte vilja byta ut betet mot att ha honom uppstallad bara för att han ska göra bättre resultat ifrån sig även på sommaren. han trivs med att gå och beta hela dagarna och nätterna och jag vill gärna unna honom det, dom få månader som det verkligen går.
 
Sv: Tävlingshästar på bete??

Sunnyann skrev:
Jag har mina 2 fullblod (fälttavlanshästar) på bete hela dygnet. Men en dag sa min tränare at hästar som går på bete blir för trötta av å gå på bete till att göra det bra på tävlingar (får lite enegi, blir trötta, tunga etc..). Ingen andra i stallet har sina tävlingshjästar på bete hellre.. âr jag en dårlig hästägare??

Hur gör ni med era tävlingshästar???:confused:

Nej, du är inte någon dålig hästägare! Om dina hästar funkar att ha ute dygnet runt så ha det!

Enda anledningen till att hästar ska stå inne något på sommaren är om de mår dåligt av värme eller flygfän. Tilläggsfodra kan man göra i hagen om det behövs.

Du märker väl på dina hästar hur de orkar prestera, eller??

/Lizzie
 
Sv: Tävlingshästar på bete??

Sunnyann skrev:
Jag har mina 2 fullblod (fälttavlanshästar) på bete hela dygnet. Men en dag sa min tränare at hästar som går på bete blir för trötta av å gå på bete till att göra det bra på tävlingar (får lite enegi, blir trötta, tunga etc..). Ingen andra i stallet har sina tävlingshjästar på bete hellre.. âr jag en dårlig hästägare??

Hur gör ni med era tävlingshästar???:confused:

Jag tycker INTE att du är en dålig hästägare bara för att du har hästarna ute på bete.
Du känner hästarna bäst.
Jag har genom alla åren jag har tävlat och det vill säga i ca: 17 år låtit mina hästar gått på bete trotts att jag har haft dom i tävlingskondition, jag har bara låtit dom stå inne natten innan tävlingen och det har fungerat hur bra som helst.
Så ha hästarna ute ;)
 
Sv: Tävlingshästar på bete??

Sunnyann skrev:
Jag har mina 2 fullblod (fälttavlanshästar) på bete hela dygnet. Men en dag sa min tränare at hästar som går på bete blir för trötta av å gå på bete till att göra det bra på tävlingar (får lite enegi, blir trötta, tunga etc..). Ingen andra i stallet har sina tävlingshjästar på bete hellre.. âr jag en dårlig hästägare??

Hur gör ni med era tävlingshästar???:confused:

jag tycker inte heller att du är en dålig hästägare! Klart att dom måste få äta gräs hästarna, iallafall om dom trivs med det och mår bra av det.
jag brukar låta mina tävlingshästar gå på bete, och när jag ska tävla dom så tar jag in dom natten innan. Det har fungerat jättebra. :)

Lycka till med dina hästar! ;)
 
Sv: Tävlingshästar på bete??

Det jag kan tänka mig att din tränare refererar till, är att hästar som är vana att stå i box mellan e.m. och morgonen därpå (vilket tyvärr är en realitet för många tävlingshästar) behöver vänja sig successivt att vara ute längre stunder. En sådan häst får väldigt många nya intryck när den släpps ut och lämnas ute ett helt dygn, eftersom den är van vid att bara stirra in i en boxvägg (mer eller mindre i alla fall) hela dagarna. Så en sådan häst skulle säkerligen blir för trött för att prestera bra, om den inte vandes vid att vara ute under en längre period.

Men dina hästar, som redan går ute, de är ju vana. Och du måste ju märka själv om de inte presterar det de brukar, men gör dem det så finns det väl ingen anledning att ändra på något? Nä, tränaren vill säkert bara ditt bästa, men fungerar det för dina hästar att gå ute, så låt dem göra det! :)
 
Sv: Tävlingshästar på bete??

Mina går ute dygnet runt och det har de alltid gjort. Vissa hästar blir trötta för att de blir lite tjocka så det håller man ju koll på.

Andra kan bli trötta i början om de inte "vågar" ligge o vila ordentlig. Men oftast tar man ju ändå in dem dagen innan tävling för att fixa...
 
Sv: Tävlingshästar på bete??

Sunnyann skrev:
Jag har mina 2 fullblod (fälttavlanshästar) på bete hela dygnet. Men en dag sa min tränare at hästar som går på bete blir för trötta av å gå på bete till att göra det bra på tävlingar (får lite enegi, blir trötta, tunga etc..). Ingen andra i stallet har sina tävlingshjästar på bete hellre.. âr jag en dårlig hästägare??

Hur gör ni med era tävlingshästar???:confused:

Jag har mitt fullblod på bete, hon får kraftfoder också, och inte är hon vare sig tröttare, tyngre eller har mindre energi för det. Jo förresten, hon har mindre överskottsenergi :)

Jag tar inte ens in henne natten före tävling, för om hon står inne måste jag stiga upp ännu tidigare och låta henne galoppera i 20-30 minuter, innan jag öht lastar, för att hon inte ska stimma runt på tävlingsplatsen :angel:

Nej du är, enligt min åsikt, inte en dålig hästägare :)
Vissa hästar vill stå inne dan före, andra inte...
 
Sv: Tävlingshästar på bete??

Trix skrev:
Jag har mitt fullblod på bete, hon får kraftfoder också, och inte är hon vare sig tröttare, tyngre eller har mindre energi för det. Jo förresten, hon har mindre överskottsenergi :)


Den ena är mycket mer fokuserad på uppgiftarna jag gir honnom (iaf i dressyren) den andra blev plac. i 100cm hoppning här förra helgen (hennes första rena hopptävling:banana: ), så jag tycker de gör det bra själv om de är beteshästar.
 
Sv: Tävlingshästar på bete??

min häst går ute dygnet runt när jag tävlar, tar in henne över natten innan tävlingen bara. har inte märkt att hon presterar sämre. snarare tvärt om. hon blir fet men presterar bra gör hon. hon går nästan bäst då. kan tillägga att hon knappt får nått kraftfoder alls.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 531
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 093
Senast: Jadzia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 281
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 814
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp