Tävlingshästar & avelsston =olika stall?!

Piffpuffen

Trådstartare
Eftersom vi i framtiden (när vi hittar GÅRDEN) ska ha både starthästar & avelsston undrar jag hur man ska lägga upp det med stall. Har starkt för mig att man inte ska blanda tävlingshästar & avelsston.

Men hur långt avstånd behöver man ha mellan dom olika stallen och hagarna?

Hur noga är det med olika kläder, utrustning m.m.?

Även när det gäller nya hästar.
Behöver man ett s k karensstall?
Avstånd från övriga hästar?

Sv: Tävlingshästar & avelsston =olika stall?!

På grund av risken för att sprida sjukdomar till avelsstona bör man inte ha dem i samma stall nej. Nya hästar till avelsdelen kan ju vara bra om de står på karens ett tag, eftersom de också kan bära med sig smittor osv. Vissa sjukdomar smittar ju lättare mellan kläder och så, så jag skulle vara rätt nogrann med att hålla isär utrustning och kläder så gott det går. Det här är också det enda jag vet så jag överlåter proffsutlåtandena till någon annan :) Intressant att höra vad det blir för svar.

*puttar*

Om ingen vet...Vart ska man kolla upp sånt?
Vet jordbruksverket det?:confused:

Om det finns smitta, tex abortvirus A2 osv, ska man vara noga att byta kläder samt att detta sprids via luften så på samma gård är det egentligen en stor risk att ha dem.
jag vet själv inte direkt hur jag ska göra då jag kommit igång lite med avel men samtidigt satsar på att tävla.
Men har tänkt så att eftersom jag bara tävlar maj-sept när det finns bete får jag ha antingen avelsstona eller tävlingshästarna på bete längre bort där det inte är så stor risk att det sprids.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 416
Senast: MML
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar