Tävlingar 2010

Sv: Tävlingar 2010

En liten hjälp kan vara att titta på utfallet förra året på tävling.
En tävling som hade många uteslutna kanske inte är rätt att debutera på.
Sen ändrar ju sig banorna en del från år till år.
Vi vet ju t.ex. inte hur ny banbyggare i Segersjö kommer att lyckas.

Därför är det bra om alla arrangörer hade möjlighet att lägga ut hinderstatistiken där man ser om felen är spridda på banan eller om det bara är ett eller två hinder det handlar om.
Det är oxå svårt det där för ibland går det troll i något hinder och ryttarna stressar upp sig och rider dåligt på det hindret för att det hindret har skapat problem istället för att rida som vanligt och utgå från sin egen häst.

Ja får man en skånsk TD, så får man göra det lättare.:grin:

fast HAN är exporterad ju ;) sedan länge..

Allmänt kan jag tycka att när det är bara 90 och 100 så är det ofta enklare hinder men knixigt och inte särskilt inbjudande eller framåtbjudande.

Vill veta vad jag har att vänta mig :angel:

Kan ju bara prata om banorna vi varit på.. Tyvärr tycker jag ju inte statistiken är särskilt tillförlitlig. En bana kan ju ridas felfritt av många och ändå inte ha rytm och framåttänkande. Medan den kan ha stor utslag pga att solen står på eller en felplacerad bil ställer till det. :p

Generellt tyckler jag att vi har färre stora, inbjudande hinder. Banor med bara 90 och 100 har ofta en enkel 100-klass om man ser hindermässigt MEN bansträckningen kan göra den svårare.
Sen är det omgivningen som våra banor ligger på. Vi har många guldkorn men även banor som vi självklart "måste vara tacksamma att de finns" men de kunde varit bättre.

För att skåningarna skall kunna säga att det är svårare banor i Danmark och Tyskland antar jag :devil:

Fast norr om räknas ju inte :devil:

Danskarna har en helt annan syn på banbyggnad. Mycket mer typhinder, vilket en del ser som svårt, men ändå enkelt byggt. Ofta framåtbjudande. Underlagen brukar inte vara sådär super.

Tyskarna har också ett annat tänk med framåt, framåt och stora hinder. Inte höjdmässigt bara då utan längd och bredd. Och utsmyckning sparas det inte på. Sen bygger tyskarna (iallafall i norra delen) ofta många linjer med enstaka hinder som gör att du kan välja att hoppa linjen eller bryta den och göra volter.

Sen tror jag inte att banorna vid nordpolen kommer att göras lättare. Enl rykten var de för lätta :cool:

Samtidigt så är det bra att ha olika banor med olika svårighetsgrader. Bara man är medveten om att man inte kan kvala på EN bana och sen tro att man är expert. :idea:

Tyskarna har också ett annat tänk med framåt, framåt och stora hinder. Inte höjdmässigt bara då utan längd och bredd. Och utsmyckning sparas det inte på. Sen bygger tyskarna (iallafall i norra delen) ofta många linjer med enstaka hinder som gör att du kan välja att hoppa linjen eller bryta den och göra volter.

Jag har ju bara ridit på nordtyskarnas banor senaste åren så det är ju sneda linjer, bågar och smala saker i kombinationer jag kan :angel:

Klart man måste vara realist. Och egentligen bör det vara skit samma vilken bana jag debuterar på när hästen lullat runt i lättklass 2 säsonger i sverige samt gått många geländepferde A och L i tyskland innan och alltid varit stadig. Ville mest checka om det fanns någon allmän åsikt om svea rikes banor.. det fanns det visst inte :angel: (förutom att de skulle vara för lätta då)

Ville mest checka om det fanns någon allmän åsikt om svea rikes banor.. det fanns det visst inte :angel: (förutom att de skulle vara för lätta då)

Jag tror INTE att det är en allmän åsikt att de är för lätta. Gärds, som enl mej är i lättaste laget, får kritik för att vara för svår i den 1*. Många banor får kritik för att enstaka hinder ställer till problem men det är ju alltid BBs fel :p

Tror det beror på vad man ser/går. Är man bara på banor som går runt ridanläggningen och där 100- klass är störst så klart man tycker en 1* är stor. :o

Fast jag vet inte om man kan säga rent generellt att de Svenska banorna är så mkt lättare, jag tycker att det är så att man bygger så att det ser svårare ut internationellt men att de flesta hindren hoppas bättre. Dvs det är endast svårare för ögat

Fast jag vet inte om man kan säga rent generellt att de Svenska banorna är så mkt lättare, jag tycker att det är så att man bygger så att det ser svårare ut internationellt men att de flesta hindren hoppas bättre. Dvs det är endast svårare för ögat

Du menar att i Sverige byggar man lättare för ögat men det hoppas sämre :cool:

Tycker inte att de svenska banorna är för lätta, Gärds har t ex en av de svåraste tårtbitarna, stubbe relaterad, schysst , utbildande coffin, dubbla spetsar relaterat mm , svårare än så ska inte 1* vara, även sunken road bl a, med smalt in eller ut. Har ridit de flesta 1 och 2* i Europa, och tycker att vi håller måttet bra i Sverige !

Tycker inte att de svenska banorna är för lätta, Gärds har t ex en av de svåraste tårtbitarna, stubbe relaterad, schysst , utbildande coffin, dubbla spetsar relaterat mm , svårare än så ska inte 1* vara, även sunken road bl a, med smalt in eller ut. Har ridit de flesta 1 och 2* i Europa, och tycker att vi håller måttet bra i Sverige !

Fast jmfr vi Gärds med någon av de tyska banorna i norr så är där betydligt fler linjer i Ty. Linjer med mer än 2 hinder dvs 3-5 tex a-c eller a-e men när det är nationellt är de numrerarde som enstaka hinder för annan ridning vid behov. OCh Gärds anses ju för svår av många! Lasse fick kritik för det.

Det är det jag vänder mej emot. Den är inte för svår, snarare för lätt om vi jämför linjer. :idea:

*kl*

Har kikat på årets tävlingsutbud för att lägga en lite mer exakt plan nu iaf. Plan A är att debutera *-ig med tysken i Enköping. Debuterade faktiskt *-ig där med gammelmannen när han var i början av karriären och vad jag minns (och fick höra nu) är att det var och fortfarande är en trevligt byggd bana.

Om allt nu går enligt plan så kan jag skrapa ihop en fin säsong i lätt och *-ig med en internationell *-ig som avslutning utan att behöva hajka ner till skåneland. Hoppas att det går att hålla planen då allt behöver överensstämma med ett heltidsjobb i hemtjänsten (som inte precis är kända för sina flexibla schemaläggningar).

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 338
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: miumiu
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2
Svar
25
· Visningar
1 094
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025