Tävla ridskolehäst- hur mycket engagemang?

O

oio

Hur mycket tror du att all ridning kostar per månad? Hur ofta rider du då? En "vanlig" grupp och en "special"? Andra träningar utöver klubbens/ridskolans egna- att du och häst åker iväg till någon- eller att en extern tränare kommer till er?

Hur mycket tid/pengar lägger du ner för klubben/ridskolan? Vad kräver dom av sina tävlingselever? Stalltjänst till vardagar/helger...och/eller funkis vid tävling..?

Sv: Tävla ridskolehäst- hur mycket engagemang?

jag tävlar ridskolehäst
kostnad; lektionerna blir 2000 i månaden
hur ofta jag rider :2 ggr vecka , men brukar ofta skritta ut på honom ock så.
special/vanlig grupp:en *vanlig och en hoppgrupp(jag går på en hoppinriktad tävlingsklubb)
andra träningar:ingen aning , har aldrig frågat

så är det på min klubb iallafall :)

heh felåt blev fel skickar mer
tid/pengar:hmm .. när jag rider är jag där ungefär 3 timmarm, och är där ungefär 2/3 ggr i veckan. jo ganska mkt pengar tkr jag.
krav:alltså , egentligen inte mkt alls . . men alla tävlingselever är där mkt och håller på och funkis hjälp tas ju tacksamt emot.

Tackar för svaren!

mina lektioner kostar 270:-/gang och jag rider tva ganger i veckan (hopp- och dressyrspecial), ibland mer. rider nastan alltid ponnyn jag tavlar. gar man i specialgrupp har man fortur pa hastarna vi lokal hemmatavling och ev. far duktiga ryttare i andra grupper ta dom hastar som blir over. elever som ej rider i specialgrupp far mkt sallan folja med ut och tavla. vi har inga traningar utover vanliga lektioner. vi har inga speciella grejer vi maste gora men om man tavlar bada hemmatavingar pa ponny bor man stalla upp som funktionar pa hasttavlingar enligt mig. ridlararna vill garna se att vi som tavlar ar lite i stallet och sa men det ar inget maste. manga tavlingselever ar engagerade i usek och lagger ner en del tid pa ridskolan pa det sattet. infor taving ar det eget ansvar att hasten ar ren och snygg (ryckt man exempelvis) men det ar ju verkligen inget stort krav.

forlat for inga prickar :p

Jag rider på lektion 2 ggr i veckan, kostar 250 kr / gång men sen blir det rabatter för att man rider flera dagar i veckan. Händer ibland också att jag rider på "min häst" när jag kommer upp tidigt på vardagarna. Jag rider i "vanlig grupp" med 10 st i varje grupp. Rider privatlektion ca 1 gång i månaden, kostar 350 kr för 45 min. Antar att ingen ridskola låter eleverna åka iväg med hästarna och träna för någon annan. Har inte frågat men ser inget behov av att göra det.

Hur mycket tid/pengar lägger du ner för klubben/ridskolan? Jag är i stallet varje dag och hjälper till ideéllt. Sitter i US, vanliga styrelsen och tävlingssektionen. Är teoriledare och håller kurser. Vad kräver dom av sina tävlingselever? För att få tävla ska vi hjälpa till ideéllt, vara med på hölastningar, sitta med i US, vara skötare, funktionär, teoriledare mm. Saker kan väljas bort mot betalning. Men om man gör allt ovanstående så får man låna hästen "gratis" och tävla externt.

Är mycket glad att vi har de här möjligheterna! Förlåt för mycket text ;)

Jag har tävlat lite grann på ridskolehäst under våren. Vet inte om jag ska göra det nu i höst, återstår att se ;)
Men jag red iaf tre gånger i veckan på den ena (en ponny) och en gång i veckan på den andra (häst). Var tänkt att jag skulle rida båda hästarna två dagar men av olika skäl blev det aldrig så.
För hästen fick jag betala 239kr/gång och ponnyn ca 222 kr/gång. Jag red hästen i en special grupp (dressyr ofc :P) och ponnyn i specialgrupp 1 gång i veckan, en gång i vanlig grupp och en gång själv.
Jag är i stallet nästan varje dag. Jobbar i stallet och för det får jag rida. Egentligen ställs inga stora krav på våra tävlingsryttare mer än att de i största allmänhet ska vara engagerade. Man ska rida minst två dagar i veckan och hjälpa till som funktionär vid lokala tävlingar och klubbtävlingar. De flesta av oss ponny och juniorer arbetar ideellt på ett eller annat sätt. De lite äldre sitter med i u-sek och de yngre hjälper till som stallvärdar.
Det har hänt ett fåtal gånger att det har kommit ut en extern tränare till oss, men det var ganska länge sen nu;)
så så ser det ut på vår klubb och jag ska väl också vara göad att vi har fått de här möjligheterna ;)

Kostnad: 2500 kr/mån
Tid: Jag är där ca 5 dagar/vecka
Hur ofta tränar jag: 1 gång i en vanlig lektionsgrupp, 1 gång i en hoppgrupp med blandat privat & ridskole, 1 gång i en markarbetesgrupp för privat där jag är enda ridskoleryttare samt att jag är med på lagträningsdagar i dressyr/hoppning varannan vecka
Hur ofta tävlar jag: 2-3 ggr/månad
Krav: Man har helgtjänst 1 gång per termin för att få vara med i hoppgruppen & låna hästarna till tävling

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 478
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 761
Senast: Roheryn
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Klara sig utan bil
  • Att göra i Gävle
  • Textilåtervinning