tävla på bettlöst o i vilka klasser?

S

__Stilett__

haft väldigt problem med att rida ena kusen på bett. Hon trivs inte.
testade sidepull idag och hästen sa ja tack.

dressyr är min huvudinriktning och jag har tävlat msv dressyr på denna häst,
men där får man ju inte tävla bettlöst i dressyr.
Hur är det med western?
finns det ngt som liknar dressyren, dvs rida skritt, trav och galopp program?

vad heter dessa program och finns det ngn som kanske kan berätta hur ett "lätt" eller "normalsvårt" program kan se ut för en som rider första gångerna.

vilka bettlös alternativ får man tävla på. (om man får tävla på bettlöst) och går dressyrsadel lika bra som en westernsadel?

Sv: tävla på bettlöst o i vilka klasser?

okey...i en annan tråd fick jag svar...inte sidepull..

men bosal, va är detta då?

Western Riding kanske är en klass som passar. Det är bara ett ekipage på banan och alla gångarter visas.
På D-nivå (den lägsta) så är det lättare men lite högre så är det obligatoriskt med ett antal byten.
Viktigt att man rider mönstret så precist som det bra går. Tex är det byte av gångart eller galoppombyte vid en speciell kona så är det där som gäller annars blir det minuspoäng.

En bosal ser ut såhär..
bild.asp
Bosalen hänger på nosryggen med en rem över nacken. Du ser de små spåren närmast den tjocka änden där remmen fästs. Nere vid "bollen" fästs tyglarna som brukar vara av tagel. Du kan få tag på en billigare bosal med tyglar för 2000 spänn.

Dock så brukar inte alltid ett dressyrekipage fungera bra i en bosal. Sidepull eller ännu hellre ridkapson brukar vara mera opimalt.
Men prova kan man göra.

mvh Eva

tack för ditt svar!
jag har häromdagen vart och kollat upp hästens mun och det fanns problem. (jag har inte haft hästen så länge) men underkäkens tänder längst in var såpass långa så dom har gnagt sönder överkäkens tänder där bettet ligger. detta har tydligen pågått säkert under flera år, alltså inte ngt jag kunnat göra ngt åt (men som jag försöker tillrätta nu) vi vet inte om hon kommer acceptera bett fullt ut. vi har försökt rätta till det som gick, men jag ska låta hästen vila ett litet tag innan jag rider.

ang western riding, får man utföra vissa moment på plats utefter vad dom säger eller "pluggar man in" en bana innan som typ ett program som dressyren har? om det sistnämda stämmer, vart kan få tag på "program"?

byten o dylikt är inga problem. men vi kan ju undvika med att göra det det första vi gör :D

men det va bara bosal, som va det enda bettlösa man fick rida på?
det känns som det kan bli svårt...men ja vet inte vad vi ska göra annars om hon inte vill bett.

om man ska testa stång, vilken stång rekomenderas?
men det är ju bett det med så det är tveksamt.

Jag kan också svara litegrann...

När man tävlar Western Riding så rider man ett mönster (finns flera) som finns färdigbestämda i regelboken. Det står ofta i proppen innan man anmäler sig vilket mönster det är. En regelbok med mönstren i kan du få tag på genom en WRAS-ansluten klubb, du kan ju kika på www.wras.se och se om det finns någon klubb nära dig.

Såg att någon lagt in en bild på en bosal, här får du en till där den sitter på en häst. Lite lättare att se hur det ser ut kanske?

Bosal

:)

Hola,
Det är färdiga mönster som man pluggar in. Ofta står det i proppen vilket, ibland kommer det i ryttarmeddelandet och i värsta fall så blir man varse på plats....

Mitt bästa tips är att köpa en regelbok ca 150:- där alla mönster finns angivna. Går att skicka efter från WRAS. kolla på www.wras.nu

Regelboken beskriver även alla andra klasser som man kan tävla i så det är ingen dum investering. Vidare vilka betslingar etc som är tillåtna.

Rider du på lägre nivå. Typ D så brukar man klara sig utan byten.

Lägre nivå är det inte så styrt med utrustning, betsling och klädsel.

Rider du på högre nivå typ A och B så måste du rida på stångbett och en hand om din häst är 6 år eller äldre. Då är det oxå viktigt att både du och hästen har rätt utrustning, tex westernsadel och kläder av westernsnitt.

mvh Eva

innan man springer o köper en bosal, kan man hitta ngt billigt alternativ o testa sig för? vad är det för bosal nosgrimma som säljs på Hööks? ser ju inte alls ut som dom som man ser på bild här.
eller kan man egentillverka på ngt sätt? repgrimma? är det närmsta alternativet bara för att testa?

det är ju inte säkert jag klarar av att rida henne på sådant.
ser ju ganska svårt ut och hästen är 16 år och har bara haft bett/kandar i munnen sedan...alltid.

sidepullet funkade men det är ju som sagt mer likt ett träns med tygelsättningen.

ska beställa den där boken! Tack för tipset!
och för allt hjälp! Många dumma frågor...;)

Om det är den jag tror att du menar hos Hööks, så är det definitivt ingen bosal även om de kallar det för det. Såvitt jag kunde se så är den mjuk och gjord av läder, och min gissning är att det är nosdelen till en tie-down (fast martingal, används för att stabilisera hästen i hastighetsgrenar bla). En bosal är styv.

Bosal är det enda bettlösa alternativet som man får tävla på. Du får inte tävla på tex sidepull eller repgrimma. På D och C får man själv välja betsling och ska då följa det bettets tygelregler, på B och högre ska hästar sex år och äldre ridas på stång, fem år och yngre får ridas på bosal eller tränsbett.

En styv repgrimma är nog det närmaste, du har ju inte alls samma möjlighet till signaler åt sidan som med en sidepull.

Om du ska ha bosal så ska du även ha en hästhårstygel. Den är stickig och ska göra neckreiningsignalerna tydligare. Den fästs i neränden av bosalen så det bildas en ögla till tygel och ett löst ledrep.

/Ida

Hittade fler saker jag kanske ska skriva lite om.

På D-nivå tillåts engelsk sadel och träns.

Enklaste Western Ridingmönstret består av skritt halva långsidan, över en bom mitt på långsidan. Därefter jog, fem koner längs andra långsidan som man rider slalom mellan (gå på utsidan av den första). Vänster galopp mitt på kortsidan, snett igenom, bryt av till jog innan du kommer ut mellan konerna, du ska ut mellan första och andra konen. Höger galopp mitt på kortsidan, snett igenom, sakta av som efter förra galoppen. Jog, vänd upp mitt på kortsidan, jog förbi mitten, stop, rygga tillbaka förbi mitten.

Det finns fler grenar du kan testa, att man rider en enda gren på en tävling är väldigt ovanligt. I Western Pleasure rider alla i skritt, jog och galopp längs fyrkantspåret, ökad jog ska begäras i åtminstone ena varvet. Även ryggning kan begäras. I Western Horsemanship rider man först ett kort mönster som är nytt från gång till gång, sedan rider man på spåret som i Pleasure fast eventuellt bara ena varvet. I Trail rider man hinder; bro, bommar och ryggning är obligatoriska hinder, sedan väljer de några hinder till och sätter ihop en bana. Grind är mycket vanligt att det är med. Mönstret är även här olika från gång till gång. Reining består av cirklar i galopp, galoppombyten, spins (bakdelsvändning på ett ungefär), stops och ryggning. Mönstren finns i regelboken. Versatile Horse kombinerar flera grenar, det finns två olika mönster. Ranch Trail är en mer opolerad version av vanliga Trail, och ligger närmare rancharbetet. Bla är släpa och lasso obligatoriska hinder. Nytt mönster varje gång.

/Ida

Vill du ha kontakt med någon klubb så vet du ju vart jag finns.....:angel:

/Carina :eek:

Liknande trådar

Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
1 102
Senast: Nevermind
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur