Tävla med pessoa?

S

seiður

Hejsan!
Jag sitter och har lite halvt panik, jag ska rida en kvaltävling om tre veckor och kom nyss på att man kanske inte får tävla islandshäst på pessoabet?
Någon som vet vad det är för regler som gäller för jag har inte fått detta klart i huvudet trots att jag läst fipo fram och tillbaka många gånger om...
Funderade även på att köpa ett isländskt stångbett, men vet ej om det funkar bättre eller sämre än pessoa?
Heeeeeelp me !:rofl::bump:

Sv: Tävla med pessoa?

Räknas detta också som ett gagbett?

Bild

Får man tävla med detta bett om man har en kejda på?

Hoppas det är OK att jag lånar tråden lite :)

//Jozzi

jag har för mig att min kompis har tävlat med ett sånt bett! Men är dock inte helt säker :)

I wish.
Pessoa (som är ett skitbett, snälla rid inte på det TS) är inte med på förbjudna listan över bett är är tyvärr tillåtet att tävla öppen klass på, vad jag vet.
De som står på "svarta listan i FIPO" är "Sliding gag bits (bits that can move up and down along the cheek pieces of a bridle).
These bits are mainly correction bits and not suitable for showing horses.
(kopierat från feif.org). Pessoa räknas inte dit.

Dock är pessoat ett förkastligt bett.

Jozzi: Ja, det där bettet får du tävla öppen klass på. Det går populärt under namnet havstång.

/Malin

Senast ändrad:

Så här står det i FIPO.

Förbjuden utrustning.

Glidande gagbett (bett som kan glida och ner längs huvudlagets sidor).

Pessoa är ett sådant, ska man tolka FIPO rätt så är alltså bettet INTE tillåtet.

Man får tävla med pessoa, jag har gjort det, plus att de finns flera som gör de också.
dock får du inte ha alla nosgrimmor till pessoa, ej bygel nosgrimma t.ex.
Jag har achen nos grimma när jag har pessoa.
Men jag har väldigt dålig koll när det gäller nos grimmor.
Ta med olika nosgrimmor om du vill ha pessoa på tävlingen och fråga på plats.
det tycker jag är bäst.

men man får bara ha det i öppna klasser, ej lätta.

Med detta kan konstateras att, beroende på vilken domare så kan man på vissa tävlingar få använda detta bett och på andra inte.;)

Nej pessoa räknas, tyvärr, inte som ett sådans gagbett som kan glida längs sidosycket.
Det är sådana här bett som avses med det som står i FIPO
Pessoat kan inte glida upp och ner längs sidostycket.
Man FÅR tyvärr tävla på pessoa.
Rekommenderar dock inte någon att göra det.

/Malin

Sådana bett har jag aldrig sett (tur det ska jag väl säga). Synd Pessoa är så himla populärt, som det verkar på inlägg överallt. Kan du som domare göra något för att påverka bett som får användas, påverka FEIF-reglerna?

Ja det stämmer absolut.
Huvuddomaren är den som gör tolklningen av Fipo. Det är det som hela tiden förbättras på - att det inte skall finnas så mycket utrymme för tolkning i Fipo, men det är inte altid så lätt att få till.
Men på Feifs hemsida finns bilder på de förbjudna betten och faktum kvarstår att pesoa inte kan glida upp och ner för sidostycket på det sätt som de andra gag-betten.

I övrig blir nog Lena L snart trött på mina mail. Förstår jag inte eller är osäker på något i Fipo mailar jag henne bums och reder ut det.
Men hon är liksom facit...hon kan det!
Dock tog jag upp pessoabettet på utbildningen och då (2006) var pessoa tillåtet. Jag har inte hört eller läst något som skulle tyda på att det ändrats.

/Malin

Gången har varit den här, i mitten av nittiotalet var pessoa ok på tävling och sen förbjöds den. Därefter när det nu kan ha varit, har man tydligen godkänt bettet igen trots bettet faktiskt är ett gag med möjlighet för huvudlaget att glida i ringarna. Dock är det så att vid några tävlingar har ryttare/ekipage inte blivit godkända med bettet vid en hovbeslagskontroll.

Avsaknaden av kedja gör att bettet aldrig kan kallas för hävstång, vilket LL var väldigt tydlig med att framhålla vid tidigare förfrågan om detta bett.

Frågan är bara vad som gjorde att man nu godkände det.

Din tidigare länk på bilder visar bl a kombinationsbett, de finns i flera varianter både med och utan bettinverkan.

Jag har i alla fall beställt ett islänskt stångbett nu:angel:, har också hört att pessoa inte är bra för hästen därför rider jag med det ytterst sällan.
Är stångbett bättre än pessoa? Det måste de väl vara? :eek:

Tränar du på tredelat i vanliga fall?
Stångbettet ska ju bara användas för förfinade hjälper, inte till för att dra i...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 919
Senast: Korven
·
Islandshäst Hejsan! Jag ska börja tävla med min Islandshäst och funderar på grenar. Förut har jag bara hört om T1 T2 femgång, fyrgång, de...
Svar
10
· Visningar
3 977
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 211
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar