Problemet med dina inlägg är att du sprider desinformation, vilket är en dödssynd för en person som haft förmånen av en akademisk utbildning och borde veta bättre. SKK är inte en myndighet, SKK stiftar eller upphäver inga lagar, SKK hade inget med kastreringsförbudet eller upphörandet av detsamma att göra, utom som remissinstans.
Jag ger uttryck för min åsikt vilket är fullt tillåtet även för oss med akademisk utbildning. SKK är ingen myndighet, men de är utan tvekan en av de viktigaste remissinstanserna Jordbruksverket har på hundsidan. Dessutom lobbyar ju SKK som alla andra intresseorganisationer för sina egna intressen så visst har SKK ett stort inflytande. Att SKK inte hade något med upphörandet av kastreringsförbudet är jag fullt medveten om. Om något så tror jag att de stretade emot in i det sista. Det går liksom inte att försöka ge sken av att SKK skulle ha någon slags neutral hållning i frågan när de officiellt faktiskt har tagit ställning mot kastrering.
Förbudet mot att kastrera kom från Jordbruksverket, eller vad myndigheten hette på den tiden. Eftersom alla som ville kastrera sin hund fick göra det efter lite pappersexercis, upphävdes lagen då den inte fyllde något syfte. SKK har alltså inget mandat att införa någon lag eller något förbud mot att kastrera hundar. Foliehatten på, om du tror att ett förbud mot att ställa kastrerade hundar på SKKs utställningar är ett led i en process för att förbjuda kastreringar som ju SKK inte har och aldrig har haft något makt att göra.
Igen, SKK är och har alltid varit en viktig remissinstans på hundsidan. Men nej, jag tror inte att SKK aktivt kommer arbeta för ett förbud mot kastrering av hund (däremot tror jag att förbjuden kan komma att utvidgas till andra tävlingar än utställning). Jag skrev att jag tror att SKK gärna skulle ställa sig bakom ett sådant. Givet att det läggs ett förslag självklart.
Som ordinär hundägare utan uppfödarintressen är jag övertygad om att det ligger i den vanlige hundägarens intresse att det avlas fram hundar som fungerar utan operativa ingrepp, så där stödjer jag SKKs förbud att ställa ut kastrerade hundar. Du tycker uppenbarligen att det som ger en hund dess värde är att den får ställas ut på en SKK-utställning. Vilken himla tur att majoriteten av alla svenska hundägare inte håller med dig där!
Jag tycker inte alls att en hunds värde kommer av utställningsbarhet. Jag anser dock att kastrerade hundar är värda att utvärdera. Hur de utvecklas säger något om aveln. Det blir inte värdelösa ur utvärderingssynpunkt bara för att de blir av med kulorna.
Jaktchampionat vet jag ingenting om, men brukschampionatet SBCh, (som för övrigt endast kan delas ut till hundar av raser som SBK har avelsansvar för), är det enda som kräver utställningsmerit. Sökchampion, spårchampion osv. kan hunden bli utan utställning så det vore intressant att höra vilken effekt du förutser av att den kastrerade andelen av en begränsad mängd hundar inte kan få titeln SBCh, när det finns fem andra tjusiga brukschampionat att få.
Jag har redan skrivit några möjliga effekter jag kan se framför mig.
Eftersom du tror att det är ett confirmation bias som gör att den veterinärmedicinska forskningen beträffande kastreringar ser ut som den gör så utmanar jag dig att hitta artiklar som utreder medicinska fördelar med kastreringar. Du får inte citera artiklar som refererar till självklarheter som att hundar utan testiklar inte får testikelcancer, eller att tikar utan livmoder inte kan få livmoderinflammation. Jag lovar att för varje artikel du hittar ska jag hitta fem stycken som behandlar medicinska nackdelar med kastrering.
Nej, nu får du läsa vad jag skriver. Jag skriver att enskilda individer är föremål för conformation bias. De som har ett motstånd till kastrering kommer att stödja sig på den forskning som bekräftar deras åsikt. De som är för kastrering gör vice versa.
Och du vill att jag ska leta upp studier utifrån dina premisser (lite cherry picking där va?). Jag ser på djurhållning ur ett välfärdsperspektiv och ser vitt och brett: veterinärmedicinskt, etologiskt, antrozoologiskt mm. Jag har läst mycket och jag håller inte heller en strikt positiv hållning om du läser vad jag skriver. Jag anser att SVF håller en bra linje.