R
Raderad medlem 94602
Om din hund inte mådde bra som okastrerad och ni hade koll på orsakerna ser jag det som "medicinska skäl" då jag tycker man har skyldighet att se till att ens hund mår så bra det går.Om man följer det du skriver. Vad gör man med individerna som finns där och inte är bra? Kan ta min förra som exempel. Han kom som omplacering fyra år gammal. Hade rejält agg mot andra främmande hanhundar och var inte kul att gå på en stadspromenad med, ha i ett väntrum eller så. Och kunde inte släppas lös i hundrastgård eller liknande om det inte var garanterat hanfritt. Svarade på minsta provokation och provocerade själv med. Skulle ha alla andra hanar under sig och var alldeles för dominant och nedtryckande.
Vi jobbade. Massor. Vi jobbade, tränade och slet. Och det blev mycket bättre. Fick bort 95% av det sålänge han var under min direkta kontroll. Dvs i koppel eller lös fotgående, lös platsad osv. Men hade hjärtat i halsgropen mer än en gång när nån med liten hund i jävla flexikoppel släppte fram sin provocerande bjäbbiga hane under hakan på min. Inget hände för jag alltid han se och kommendera både min hund och se till att ägaren halade in sin hane innan det small.
Jag diskuterade kastrering med min vet. För att se om man kunde få bort det sista. Min vet sa att utan träning hade han inte rek kastrering alls. Men då vi tränat och fått bort medta så var det värt att prova. Om det sista berodde på testosteron kunde kastrering hjälpa. Inga garantier då det kunde vara inlärt.
Han kastrerades. Och det sista försvann. I väntrum när annan hane provocerade hårt låg min kvar, tittade lojt på mig och när jag tyckte "skit i den" la han ner huvudet och somnade om. Promenaderna var inga problem. Behövde inte ha hyperkoll på omgivningen och hunden limmad vid sida. Utan kunde ha honom nosandes på en lyktstolpe i koppellängd. Han kunde umgås med andra vettiga hanar lös. Osv.
Han var inte helt bra nej. Han klarade inte av sitt testosteron så bra. Han var rent allmänt lite väl vass med, hade en låg tröskel för när han ansåg mig hotad tex. Men var samtidigt en fantastisk hund på många, många vis.
Kastrering var positivt för honom. Han hade givetvis kunnat leva okastrerad. Men han är ju en av de hundar som inte var riktigt som man önskar. Men vad ska man göra med de? Avliva?