tävla med bomlöst????

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: tävla med bomlöst????

Tror det mesta är sagt i den här tråden. Det har klargjorts att man ej får tävla i bomlöst på w-tävlingar och att det inte är bra att rida i sådan generellt sett heller.

Men det kanske finns nån som har nåt mer att tillägga?:angel:

Jag får väl då tillägga att jag tycker vi haft en bra diskussion här om ämnet! :rofl:

Och som alltid, vad man tycker är bra varierar beroende på kunskap, intresse och mål. Utifrån de preferenser jag hade så ansåg jag att sadel med läderbom var ett bra alternativ. Bill har varit mycket tillmötesgående och delat med sig av sina preferenser och erfarenheter och förklarar dem på logiska sätt, som ger mig en vidare bild.

Ser fortfarande inte läderboms-sadelns som helt fel, det är ett alternativ, men kanske för en människa som inte rider så mycket. Den sadeln bör kunna tappa formen i aktiv användning, och det är i dagens läge en dyr sadel att bara använda ibland. Då kan man lika gärna ha en traditionell westernsadel med riktig bom som man kan köpa billigare, som fortfarande har bra kvalitet.

Intressant att följa den fortsatta diskussionen när man förhåller sig till den på ett mer civiliserat sätt. Jag vidhåller att min bomfria sadel är jättebra för min häst, sen får man inte glömma att det är skillnad mellan de bomlösa sadlarna precis som de är kvalitetskillnader inom bomsadlarnas marknad.

Du ska nog inte fastna på begreppet "läderbom", då detta med största sannolikhet är en klar överdrift av verkligheten i avseende på begreppet "bom. Som jag påtalat tidigare är det näst intill omöjligt att producera nånting som kan kallas "bom" av enbart läder, så ta det med en kritisk nypa salt. En bom skall ju, för att tjäna sitt syfte och kunna kallas bom vara styv, och det är nog bara i teorin och i reklamen som en läderbom är det. Det är ett utstuderat sätt att luras, och storparten av de som trillar dit av reklamen har ju ingen kunskap för att syna bluffen så.... Lyssna bara: en bomlös sadel med bom! hur går det ihop? Nä, tro inte ett ögonblick på detta! Kejsarens nya kläder ! :mad:

PS Det har varit en befriande tystnad från bomlösafanatikerna på sistone ! Kanske några har läst, lärt o tänkt till en stund . Det finns fortfarande hopp för många hästar!

Senast ändrad av en moderator:

jag har varken bytt åsikter eller slutat skriva..men det känns som om diskussionen inte leder någon vart..du har aldrig ens suttit i en bomlös sadeln Bill, men tror du är expert på ämnet hur den fungerar och hur dålig den är på alla sätt och vis för hästen.. när du aldrig kan lyssna på vad någon annan har och säga, och heller inte svara på de argument man ger, då du inte har ett vettigt motsvar att ge, och sen alltid avsluta med en spydig kommentar, varför ska man då fortsätta att diskutera?
så vitt jag vet så handlar diskussioner om att man kan ge och ta, utbyta erfarenheter och åsikter, men när det inte kan vara på den nivån, är det ingen idé och föra en diskussion..

jag utgår nu och skiljer mellan mina två sadlar, bomlös westernsadel från Kaupre ridsport och en bomsadel av märket preimer;
en bomsadel "sitter ihop" hela vägen och är inte böjbar, en bolös sadel däremot har inga hårda delar som ligger an mot hästen och som gör att sadeln blir oböjlig.. så är hästen svankig, eller rundar sin rygg följer bomlösa sadeln med och ställer sig inte upp vid bakvalvet som det kan göra på en bomwesternsadel, (hur många man än provar ut!)
en bomlös sadel är även kortare till längden och inte heller lika lång till #bredden" och desto mjukare hela sadeln, vilket gör att bokbladen riskerar inte att påverkas av sadeln när man rider.

detta gör att hästen får mer rörelsefrihet!:idea:

Har du aldrig funderat på att det finns olika bomar även när det gäller westernsadlar, olika bomar för olika ryggar. Det finns de som även är svängda och passar på de ryggarna som kräver det, och så finns det raka bomar som passar på de hästar som har raka ryggar osv... ställer sig sadeln upp som du menar, så passsar inte den modellen den ryggen, bomlös löser problemet för en stund, men funkar det i längden? tveksamt.

Glömde..... man ska alltid välja sadel efter ändamål, rider man mycket bana ska man ha en sadel som passar när hästen jobbar i form, och ryggen får en annan hållning än vid skogspromenader. Rider man mycket i skogen etc så ska man välja en sadel som passar för den rygghållningen. :smirk:

jag har varken bytt åsikter eller slutat skriva..men det känns som om diskussionen inte leder någon vart..du har aldrig ens suttit i en bomlös sadeln Bill, men tror du är expert på ämnet hur den fungerar och hur dålig den är på alla sätt och vis för hästen.. när du aldrig kan lyssna på vad någon annan har och säga, och heller inte svara på de argument man ger, då du inte har ett vettigt motsvar att ge, och sen alltid avsluta med en spydig kommentar, varför ska man då fortsätta att diskutera?
så vitt jag vet så handlar diskussioner om att man kan ge och ta, utbyta erfarenheter och åsikter, men när det inte kan vara på den nivån, är det ingen idé och föra en diskussion..
Har aldrig utgett mej för att vara "expert" på bomlöst, det finns massor av såna här, men inte jag.:D Om nån kom med nåt konkret, vettigt, som skulle tala för en bomlös, d v säga Fakta, så skulle jag lyssna, men det har ju inte kommit fram nåt sånt, så det finns ju inget att lyssna till, och när jag lägger fram FAKTA emot, så vill ingen lyssna för det stämmer ju inte med deras ( kanske dina eftersom du käbblar emot! :D ) inbillningar, så tycker inte heller jag att det är speciellt givande att argumentera mot de osakligheter som kommer upp. Du har tydligen inte tagit till dej och lärt dej nånting av alla de klokheter som jag försökt sprida i denna fråga!:D
Men misströsta inte, har du tur kommer du också till insikt en vacker dag, men det kan ta tid!:D Sen om jag djäklas med anal-fabeter som inte kan stava, det är ju en helt annan fråga!:rofl: Jag får väl då tillägga att jag tycker vi haft en bra diskussion här om ämnet! sa någon, men hon hade väl fel??
--------------------------------------------------------------------------------

Bill :cool:

jag tycker bara du verkar allmänt dryg..men det är min åsikt..o därför känner jag att detinte leder någon vart att diskutera..jag kan oxå vara spydig tillbaka som du är hela tiden, men klimatet i denna diskussion blir inte trevligare då..o jag lägger inte in inlägg för att vara spydig eller försöka trycka ner andra som inte har samma åsikter som en själv..

man undrar varför man inte får tävla i bomlöst?

Kan det finnas en tanke bakom iden att förbjuda det? eller ?

Skulle man inte kunna jämnföra resultat i en bomlös western och en vanlig western? Är nyfiken på varför vissa förbud kommer.

man undrar varför man inte får tävla i bomlöst?

Kan det finnas en tanke bakom iden att förbjuda det? eller ?

Skulle man inte kunna jämnföra resultat i en bomlös western och en vanlig western? Är nyfiken på varför vissa förbud kommer.

Det finns inget som kan kallas bomlös westernsadel ( alla westernsadlar har en bom), möjligen att man skulle kunna kalla den en atrapp, nånting som liknar en sådan sadel men som inte är det, så westernsadelatrapp är nog det mest korrekta namnet. Tanken bakom förbudet är ren omtanke om hästens välbefinnande och dessutom föreskriver reglementet att man måste man ha en westernsadel under tävling, och inte en atrapp. :smirk:

Är det egna beskrivningen ni har på förbudet? Eller är det den western har tänkt? Jag är intresserad av hur westernreglerna är tänkta.

Är det egna beskrivningen ni har på förbudet? Eller är det den western har tänkt? Jag är intresserad av hur westernreglerna är tänkta.
Jag ska försöka förklara en gång till:
Det står i reglerna att det ska vara en westernsadel. Det som är mest kännetecknande för en westernsadel är att den innehåller en sadelbom ( och framtill på denna sadelbom finns ett horn vilket också är ett kännetecken, men som inte har med saken att göra). Det som är kännetecknet på en bomlös sadel är att den SAKNAR bom ( därav namnet) . Det finns bomlösa sadlar som liknar en westernsadel ( har en hornatrapp längst fram) men som för den skull INTE kan klassas som en westernsadel, just av anledningen att den saknar en bom, och detta faktum att bommen saknas gör att den inte är en w-sadel. Därför är den inte godkänd. Sen att marknaden är vårdslös med språket och kallar en bomlös med hornatrapp framtill för "Bomlös westernsadel" det är ju bara ett försäljningsargument för att vilseleda . Om man hänger på en plastkaross som liknar en Rolls Royce på en gammal rostig Volkswagen, tror du då att man får vara med på en Rolls Royce träff ? ? Så är tänket bakom reglerna. Det hänger på bommen, dess vara eller inte vara. Svårt att förstå ? Nej, inte alls.

Bill, tack för svaret och jag tror jag förstår regeln i sig, har bara lite svårt att förstå din spydighet. Tråkig stil av dig.

skönt o höra att man inte är ensam att tycka att bill är spydig..finns ingen anledning och vara det..

men detta med att man inte får tävla med bomlös är faktiskt något som inte finns något bra svar på från wras sida.. för länge sen skickade jag ett mail till dem och frågade om man fick tävla i bomlöst eller inte, då det inte stod något i regelboken som var då, men att man hade hört ryktesväg att man fick det/inte fick det. Svaret jag fick var bara att "den bomlösa får man inte tävla i, så är det bestämt och jag har inte motiveringar varför". Nu det senaste året har flera inlägg givits till wras om att man vill ändra regeln , så man får tävla i bomlöst. vi får väl se, och hoppas, att de genomför det!

för jag tycker att detskavara upp till var och en vilken typ av sadel man vill anvnäda sig av, huvudsaken är att den är av westerntyp.. om man sen förstör hästen (som bill verkar anse) när man har en bomlös, är ryttarens ansvar.. anser att det finns idag redan så många som förstör hästarnas ryggar med diverse bomsadlar som är sneda, ligger fel och trycker, så kan inte se vad en bomlös sadel kan göra för skada som både är avlastande och går att få en perfekt passform på (även när hästen ändrar muskelmassa).

Jag skulle gärna vilja se vad det resultatmässigt skulle göra att tävla i bomlöst eller med bom..även om det kan vara svårt att jämföra..då häst och ryttare kan bete sig olika från tävling till tävling och beroende på mönster..

Det finns fler anledningar till att ensa utrustningen inom en disciplin/gren än den rena skaderisken (för häst eller ryttare). För att kunna jämföra prestationer mellan ryttare, krävs att förutsättningarna är så lika som möjligt, även på utrustningssidan. Därför är det tex inte tillåtet med benlindor i vissa grenar eller barfota-boots.

Många frågar varför man inte får tävla med bomlösa sadlar, men varför vill ni tävla bomlöst?

Att sedan en tävlingsorganisation skulle överlåta till ryttaren att ansvara för vilken utrustning som är skadlig för hästen eller ej… ärligt talat!

Visst kan Bill ha ett väldigt "rakt på"-sätt men faktum är ju att han är den som givit bäst beskrivning på ämnet bom här. Har läst igenom tråden i hopp om att någon väl insatt kunnat ge en lika vettig beskrivning på den bomlösa sadelns viktfördelning etc....men ingen har kunnat ge någon sådan. Det räcker inte med att den är "skön"...det finns det mycket som är men som för den delen inte är så bra:smirk:

Någon får gärna upplysa mig om tekniska undersökningar om just viktfördelning och hållbarhet vid daglig användning (tänker då på materialets utmattning m.m.).
:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
377
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka