Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
( bomlöst)(Diskvalificerad)näj man får inte tävla med bommlöst , då blir man disckvalifiserad !
jag utgår nu och skiljer mellan mina två sadlar, bomlös westernsadel från Kaupre ridsport och en bomsadel av märket preimer;
en bomsadel "sitter ihop" hela vägen och är inte böjbar, en bolös sadel däremot har inga hårda delar som ligger an mot hästen och som gör att sadeln blir oböjlig.. så är hästen svankig, eller rundar sin rygg följer bomlösa sadeln med och ställer sig inte upp vid bakvalvet som det kan göra på en bomwesternsadel, (hur många man än provar ut!)
en bomlös sadel är även kortare till längden och inte heller lika lång till #bredden" och desto mjukare hela sadeln, vilket gör att bokbladen riskerar inte att påverkas av sadeln när man rider.
detta gör att hästen får mer rörelsefrihet!
Har aldrig utgett mej för att vara "expert" på bomlöst, det finns massor av såna här, men inte jag. Om nån kom med nåt konkret, vettigt, som skulle tala för en bomlös, d v säga Fakta, så skulle jag lyssna, men det har ju inte kommit fram nåt sånt, så det finns ju inget att lyssna till, och när jag lägger fram FAKTA emot, så vill ingen lyssna för det stämmer ju inte med deras ( kanske dina eftersom du käbblar emot! ) inbillningar, så tycker inte heller jag att det är speciellt givande att argumentera mot de osakligheter som kommer upp. Du har tydligen inte tagit till dej och lärt dej nånting av alla de klokheter som jag försökt sprida i denna fråga!jag har varken bytt åsikter eller slutat skriva..men det känns som om diskussionen inte leder någon vart..du har aldrig ens suttit i en bomlös sadeln Bill, men tror du är expert på ämnet hur den fungerar och hur dålig den är på alla sätt och vis för hästen.. när du aldrig kan lyssna på vad någon annan har och säga, och heller inte svara på de argument man ger, då du inte har ett vettigt motsvar att ge, och sen alltid avsluta med en spydig kommentar, varför ska man då fortsätta att diskutera?
så vitt jag vet så handlar diskussioner om att man kan ge och ta, utbyta erfarenheter och åsikter, men när det inte kan vara på den nivån, är det ingen idé och föra en diskussion..
man undrar varför man inte får tävla i bomlöst?
Kan det finnas en tanke bakom iden att förbjuda det? eller ?
Skulle man inte kunna jämnföra resultat i en bomlös western och en vanlig western? Är nyfiken på varför vissa förbud kommer.
Jag ska försöka förklara en gång till:Är det egna beskrivningen ni har på förbudet? Eller är det den western har tänkt? Jag är intresserad av hur westernreglerna är tänkta.