tävla med bomlöst????

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: tävla med bomlöst????

är det någon som vet SÄKERT, alltså vet vad det står i regelboken om bomlösa sadlar på tävling? :confused: :eek:

Läs inlägg nr 7 i denna tråd så har du svaret.;)

ja de e nog sant... för "om man nu vet så bra" hur kommer det sig då att alla man har hört talas om som ridit bomlöst på sin häst ett tag, både känner själva och märker på hästen att den utvecklas och hästen känner sig mer tillfreds..jag var också skeptisk första tiden jag hörde talas om dem, men jag såg till att ta kontakt med privatpersoner som red bomlöst för att få deras ärliga uppfattning plus att jag testade själv innan jag gick till köp. jag anser att man kommer inte vidare i sin träning om man inte är beredd på att pröva nya sätt och våga ta nya utmaningar. PROVAR man aldrig och försöker att våga sig på en sliding stop kan man heller aldrig utföra en!:D

har ni tre någonsin ens provat och suttit i en bomlös sadel eller är det bara massa argument ni har suttit o läst på emot dem på nån hemsida som någon bomsadeltillverkare skrivit??:smirk:
Jag har ALDRIG, och tänker heller ALDRIG lägga en bomlös, så kallad "sadel", på min häst. Alla ryttarkulturer som använt sina hästar seriöst i vardagslivet har ALLTID en bom i sin sadel. Det kallas beprövad erfarenhet, kanske 1000 år gammal. Dett nya påfund som kallas bomlös "sadel" är ett utmärkt exempel på hur marknadsföring kan lura aningslösa stackare att kasta bort sina pengar på skräp, occh dessutom har man mage att påstå att det skulle vara bra för hästen. begriper man inte bättre,ja då går man på reklamen och trillar dit. Bra för hästen är det definitivt inte, och det begriper man inte heller!:rofl:

Jag har ALDRIG, och tänker heller ALDRIG lägga en bomlös, så kallad "sadel", på min häst. Alla ryttarkulturer som använt sina hästar seriöst i vardagslivet har ALLTID en bom i sin sadel. Det kallas beprövad erfarenhet, kanske 1000 år gammal. Dett nya påfund som kallas bomlös "sadel" är ett utmärkt exempel på hur marknadsföring kan lura aningslösa stackare att kasta bort sina pengar på skräp, occh dessutom har man mage att påstå att det skulle vara bra för hästen. begriper man inte bättre,ja då går man på reklamen och trillar dit. Bra för hästen är det definitivt inte, och det begriper man inte heller!:rofl:

på vilket sätt är det dåligt för hästen?

på vilket sätt är det dåligt för hästen?
Svar: Den saknar en bom som fördelar ryttarens tyngd på hästens rygg.
Varför tror du att packsadlar alltid har en bom ?
Svar: för att fördela vikten av lasten på hästens rygg! !
Enkelt och lättbegripligt,sunt förnuft , men konstigt nog obegripligt för en del! ( och det kanske ska räknas som ett handikapp ?):D

Lånar knapp...

Har länge funderat på om jag överhuvudtaget skall bry mig om den här befängda debatten, men nu gör jag det i alla fall.
Vill man vara med och tävla i organiserad form, får man rätta sig efter en del regler och det innefattar även en del utrustningsregler för både häst och ryttare. Många har tillkommit för att förhindra skada på häst/ryttare och andra har tillkommit för att ekipagen skall kunna mäta sig med varandra på lika villkor och att ingen skall ha konkurrensfördelar av att använda viss utrustning. Accepterar man inte de regler som finns, låter man antingen bli att tävla, eller så försöker man påverka regelmakarna att ändra dom. Jag är starkt emot vissa regler, så jag sväljer inte allt.

Grundsyftet med en sadel är att fördela ryttarens vikt på hästen och att vara ett hjälpmedel för ryttaren att sitta kvar. Vad är syftet att ta bort det ena eller det andra, är det för hästens skull?
När det gäller rörligheten i den del av ryggen som ligger under sadeln, är den värd att kompromissa hästens hälsa för?
Min uppfattning av westernridningens principer är två: hästen skall gå undan för tryck och det är bogen vi styr, inte huvudet. Det kan vara önskvärt att ställa hästen, men inte att böja den. Fråga tre, då: Är det mer önskvärt med rörlighet eller med stabilitet i ryggen hos en westernriden häst?

Det är lika förkastligt att använda en fel tillpassad sadel, som att använda en bomlös, eller att rida barbacka och ingen seriöst tränande ryttare skulle få för sig att tävlingsträna eller tävla med den utrustningen. Sitter man däremot bara, som större delen av alla fritidsryttare, några timmar i veckan på sin häst, kan jag förstå att man inte upplever några negativa effekter av att rida bomlöst/barbacka. Så fine… om bomlöst är det enda som passar ens häst, som är avlad till annat än ridhäst, men som man ändå vill rida på lite då och då, så kör på det.

Lånar knapp...

Har länge funderat på om jag överhuvudtaget skall bry mig om den här befängda debatten, men nu gör jag det i alla fall.
Vill man vara med och tävla i organiserad form, får man rätta sig efter en del regler och det innefattar även en del utrustningsregler för både häst och ryttare. Många har tillkommit för att förhindra skada på häst/ryttare och andra har tillkommit för att ekipagen skall kunna mäta sig med varandra på lika villkor och att ingen skall ha konkurrensfördelar av att använda viss utrustning. Accepterar man inte de regler som finns, låter man antingen bli att tävla, eller så försöker man påverka regelmakarna att ändra dom. Jag är starkt emot vissa regler, så jag sväljer inte allt.

Grundsyftet med en sadel är att fördela ryttarens vikt på hästen och att vara ett hjälpmedel för ryttaren att sitta kvar. Vad är syftet att ta bort det ena eller det andra, är det för hästens skull?
När det gäller rörligheten i den del av ryggen som ligger under sadeln, är den värd att kompromissa hästens hälsa för?
Min uppfattning av westernridningens principer är två: hästen skall gå undan för tryck och det är bogen vi styr, inte huvudet. Det kan vara önskvärt att ställa hästen, men inte att böja den. Fråga tre, då: Är det mer önskvärt med rörlighet eller med stabilitet i ryggen hos en westernriden häst?

Det är lika förkastligt att använda en fel tillpassad sadel, som att använda en bomlös, eller att rida barbacka och ingen seriöst tränande ryttare skulle få för sig att tävlingsträna eller tävla med den utrustningen. Sitter man däremot bara, som större delen av alla fritidsryttare, några timmar i veckan på sin häst, kan jag förstå att man inte upplever några negativa effekter av att rida bomlöst/barbacka. Så fine… om bomlöst är det enda som passar ens häst, som är avlad till annat än ridhäst, men som man ändå vill rida på lite då och då, så kör på det.

Det var många kloka ord!!!! Synd att inte alla har förmågan att ta detta till sej!:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

håller inte med denne talare!!!
för det första; bill! om du inte ens provat att rida en häst med en bomlös tycker jag inte man ska kritisera det!hade du nu provat - och ansett att fy usch o blä detta var inget för mig, då hade jag tyckt det var helt okey..all utrustning passar inte alla smaker, det är därför vi har ettsånt brett sortiment runt om i världen! olika kulturer och olika smaker!

att jag bestämde mig för att köpa en bomlös sadel var att jag pratade med en massör som haft många hästar inne för problem med sina ryggar pga. bomsadlar..de hästarna fick sedan MKT massage och återhämtning och reds sedan med bomlöst, vilket har fungerat förträffligt för dem! hur kan du då förklara det? tror du själv att en massör, som kan riskera sitt yrke, rekommendra bomlöst om hon märker att hästarna blir sämre? ånej..då blir man rik snabbt- m,en fattig lika snabbt igen...

nu är det inte så att jag bara gillar bomlöst, jag rider även i en bom westernsadel..den har också sina fördelar, precis som den bomlösa.. saken är den att jag anser att de är bra på olika sätt och man märker tydligt skillnad i hästens gång när man växlar sadlar..ryttaren sitter definitivt stadigare i en bomsadel, sitter man då snett i en bomsadel, som de flesta ryttare faktiskt gör mer eller mindre, märker man inte lika tydligtav det i en bomsadel, då man med hjälp av bommen ser till att sadeln "hakas fast" i hästen när den åker på sniskan, på delar som bogblad, manke och ryggrad.. e de så mkt bättre då??
i en bomlös sadel märker man av sina enga viktförändringar i sadeln och ser till att anpassa dem tillbaka i ursprungsläge, för annars känns det mera som man skulle kunna trilla av, även om så inte är fallet. hästen skadas inte av någon snebelastning, då inte någon hård bom ser till att kunnas "hakas fast" och ryttaren korrigerar sin sits..:smirk:

Som jag sa tidigare: Synd att inte alla har förmågan att ta detta till sej!:D

ehh??:confused: de va de mest korkade svar jag någonsin hört.. till och med sämre än " därför", inga argument tillbaka visar på att man bara har stor käft, mnen inget vettigt kommer ur den..:smirk:

Ta inte åt dig, då blir det bara roligare.

Jag "sitter" inte bara på min häst några timmar i veckan. Jag tränar och tävlar distans utöver min westernträning och min häst har ej ont i ryggen. För mig innebär det att min bomlösa(ve och fasa) sadel fyller sin funktion.

Bill: som jag sagt till dig tusentals gånger, kan du inte komma med någon konkret och intressant kritik istället för löst tyckande och personliga påhopp? Du får nog vässa din argumentationsteknik något och vara lite seriös, annars kommer aldrig någon att ta till sig det du säger.:)

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

TACK! vettig människa som pratar, som precis som jag anser, man ska inte komma med lösa påhopp om man inte har något konkret att säga..
jag säger inte att bomlöst är det absolut bästa som finns, det är nog ingen som vet vad som egentligen är bäst, bom som bomlöst, det är precis från ryttare till ryttare och häst till häst..

Apropå bomlöst- är det någon som vet någoning om sadlar med läderbom? Räknas det som bomlösa sadlar? Finns hos bl a Kaupre ridsport...Länk

Du får tävla i sadlar med bommar av ralide, plast, gummi, läder och till och med aluminium om du vill.

Apropå bomlöst- är det någon som vet någoning om sadlar med läderbom? Räknas det som bomlösa sadlar? Finns hos bl a Kaupre ridsport...Länk
Läderbom???
Helt klart är detta en bomlös! Inget tävlande!
Det går inte att göra en bom av läder. Läder är mjukt! En bom är styv! Det är det som är meningen med en bom, att den skall vara styv för att kunna fördela tryck över en stor yta. Läderbom! Grundlurad! Hur korkad kan man bli som tror att en bom kan vara av läder?? Allt som står i reklamen är inte sant! Men - som synes är hästvärlden full av dumskallar som går på vad som helst!

Senast ändrad av en moderator:

*Knapplån*

Jag vill passa på att påminna alla om att det går att föra diskussioner utan att närma sig påhoppens unkna bismak. Jag kommer inte att tveka att ta bort inlägg/kasta tråden.

/tifo - moderator

*Knapplån*

Jag vill passa på att påminna alla om att det går att föra diskussioner utan att närma sig påhoppens unkna bismak. Jag kommer inte att tveka att ta bort inlägg/kasta tråden.

/tifo - moderator
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
377
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka