Dom första människorna som red red säkerligen barbacka alt m en fäll el filt emellan ryttaren och hästen. Allt efter som utvecklingen gick framåt och kunskapen ökade så utvecklades bett, sadlar, stigbyglar osv. Så även sadelbommen.
Varför började man använda bom i sadeln om man tidigare ridit utan och det nu skulle ha varit så bra?
Känns som att utvecklingen har gått bakåt senaste århundradet (o speciellt dom sista årtionden) både inom hästhantering och ridning. Det är mycket kunskap som har gått förlorad och folk letar allt mer efter snabba och lätta metoder läs. genvägar. Det är att inte lära av historien.
Kan lägga till att jag har ridit i ett flertal bomlösa sadlar (dock inte på mina hästar, skulle aldrig lägga en sådan på dom!) och de har allesammans varit en besvikelse. Kan lägga till att jag när jag skulle prova dem så gick jag in m ett öppet sinne och hoppades på att bli överbevisad. Trots att alla hade en sk tryckutjämnande pad så pressades sadel+pad ihop och det blev ett uppenbart punkttryck (el snarare två, nämligen av sittbenen). Samtliga hästar som tidigare gått med bärande och svingande rygg med vanlig sadel gick nu med borttryckt och spänd rygg.
Jag väger ca 60 kilo bytheway, vill inte tänka på hur det skulle se ut med en tyngre ryttare...
Funkar säkert med bomlös sadel om man inte ställer några större krav på hästen och inte rider så mycket men en bomlös sadel kan (enligt min åsikt) aldrig kompensera för en väl anpassad bomsadel. Undantaget möjligtvis om man har en häst med väldigt besvärlig rygg som det inte går att hitta en passande sadel till.