tävla med bomlöst????

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: tävla med bomlöst????

åhh!spännande! har det kommit läderbom nu med på kaupre!lite dåligt uppdaterad hör jag! har du hört ngn som anvnäder en sådan sadel? :d

Dom första människorna som red red säkerligen barbacka alt m en fäll el filt emellan ryttaren och hästen. Allt efter som utvecklingen gick framåt och kunskapen ökade så utvecklades bett, sadlar, stigbyglar osv. Så även sadelbommen.
Varför började man använda bom i sadeln om man tidigare ridit utan och det nu skulle ha varit så bra?

Känns som att utvecklingen har gått bakåt senaste århundradet (o speciellt dom sista årtionden) både inom hästhantering och ridning. Det är mycket kunskap som har gått förlorad och folk letar allt mer efter snabba och lätta metoder läs. genvägar. Det är att inte lära av historien.

Kan lägga till att jag har ridit i ett flertal bomlösa sadlar (dock inte på mina hästar, skulle aldrig lägga en sådan på dom!) och de har allesammans varit en besvikelse. Kan lägga till att jag när jag skulle prova dem så gick jag in m ett öppet sinne och hoppades på att bli överbevisad. Trots att alla hade en sk tryckutjämnande pad så pressades sadel+pad ihop och det blev ett uppenbart punkttryck (el snarare två, nämligen av sittbenen). Samtliga hästar som tidigare gått med bärande och svingande rygg med vanlig sadel gick nu med borttryckt och spänd rygg.
Jag väger ca 60 kilo bytheway, vill inte tänka på hur det skulle se ut med en tyngre ryttare...:crazy:

Funkar säkert med bomlös sadel om man inte ställer några större krav på hästen och inte rider så mycket men en bomlös sadel kan (enligt min åsikt) aldrig kompensera för en väl anpassad bomsadel. Undantaget möjligtvis om man har en häst med väldigt besvärlig rygg som det inte går att hitta en passande sadel till.

Skulle tro att man får tävla d-tävling på bomlöst iallafall för där får man ju även rida i engelsk utrustning om man vill...

En fråga som visserligen inte stämmer under rubriken, men eftersom folk här verkar kunna betydligt mer om bomlöst än vad jag kan så chansar jag :D

En del av sadelbommens funktion är ju viktfördelning, dvs, få ryttarens vikt mindre koncentrerad.. vi har ju såna där söta små hårda sittben som "petar" in i hästens ryggmuskulatur vid tex barbacka ridning, hur har det lösts med bomlös sadel? Har själv under långa perioder varit tvungen att rida mkt barbacka på mitt sto pga. att hon tidvis haft väldiga problem med enveten ink.

Samt därtill hjälper ju sadelbommen till att dämpa islaget vid tex. lättridning, och alla andra gånger då ryttaren riskerar tappa balansen och "dunsar" ner på hästen. Den dunsen är 3*din vikt som sadelbommen till mkt stor del absorberar... hur funkar det med bomlös sadel?

Och gissningsvis så finns den där "ej tävla i bomlöst"reglen för att westernridningen i grund och botten är en arbetsanpassad ridstil.. där utrustningen - även/i synerhet på tävling - ska vara anpassad för det arbetet. Att arbeta med kor i en bomlös sadel känns.. tja.. riskabelt? o.0 Lite som att tävla hoppning med en islandssadel?

Och därtill hur är det med tryck på ryggraden på hästen i bomlöst? Ligger sadeln platt mot ryggen eller finns det "ryggradstunnel"? (hej, jag har i ärlighetens namn aldrig ens SETT en bomlös sadel i verkligheten..)

Hoppas ingen tog illa upp för att jag hastigt och lustigt kastade in frågorna här...

Dom första människorna som red red säkerligen barbacka alt m en fäll el filt emellan ryttaren och hästen. Allt efter som utvecklingen gick framåt och kunskapen ökade så utvecklades bett, sadlar, stigbyglar osv. Så även sadelbommen.
Varför började man använda bom i sadeln om man tidigare ridit utan och det nu skulle ha varit så bra?

Känns som att utvecklingen har gått bakåt senaste århundradet (o speciellt dom sista årtionden) både inom hästhantering och ridning. Det är mycket kunskap som har gått förlorad och folk letar allt mer efter snabba och lätta metoder läs. genvägar. Det är att inte lära av historien.

Kan lägga till att jag har ridit i ett flertal bomlösa sadlar (dock inte på mina hästar, skulle aldrig lägga en sådan på dom!) och de har allesammans varit en besvikelse. Kan lägga till att jag när jag skulle prova dem så gick jag in m ett öppet sinne och hoppades på att bli överbevisad. Trots att alla hade en sk tryckutjämnande pad så pressades sadel+pad ihop och det blev ett uppenbart punkttryck (el snarare två, nämligen av sittbenen). Samtliga hästar som tidigare gått med bärande och svingande rygg med vanlig sadel gick nu med borttryckt och spänd rygg.
Jag väger ca 60 kilo bytheway, vill inte tänka på hur det skulle se ut med en tyngre ryttare...:crazy:

Funkar säkert med bomlös sadel om man inte ställer några större krav på hästen och inte rider så mycket men en bomlös sadel kan (enligt min åsikt) aldrig kompensera för en väl anpassad bomsadel. Undantaget möjligtvis om man har en häst med väldigt besvärlig rygg som det inte går att hitta en passande sadel till.
:bow: Kloka ord!:bow:

Har du över huvud taget sett på Kaupres sadel med läderbom? Har du känt på den? Har du ridit i den? Vet du över huvud taget något om den?

Eftersom du sågar den så hårt...

Visst, alla gillar inte bomlöst, alla gillar inte bom. Jag har bomsadlar och trvis bra med dem, har ridit bomlöst och trivs inte i dem. För det första tycker jag att de ofta är riktigt fula, och för de andra så tycker jag inte om känslan att rida i dem.

Men jag skulle kunna tänka mig en av dessa sadlar med läderbom. Jag har sett dem, de är snygga, ser ut som vilken "riktigt" sadel som helst med bom.

De är otroligt sköna att rida i, skönt säte och samma ridkänsla som en sadel med bom. Och för att den har läderbom så är inte det likställt med en "läderlapp" som är limmad under. Det är i princip samma tjocklek och utförande som en träbom. De flexar lite och låter hästens rygg jobba friare.

Det jag dock ställer mig frågande till är hur läderbommen påverkas av kontinuerlig ridning...

Har du över huvud taget sett på Kaupres sadel med läderbom? Har du känt på den? Har du ridit i den? Vet du över huvud taget något om den?

Eftersom du sågar den så hårt...

Visst, alla gillar inte bomlöst, alla gillar inte bom. Jag har bomsadlar och trvis bra med dem, har ridit bomlöst och trivs inte i dem. För det första tycker jag att de ofta är riktigt fula, och för de andra så tycker jag inte om känslan att rida i dem.

Men jag skulle kunna tänka mig en av dessa sadlar med läderbom. Jag har sett dem, de är snygga, ser ut som vilken "riktigt" sadel som helst med bom.

De är otroligt sköna att rida i, skönt säte och samma ridkänsla som en sadel med bom. Och för att den har läderbom så är inte det likställt med en "läderlapp" som är limmad under. Det är i princip samma tjocklek och utförande som en träbom. De flexar lite och låter hästens rygg jobba friare.

Det jag dock ställer mig frågande till är hur läderbommen påverkas av kontinuerlig ridning...
Det är tekniskt omöjligt att tillverka något som kan kallas bom av läder, så detta är ett försäljningsargument som , om man har lite teknisk insikt, är en snudd på bluff.
Betvivlar inte att den är skön att rida i, men sen är frågan hur den påverkar hästen. Argumentet "flexar lite" är ju inget positivt utan rent fysikaliskt så är detta en dålig bom för hästryggen. En hästryggs flexande i sidled är så liten att den kan försummas, så även detta är bara ett försäljningsargument, som "folk" går på.
Sen , precis som du antyder, hur påverkas den av kontinuerlig ridning? Troligen inte i positiv riktning, den blir sämre o sämre för var dag! En bra "sadel"? Nej! Bomlösa borde inte få kallas sadlar, de fyller inte ens kravet för att få kallas sadel.

Det är tekniskt omöjligt att tillverka något som kan kallas bom av läder, så detta är ett försäljningsargument som , om man har lite teknisk insikt, är en snudd på bluff.
Betvivlar inte att den är skön att rida i, men sen är frågan hur den påverkar hästen. Argumentet "flexar lite" är ju inget positivt utan rent fysikaliskt så är detta en dålig bom för hästryggen. En hästryggs flexande i sidled är så liten att den kan försummas, så även detta är bara ett försäljningsargument, som "folk" går på.
Sen , precis som du antyder, hur påverkas den av kontinuerlig ridning? Troligen inte i positiv riktning, den blir sämre o sämre för var dag! En bra "sadel"? Nej! Bomlösa borde inte få kallas sadlar, de fyller inte ens kravet för att få kallas sadel.

Hur menar du att det är tekniskt omöjligt. Det handlar om att sammanfoga tjocka läderstycken så de blir lika tjocka som en träbom, och formas som en träbom. Men det är också det som får mig att fundera på hur den påverkas i dagliga ridningen. Med en sån konstruktion så torde det innebära att med dagligt slitage så kan det spricka upp och förlora formen.

Flexningen jag syftade på är inte i sidled utan mer att sadeln kan röra sig marginellt med ryggens rörelser.

Jag är glad att du tagit dig tid att svara på mitt inlägg, mitt syfte med diskussionen är att få olika infallsvinklar i debatten. Jag är intresserad av den även om jag är konvensionell i synen på hästutrustning. Använder hellre gamla beprövade utrustninger/metoder än nya experimentella, men har inget emot att pröva själv för att få egen åsikt.

Jag har inte tillräckligt med kunskap om de negativa påverkningarna rent fysikaliskt i en bomfri, har du lust att ge mig en liten blänkare vad du menar.

Det är intressant hur bomfrifanatikerna hatar allt med bom och sedan gör allt för att få en sadel som liknar en bomsadel så mycket som möjligt. Är det inte bättre att köpa en riktig sadel med en gång. Det är lite som att äta vegetariska biffar?? Why not go with the real thing??!!

Det är intressant hur bomfrifanatikerna hatar allt med bom och sedan gör allt för att få en sadel som liknar en bomsadel så mycket som möjligt. Är det inte bättre att köpa en riktig sadel med en gång. Det är lite som att äta vegetariska biffar?? Why not go with the real thing??!!

Ja det är intressant. Men det är väl svårt att få någon stadga i sadeln och bra fender/sigläderfästen utan någon stabil kärna, varför då inte rida i en barbacka-pad, eller barbacka helt.

Bomlös westernsadel så tappas lite idén med just westernsadeln. Det är byggd för att vara stabil och ha lång livslängd. Hornet skapades av en anledning och tanken på en westernsadel med horn som är bomlös är lite fel, det finns inte tillräckigt med stabilitet för att använda hornet.

Kanske motsäger mig själv i inläggen ;) och jag älskar min Billy Cook och Premier reinern, skulle inte byta dem mot en bomlös. Men den var trevlig den med läderbom. Struntar fullständigt i vad andra rider med, men lyssnar gärna på argument...

Hur menar du att det är tekniskt omöjligt. Det handlar om att sammanfoga tjocka läderstycken så de blir lika tjocka som en träbom, och formas som en träbom. Men det är också det som får mig att fundera på hur den påverkas i dagliga ridningen. Med en sån konstruktion så torde det innebära att med dagligt slitage så kan det spricka upp och förlora formen.

Flexningen jag syftade på är inte i sidled utan mer att sadeln kan röra sig marginellt med ryggens rörelser.

Jag är glad att du tagit dig tid att svara på mitt inlägg, mitt syfte med diskussionen är att få olika infallsvinklar i debatten. Jag är intresserad av den även om jag är konvensionell i synen på hästutrustning. Använder hellre gamla beprövade utrustninger/metoder än nya experimentella, men har inget emot att pröva själv för att få egen åsikt.

Jag har inte tillräckligt med kunskap om de negativa påverkningarna rent fysikaliskt i en bomfri, har du lust att ge mig en liten blänkare vad du menar.
Visst har jag tid att svara, det gör jag så gärna , kruxet är att så få vill lyssna och själva tänka till, men där har du kommit en bra bit på väg o det är ett friskhetstecken! Sen är det inte alla förunnat att ha vad jag kallar teknisk förståelse och grundskolans baskunskaper inom ämnet fysik, tyvärr!!
Visst går det att limma ihop läder så att det blir tjockt som en träbom, men med de belastningar som blir av hästens rörelser + ryttarens rörelser och vikt i stigbyglarna så kommer den läder"bommen" att förlora sin form och stabilitet tämligen omgående. Sen, om man spinner vidare i resonemanget, om man nu, mot all förmodan, skulle lyckas att få till en formstabil bom av läder, vad skulle då skillnaden bli mot en riktig bom av trä?? Ingen!Begreppet "läderbom" är ett sätt att vilseleda presumtiva köpare i akt och mening bara för att övertyga dem att tro att det skulle vara något bra, men syftet är ju att sälja sadlar och tjäna pengar. Begreppet att det ska "flexa" är också ett ord som man försöker övertyga om att det skulle vara något bättre , än om bommen skulle vara styv och följer hästryggens form. Om du tänker på en packsadel, där syftet är att kunna lasta en ganska stor vikt, kanske 100 döda kilon på hästryggen, så skulle väl ingen normalbegåvad människa komma på tanken att lasta denna börda med bara en hopvikt filt eller sadelpad ( = bomlös sadel) som underlag? Det skulle ta en ände med förskräckelse både för människa och framförallt hästen. Det hela är en fråga om att fördela en tyngd över en så stor yta som möjligt, allt för att göra livet så drägligt som möjligt för hästen, och där kommer den styva bommen in som en nödvändighet. Om du blir trampad av en klack , vad tror du gör mest ont, av en stilettklack på en damsko eller av en vandrarkänga? Det hela är frågan om vikt/ ytenhet, grundläggande fysik och sunt förnuft. ( Jag var vaken på dessa lektioner i högstadiet! :D )
Att skippa bommen i en sadel är ju att ta ett steg bakåt i ryttarhistorien, ett steg bakåt på c:a 1000 - 1500 år. Nytänkande ??:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Sen kan man ju undra varför man lägger ut dessa pengar på en bomlös, när man kan köpa en sadelpad och ett spännband att fästa den med, för några hundringar. Det blir ju en slant över till nosludd också !
Biffar ska vara blodiga !:D

Här kom ett svar jag sett fram emot att läsa.... :)

Jag köper ditt resonemang, och det kan vara de pusselbitar jag behövt för att få ihop ekvationen. Ditt resonemang låter i mina öron vettigt, och jämförelserna om tryck är rikigt bra.

Jag tror inte att en läderbom kommer hålla lika länge som en träbom, och valet av sadel måste speglas i vilken användning man har av sin häst. Är man inte speciellt aktiv/rider ofta så kan det funka med en läderbom/bomlös, för då håller den, rider man desto mer så lägger man ut onödigt dyra pengar på en sadel, som man eg hade kunnat köpa en bra bomsadel för.

Modet är inte alltid förnuftigt, jämför högklackat med sköna lågskor, vad skadar mest :crazy: Men många gånger tror jag att vi "förmänskligar hästar" och då föds även marknaden för nya produkter som är revolutionerande.

skapades inte bomsadlar främst för armén, då soldater (eg. inte under lång tid tränade för ridning och fått en bra balans) behövde stabila sadlar i krig för att inte tappa balansen och ramla av?

att utvecklingen har gått framåt under årens lopp är främst pga. armén och deras anvnädning för hästarna. De behövde en sadel för att transporteras långs stäckor med, där ryggen blev avlastad från barbackaridning och skonade rumpor.
Eller som för USA, att använda hästen i det dagliga arbetet, där hästen behöver kunna bla. vända snabbt och ryttaren ska kunna överhuvudtaget kunna sitta kvar.
att det skulle vara en tillbakagång med tänkandet om sadlar, är som att man nu skulle börja ifrågasätta om inte jorden var platt igen..

försäljningsknep finns alltid, men även utvecklande. undersöker man inte nya metoder går heller inte utvecklingen framåt. när jag bestämde mig för en bomlös sadel var det ett noga övervägande och efterfoskning innan köpet blev av. och efter köpet kan jag bara säga att min premiersadel mest hänger på sadelhängaren, trots att passformen är mycket god..:D

Det fanns inget som kan kallas arméer när bomsadeln skapades, så den aspekten har ingen relevans, däremot så hade man ju kunskap o erfarenhet om vilken typ av sadel som var skonsammast mot hästen när man började strida till häst och det vi kallar kavalleri skapades. Bomsadeln uppstod någonstans på Centralasiens stäpper sedan man tämjt de första hästarna. Det var ett folk som kallades Skyter som utvecklade ridkonsten och bomsadeln och de var de första ryttarna. Vid utgrävningar har man hittat avbildningar på olika föremål där det klart framgår att hästar hade en bomsadel på ryggen, så det är ingen modern uppfinning utan en utveckling från en "bomlös" sadel.( Ref: Boken " The first Horsemen") Alla stora ryttarkulturer på jorden använder en bomsadel, mongoler, araber, t o m indianer, och det har ju sin grund i att man upptäckt att man med en sån sadel kunde man få ut maximal användning av sina hästar, och att man kunde rida längre tid och sträcka med en bom som skonade hästen. Så dessa s k bomfria sadlar är inget nytt under solen, de stora hästkulturerna övergav konceptet för en par tusen år sedan sedan man upptäckt att de inte var bra för hästen. Sen att nån på nytt har uppfunnit hjulet och man kan ju inte kalla det "utveckling" att skaka liv i en företeelse som övergavs för kanske 1000 år sedan, då man konstaterat att den inte var bra för hästen, och med allehanda försäljningsargument vill tjäna pengar på företeelsen det är , ur hästens synvinkel, bara att beklaga. En bomlös det är "sadlarnas motsvarighet till nosludd!" :rofl: Grunnar man en stund på skillnaden i funktion o vad som är bäst för en häst så kan jag inte begripa hur man med öppna ögon kan överhuvud taget lägga sånt skräp som en bomlös på sin bäste vän! Det är nästan skämsfaktor 9,8 !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
377
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka