tävla med bomlöst????

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: tävla med bomlöst????

Jag tror att folk efterlyste ett konkret exempel från en sk "bomlösfanatiker". Jag vet inte om jag är det men jag kan ialla fall beskriva hur jag ser på saken angående min häst.

Min arab är en väldigt bred dam med liten manke och kort rygg. Jag letade sadlar till förbannelse, har spenderat tusentals kronor på westernsadlar som jag sedan fått sälja vidare för att de inte funkar. Ja, jag har haft godkända sadelutprovare hemma. Ialla fall bestämde jag mig då för att prova bomlöst (ge det en chans så som jag ger bomsadlarna en chans). Provade några olika modeller som jag inte var hundraprocentigt nöjd med. Sen tog jag hem en Star trek, den är väldigt styv uppbyggd på tjocka fårskinnspaneler så det bildas en kanal för ryggrad. Man ser igenom sadeln så det finns ingen risk att de sjunker ihop och lägger sig på ryggraden. Jag har provat så snälla inga klyftiga motkommentarer, lita på mig. Den här sadeln verkade faktiskt funka så jag började rida i den, min häst känns fin och fri i sina rörelser och jag tycker att min sits har förbättrats avsevärt med hjälp av sadeln. Nu tränar och tävlar jag distans och med den här sadeln har jag inte upptäckt några problem med rygg eller dylikt genom att bland annat genomgå vet-grindar.

Detta är ett konkret exempel från mig. Kom gärna med synpunkter och kritik men gör det då på ett konstruktivt och trevligt sätt. Okej?

Kul att du hittat en passande sadel. :)

Tror du att den skulle kunna godkännas även för tävlan i western? Star trek verkar vara outstanding, det kanske är en sån som western folket skulle prova med.

Det finns ju många olika bomlösa sadlar och de flesta av den kräver pad mig veterligen men rids av folk utan pad och det är ju inte alls bra. Western sadel är det ju många som ratar, men antar man testat fel sorts sadel? och även där finns det ju stora skillnader på olika typerna o prisklasserna. :)

Western sadel är det ju många som ratar, men antar man testat fel sorts sadel? och även där finns det ju stora skillnader på olika typerna o prisklasserna. :)

Går ju faktiskt att MÅTTBESTÄLLA en bomsadel också om man har en häst med omöjligt rygg. Att hitta en bra bomsadel som ligger perfekt kostar pengar, upplever ibland att folk satsar på bomlöst av ren snålhet. ...

Jag har också en EXTREMT bred och tunnformad häst utan manke och superkort rygg. Att hitta sadel till henne var ingen omöjlighet, MEN det kostade pengar. Hon har en måttsydd sadel. Det finns t.o.m. sadelmakare här i Sverige som måttsyr westernsadlar, så att det ska vara omöjligt att hitta passande bomsadlar köper jag inte! :cool:

jag har också en bomlös star trekk westernsadel. jag kan bara hålla med om de bättre rörelsemönstren och mjukhet i gångarterna man känner, än om man rider i bomsadeln på min häst. jag har ridit i den bomlösa på min häst i ett år nu och kan bara se fina välformade ryggmuskler som inte reagerar på hårdare beröring när man "drar med handen bredvid ryggraden". Min sits har också förbättras avsevärt, då man innan har fått kämpa för att kunna hålla kvar benen i rätt position, då benen alltid har haft en förmåga att åka fram i alla westernsadlar, så man hamnar i "sitta i en stol" läge.

Sen kan jag hålla med om, att tränar man med kossor, behövs en stabilare sadel så att ryttaren sitter kvar i svängarna. För mig har den bomlösa sadeln gjort att min balans har även förbättrats, då man inte kan sitta snett i sadeln, då känns det som man ska ramla av, även om man inte gör det. I en bomsadel tycker jag att man kan missa om man sitter snett, då sadeln ändå hittar en stabilt läge att ligga an mot, som mot ena bogbladet (ajaj för hästen!) hur många westernryttare med bomsadel får inte ständigt ställa sig lite upp och "trycka till" sadeln till rätt läge efter lite ridning?

när jag skulle välja bomlös sadel, provade jag flera olika modeller och känner också att den enda jag skulle vilja använda är just star trekk, som är av styvt läder och känns mer stabil och har en kanal för ryggen och två längsgående stabila bossor.

jag skulle gärna också vilja läsa resultat/studier av bomlöst. bara o hoppas att någon utan större värderingar åt något håll gör några studier.

Ville bara hysta in en lite komentar ang. "hur många westernryttare med bomsadel får inte ständigt ställa sig lite upp och "trycka till" sadeln till rätt läge efter lite ridning?"

Vad folk verkar missa är att ALLA sadlar hamnar snett om ryttaren sitter snett, klassiska, western, bomlösa, bommar, osvosvosv.

Sadeln ska inte hålla balansen åt dig - du ska hålla balansen åt sadeln.

Rider sjäv mkt barbacka, pga att min pålla har en hudsjukdom som blossar upp då och då, men den balansen jag fått iumed det gör att oavsett sadel kasar den inte åt något håll med mig i.

Ryttarens balans/sneda sits, handlar inte om sadeln (nu ger vissa sadlar mer stöd osv men det har inte riktigt med saken att göra) utan det handlar ofta om att ryttaren är starkare i ena sidan, jobbar "hårdare/tyngre" med ena benet. dumpar höft och axel och därvid drar sadeln åt sidan. Spelar ingen roll om d e en klassisk sadel eller en westernsadel. Eller en bomlös för den delen, läggar du majoriteten av din vikt i en stigbygel så dras ALLA sadlar åt det hållet - om du nu inte klistrat fast den förstås..

"hur många westernryttare med bomsadel får inte ständigt ställa sig lite upp och "trycka till" sadeln till rätt läge efter lite ridning?" QUOTE]

Att måsta ställa sej upp o trycka till sadeln i rätt läge är ett säkert tecken på att den sadel man använder inte passar på hästen. Problemet brukar vara vanligast om jag har en häst med låg manke o rund rygg, och beror på att sadelbladen inte har samma vinkel som hästen, den står på hörnen av bommen!

Ett litet inlägg i debatten:

bl1.jpg

bl2.jpg

Många frågar hur man kan uttala sig negativ om bomsadlar, när man inte ens har provat dom.
Förstår man funktionen i utrustningen, kan man också förstå vilken påverkan den ger. Jag har t ex. inga problem med att uttala mig negativ om ett bett tillverkat av taggtråd, utan att för den skull behöva prova det först.

Givetvis, DET ifrågasatte jag inte.. inte medvetet iaf och ledsen om det tolkades så..
jag är lite dålig på formuleringar ibland..

Vad jag försökte få fram var att oavsett hur bra en sadel är anpassad i grund och botten kan den hamna snett pga. ryttarens vikt. Kanske borde ha poängterat det.. en väldigt sned ryttare påverkar ju hela hästen och sadeln.. dessvärre.

Ett stort plus med westernsadlar i "snea ryttare" fallet är ju att bommen (förhoppningsvis..) inte är av plast och iaf inte böjer sig som fallet med klassiska sadlar är. (om man nu inte köpt en bomlös... *HARKEL*)

TDJ; MKT handfast övertygande argument... något dyl skulle aldrig hamna på mina hästar.. isch.

Senast ändrad:

Bilder säger mer än ord! Ett utmärkt sätt att illustrera vad en bomlös sadel är för något:eek: :eek: : En dyr skurtrasa ! Hör den hemma på en hästrygg ?:eek: :eek: Svar: nej!

Det där är en bomlös sadel från barefoot, den har inga paneler undertill och kan ej jämföras med star treks variant. Som sagt så skiljer sig kvaliten inom den bomlösa marknaden liksom den med bom.

Jag är ledsen men jag har inte det så bra ekonomiskt ställt att jag kan måttbeställa sadel, särskilt eftersom min häst ändrar sig mycket under året i sin kroppshydda. Jag hittade en bra lösning och det gjorde jag inte av snålhet utan av omsorgsfullt letande.

Jag har faktiskt funderat väldigt mycket av och an angående bomlösa och är mycket sugen på att skaffa en star trekk eftersom den verkar bäst helt enkelt :P! Dessutom tycker jag det är den snyggaste bomlösa på marknaden just nu. Iom att den har paneler under sadlen bör den väl ändå ge bättre stöd än tex barefoot?

Eh...varför köpa bomlöst om du har en fungerande bomsadel (el det kanske inte e hästen på avataren du pratar om?)?
Bättre att lägga lite mer pengar och verkligen prova ut en ordentlig bomsadel, i värsta fall måttbeställa. Nä, förresten, i VÄRSTA fall en bomlös!;) :devil:

Jo, det är hästen på avataren och jag vill inte ha en vanlig engelsk sadel utan en westernsadel och om/när jag ändå ska köpa ny så har jag funderat på en bomlös eftersom jag har hört mycket positivt om den. Jag har hört mer positiva saker om den än saker som faktiskt är negativa. Det mesta jag hört är fördomar och tankar men ingen har någonsin bevisat att det inte är bra för hästen.

Den är stabilare än en sadel utan paneler och jag gick och oroade mig att inte ryggraden skulle ligga fri när jag hade en barefoot med pad. Nu ligger den fritt i alla lägen.

Jo, det är hästen på avataren och jag vill inte ha en vanlig engelsk sadel utan en westernsadel och om/när jag ändå ska köpa ny så har jag funderat på en bomlös eftersom jag har hört mycket positivt om den. Jag har hört mer positiva saker om den än saker som faktiskt är negativa. Det mesta jag hört är fördomar och tankar men ingen har någonsin bevisat att det inte är bra för hästen.
Ta en titt på bilderna ovan, läs vad som sagts och begrunda allt sammantaget med sunt förnuft innan du kliver i fällan! " Att tala för döva öron " ........:D

Hej!

Om du läser mina tidigare inlägg i den här tråden så kan du läsa att mina åsikter ej bygger på fördomar (såna har jag få av!:D ) utan på erfarenhet.

Försöker bara förhindra från att du råkar ut för ett felköp!:smirk:

Ta en titt på bilderna ovan, läs vad som sagts och begrunda allt sammantaget med sunt förnuft innan du kliver i fällan! " Att tala för döva öron " ........:D

Jag har sett bilderna och det är ju faktiskt skillnad mellan märkena på de bomlösa sadlarna också. Finns ju både sämre och bättre märken och modeller och just den som visades ovan hade jag inte tänkt köpa heller. Kan erkänna att jag inte läst heeeela tråden, men det mesta. Och självklart ska jag fundera en massa innan jag bestämmer mig för min nya sadel.

Hej!

Om du läser mina tidigare inlägg i den här tråden så kan du läsa att mina åsikter ej bygger på fördomar (såna har jag få av!:D ) utan på erfarenhet.

Försöker bara förhindra från att du råkar ut för ett felköp!:smirk:

Jo, men de allra flesta negativa argument om bomlösa tycker jag bara är från folk som aldrig provat utan bara har fördomar (dock inte alla såklart). Självklart får man ju fundera fram och tillbaka och jag är fortfarande väldigt velig om vad jag anser vara bäst. Vill ju egentligen inte rata det ena eller det andra förrän jag har provat heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
376
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka