tävla med bomlöst????

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: tävla med bomlöst????

utan att vara "spydig" eller dryg, jag är bara så "rakt på" ska jag försöka vara väldigt pedagogisk, och försöka ge ett exempel på hur man kan göra ett enkelt experiment hemma som visar vad en bom resp bomlös har för inverkan på viktfördelning. Ta en sadelpad ( vanlig western-) och en brädbit, lika lång som paden ( 80 cm). paden får vara exempel på en bomlös och brädan på en bom. Ta två köksstolar , ställ dessa med 60 cm avstånd. Ta paden i första experimentet och lägg den så att den vilar på stolarna. Sätt er på paden mitt mellan stolarna och notera vad som händer. Experiment två: Lägg brädan så att den vilar på stolarna, sätt er på brädan. Notera resultatet.
Experiment ett kommer att sluta med "ryttaren" sittande på golvet , experimet två slutar med "ryttaren" sittande på brädan

Fråga 1: hur mycket vikt fördelade paden till stolarna.
Fråga 2: hur mycket vikt fördelades av brädan
Fråga 3: Vilken slutsats, mot bakgrund av dessa resultat, kan jag dra om bom resp bomlöst i avseende överföring av vikt till en hästrygg?

Fundera en stund :idea: o återkom ! :D

Senast ändrad av en moderator:

Fråga 3: Vilken slutsats, mot bakgrund av dessa resultat, kan jag dra om bom resp bomlöst i avseende överföring av vikt till en hästrygg?
Var på hästen ska jag ställa stolarna? :confused: (Förlåt, jag var bara tvungen...)

Vad är värst: fel bom eller ingen bom? (lite mer seriöst dåra)

Jag tvivlar inte det minsta om att bomsadel är det som är det bästa...ska jag utföra nåt av dina experiment väljer jag brädan:D... Dock är jag väldigt intresserad av vad bomfriryttarna själva vet om materialets hållbarhet efter några års användning dagligen. Det man idag tror är bra kan vara rent skadligt efter några månaders användning...för att inte tala om några år... Ska jag lulla barbacka i skogen någon gång kan jag tänka mig att en bomfrisadel kan mildra det hela lite för hästen den stunden...men i längden tror jag inte på bomfritt...tyvärr...och definitivt inte under krävande träning.

Jag själv rider mycket och länge och behöver bomsadeln. Planerna för mig och hästen är att vi dessutom ska träna på kor och kanske även tävla lite i framtiden...förutom då de vanliga klasserna. Här finns inte ens en idé om bomfritt..

Har känt på de "speciella" paddarna som ska vara till de bomfria sadlarna och de kändes inte förtroendeingivande...

Oavsett vilket man anänder ska det ju passa hästen, ryttaren och ridningen.

Bill, jag har läst tråden i sin helhet men minns inte om du provat en bomlös nångång? kan du testa en? bara prova o se, om du inte vill sadla det på din egna häst så får du säkert prova sadel o häst.

Lite nyfiken lär du ju vara? :) Jag ska kika på ditt experiment när jag blivit frisk.

Mvh S

Tack Bill! Som vanligt levererar du saklig och relevant info (till skillnad på många bomlös-förespråkare)! Skulle alla diskutera såhär skulle det bli många fler intressanta diskussioner och inte bara "men jag TYCKER"...

:bow:

Bill, jag har läst tråden i sin helhet men minns inte om du provat en bomlös nångång? kan du testa en? bara prova o se, om du inte vill sadla det på din egna häst så får du säkert prova sadel o häst.

Lite nyfiken lär du ju vara? :) Jag ska kika på ditt experiment när jag blivit frisk.

Mvh S
Hej T-tanten! Nej, tyvärr, jag är inte det minsta nyfiken och jag kan inte inse att en test skulle förändra det jag redan insett med hjälp av gymnasial fysikundervisning, sunt förnuft och praktisk kunskap om hästars anatomi och funktion i samverkan med en sadel och en ryttares vikt på ryggen.
Jag har suttit o funderat ut att jag kommer att bränna handen om jag lägger den på en varm spisplatta, jag behöver inte bekräfta det med ett praktiskt prov. :idea: Du anar inte hur långt man kan klara sej här i livet, endast utrustad med sunt förnuft och lite teknisk förståelse om handling och konsekvenser av dessa , man slipper bränna handen åtminstone ! :D

Tack Bill! Som vanligt levererar du saklig och relevant info (till skillnad på många bomlös-förespråkare)! Skulle alla diskutera såhär skulle det bli många fler intressanta diskussioner och inte bara "men jag TYCKER"...

:bow:
tack för de orden ! "Jag har hört att" jag blev alldeles varm i kroppen, Smulan :love:

Senast ändrad av en moderator:

Det finns faktiskt en bomfri sadel jag skulle kunna tänka mej att prova, kanske t o m äga , det är den sydamerikanska Gaucho sadeln från Argentina. Den består av två st decimetertjocka hårt stoppade putor som är hopremmade mitt över hästryggen, så att en decimeterbred kanal bildas. Putorna är så hårt stoppade så att de bildar en bom som sprider ryttarens vikt, precis som en bomsadel. ( Man skulle kanske kunna ha en vanlig bomlös som pad under sadeln??)

Var på hästen ska jag ställa stolarna? :confused: (Förlåt, jag var bara tvungen...)
När du är så där dryg och spydig, då blir jag jätteledsen Tifo, så nu kommer tårarna i Bills ögon. :D :love:

Mvh S

Ja, det är en självklarhet...det jag undrar är ju huruvida hållfastheten i en bomlös fortfarande håller efter några års daglig användning? Vad händer med materialet efter en tid...hur mycket formar den om sig och när blir den skadlig för hästen?... Blir den det och vilka tester bevisar det?...Jag är nyfiken:idea:

Ja, det är en självklarhet...det jag undrar är ju huruvida hållfastheten i en bomlös fortfarande håller efter några års daglig användning? Vad händer med materialet efter en tid...hur mycket formar den om sig och när blir den skadlig för hästen?... Blir den det och vilka tester bevisar det?...Jag är nyfiken:idea:

man kan ju maila frågorna vidare till nån tillverkare/ försäljare? :idea:

Hör o häpna ! Jag provred igår en bomlös ! Inte på min häst, nej nej!
Det var ju inte mer än en bit filt med lite tunt läder ovanpå, fram- och baktill var det istoppat några plastblock,sadelgjordsstropparna var hopfästade över sadeln med en bit "säkerhetsbälte", 5 cm brett.
jag ännu mer övertygad än jag var tidigare! Detta är skräp, och hör inte hemma på en hästrygg ! :D

Long time, no see! Trevligt att se att diskussionen lever utan mig. (ja, jag tror mycket om mig själv) :angel:

Ditt tankeexempel med bom vs. bomlöst anser jag är bra, och man kan visualisera funktionen. Det kan vem som helst räkna ut vad som händer med pad vs. planka.

Finns det någon som förespråkar bomlöst som kan ge konkreta exempel?

Hej!
Under den bomlösa sadeln ska en speciell pad finnas som fördelar vikten och har en ryggradstunnel.
Inget punkttryck och luft över ryggraden.

Mina bomlösa funkar iaf fint på mina hästar, hoppas att man såsmåningom kommer få ha dem på iaf d-tävling..

(ja, jag tror mycket om mig själv) :angel: Samma här ! / Bill :D

Ditt tankeexempel med bom vs. bomlöst anser jag är bra, och man kan visualisera funktionen. Det kan vem som helst räkna ut vad som händer med pad vs. planka.

QUOTE]
Fast det kanske inte var tydligt nog för bomlösafanatikerna att kommer till insikt, man måste ha lite teknisk förståelse för att begripa skillnaden och kommer man till insikt så vill man inte medge att man var så dum så att man gick på lurendrejeriet ( och det är väl därför så många rider i bomlöst?) :D Man ser det som nån form av nosludd: mjukt o gott = bra för hästen.

Fast det kanske inte var tydligt nog för bomlösafanatikerna att kommer till insikt, man måste ha lite teknisk förståelse för att begripa skillnaden och kommer man till insikt så vill man inte medge att man var så dum så att man gick på lurendrejeriet ( och det är väl därför så många rider i bomlöst?) :D Man ser det som nån form av nosludd: mjukt o gott = bra för hästen.

Oj vad du kan få mothugg för dessa meningar :crazy:

Men visst, många gånger förmänskligar vi hästarna, de är djur och inget annat. Vänn, ja visst, och visst vill jag mina vänner väl :angel: Men de har inte samma behov som mig.

Oj vad du kan få mothugg för dessa meningar :crazy:

Men visst, många gånger förmänskligar vi hästarna, de är djur och inget annat. Vänn, ja visst, och visst vill jag mina vänner väl :angel: Men de har inte samma behov som mig.
jag får mothugg oavsett vad jag än säger, så det har ingen betydelse......:D
Det sista du sa var väldigt kloka ord, tyvärr har inte alla hästägare insett det, och man ska tänka sej för när man vill vara snäll mot sin vän, annars blir det ju galet, det gäller både utrustning: vilken sadel man använder, vilket bett är snällt o s v, och hur använder jag utrustningen. Är det snällt att använda nosgrimma t ex? Men, varför gapar hästen , för det är väl det man vill förhindra ?? o s v Sunt förnuft är en bra tillgång!

Även en blind höna hittar ibland korn, och kan komma med kloka kommentarer. :D

Logik är många gånger bättre än känsla. Kan tycka att nosgrimma kan vara snyggt även om den för mig inte har någon praktisk funktion. Men då använder jag den löst spänd så klart.

Lider med de som går med hårt spänd nosgrimma och uppenbarligen lider av bettet och dess inverkan från ryttaren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
376
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka