Tävla i SM

Sv: Tävla i SM

Känner att jag måste lägga in en kommentar här...Tycker det låter otroligt att starta en häst i SM efter endast ett halvårs träning. Även om det är en rutinerad kusk, hästen har ju knappast någon rutin efter sex månader, eller? Att gå från noll till svår klass på ett halvår, tufft för hästen anser jag. Hoppas den pallar med det mentalt sett. Själv skulle jag inte gå så fort fram med mina. Man vill ju ha glädje av dom en längre tid och att gå för fort fram tror jag inte gynnar hästen. :confused:

Jag tror hon känner sina hästar såpass väl och har hållt på i så många år så hon vet var gränsen går...varför tror du att hon inte fortsatte köra honom som 5-åring? Jo bara för att han inte pallade det då. Det som är svårt för vissa är lätt för andra, det beror ju helt på hur individen är.

:rofl:
Nussikans kusk är kanske inte är helt representativ heller, för första året med den hästen ja, men förra då? ;)

Nog kan jag hålla med om att första året så är väl knappast SM målet om man är färsk som kusk, men det känns inte som att hon kan räknas till den kategorin precis. :D

Det var precis det jag menade, även om det var hästens första år så var det ju defenitivt inte kuskens...

Det var precis det jag menade, även om det var hästens första år så var det ju defenitivt inte kuskens...

Jo jag förstod det (var mer bara ett "hålla med") och håller med dig om det du skrev ovanför också.
Det känns som att den människan har nog med hästkänsla för att kunna avgöra sådant alldeles utmärkt.
För övrigt är det väl kanske inte så snällt av oss att hon blir diskuterad här såhär :o

Men hur som haver så är det en människa som jag helt klart skulle lämna vilken av våra hästar som helst till, med fullt förtroende.

Det ska jag hälsa henne ;) Hon tar nog inte illa upp, vi pratade om dig när vi var ute och körde igår, hon kom ihåg vem du var när jag sa att ni hade Storm :)

Jag vet mycket väl vem din kusk är och att hon har rutin. Har själv tävlat mot henne för ett antal år sedan, jag tvivlar inte ett dugg på hennes kunskaper, tvärtom. Men jag tycker i alla fall det är väl tufft för vilken häst som helst att gå ett SM efter ett halvårs träning. Det är min syn på saken, ni får tycka som ni vill och jag som jag vill. Avslutar här den diskussionen för min del.

Du får tycka precis vad du vill men du kan inte påstå att hon går för fort fram och att det inte gynnar hästen när du varken känner häst eller kusk.

Jag anser att man bör köra hästen lättklass en säsong dvs 5-6 tävlingar oavsett hästens ålder. För att starta svår klass så tycker jag att vi borde ha en gräns på att hästen skall vara yngst 7 år. Det skulle ge många hästar tid till att utbildas och bli starka.
Om man kör en välutbildad ridhäst en säsong i lättklass så tycker jag nog att man kan starta svår klass året efter på hösten. Om hästen verkar vara stark nog, och stabil i psyket.
Hästen behöver i första hand dressyrutbildningen, maraton kan man som kusk anpassa vägarna så svårighetena lättas. Det är då inte så bra att sätta oerfarna hästar i för tunga maraton dvs svårklass med tekniska hinder och tungt underlag. Det förstör dom mentalt antingen vill dom inte el så blir dom stressade.
/M

Liknande trådar

Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
357
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
989
Senast: Cattis_E
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 586
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar