tävla en häst på 152cm.

O

odetteZ

Min häst är 152cm och jag kommer börja tävla den när jag har hittat en tränare osv.

Men jag har lite otur eftersom jag måste tävla storhäst.
Hon är ju nästan d-ponny, och det är princip omöjligt att mäta ner henne till 148cm.
Är det någon annan som har en häst precis över d-ponny som måste tävla storhäst klasserna och mot storhästar.?
isf hur går det för dig och din häst? får man ändå bra resultat (platser) och blir med på prisutdelningar fast hästen är liten och dom andra kanske är jumbo stora hästar.
;):laugh:

Sv: tävla en häst på 152cm.

blir så trött på sånna som du, är din häst 152 är de ingen ponny , vadå otur att du måste tävla mot hästar??? du har ju en häst själv o ingen ponny. :confused:

Jag tillhör dem som fortsatte att tävla min d-ponny bland stor hästar när jag blev för gammal för att rida ponny.
Det gick utmärkt och han placerade sig upp till LA dressyr. Eftersom har var lite till åren gick han bara upp till 1 m hoppning med placeringar även där.

Det finns en c-ponny i mitt distrikt som tävlat upp till 1,20 bland stora hästar, så inget är omöjligt.

Du har ju köpt en häst, försök inte göra den till en ponny. Storleken spelar ingen roll och bara för att hästen är liten betyder de inte att den automatiskt blir sämre än stora hästar.

Man får ju resultat utefter hur man presterar, små hästar kan mäta sig med stora hästar också.

Tycker faktiskt det är bra att han inte är ponny 12 cm skillnad gör massor! Tänk dig en d-ponny på 140.1 eller en ponny på 150...

varför inte bara tävla distans och skita totalt i hur stor hästen är?

där behöver man inte bry sig överhuvudtaget, så skönt!

tänk dig en häst på 149 och en på 185.... det är lite fler cm därimellan ;)

personligen är jag för en klass för mindre hästar, dels för att få upp värdet på hästar i den kategorin, men så länge jag bara tävlar distans själv så lägger jag inte ner så mkt energi på det.

ska du tävla hoppning så brukar ju ponnysar vinna i dom lägre klasserna eftersom dom är så snabba och vändbara. så där är det knappast något problem.

Varför måste folk vara så bitska direkt nån skriver något??
Jag har förståelse för att det känns lite surt med en häst nån centimeter över ponnymåttet. Speciellt om man själv är rätt ung ryttare!

Det är säkert inte omöjligt att mäta den till 1.48 om den bara är 1.52.. men det är en annan historia.

När det gäller tävling beror det ju lite på vilken gren du är intresserad av och på vilken nivå. Lätt klass borde inte vara några problem alls oavsett gren!

Lycka till! :)

Nirak

jo... är man bara 162 så vill man inte gärna ha en häst på 170 liksom... man vill ju gärna se om hästen har lera på ryggen åtminstone :rofl:

det finns ju de som är långt mkt kortare än mig, tråkigt att man ska känna sig tvingad att ha stora hästar! max för mig är 163 typ.. men 155-158 är ganska lagom!

De flesta som är runt 1.62 har nog hästar uppåt 1.70.

Nirak

jo jag vet, men jag vill inte ha det!

och jag vet oxå många som skulle välja mindre hästar om det fanns möjlighet.

Nej det vet jag faktiskt inte!

Menar du att man inte har möjlighet att välja storlek på häst om man tex vill tävla?

Nirak

Min häst är 152cm och jag kommer börja tävla den när jag har hittat en tränare osv.

Men jag har lite otur eftersom jag måste tävla storhäst.
Hon är ju nästan d-ponny, och det är princip omöjligt att mäta ner henne till 148cm.
Är det någon annan som har en häst precis över d-ponny som måste tävla storhäst klasserna och mot storhästar.?
isf hur går det för dig och din häst? får man ändå bra resultat (platser) och blir med på prisutdelningar fast hästen är liten och dom andra kanske är jumbo stora hästar.
;):laugh:

För det första tycker jag det är ren idioti att ens tänka tanken att mäta ner hästen till ponny, hur ärligt är det??? :grin: Du har köpt en liten storhäst, ingen ponny!!
För det andra:
Jag har själv tävlat flera små storhästar (149cm, 154cm, 158cm) och plockat massor av placeringar med dem. Kompisen tävlade sin D-ponny bland storhästar, och de var näst intill oslagbara i de klasser de ställde upp. Ofta har små hästar fördel, eftersom de oftast är smidigare och mer lättvända än bamsehästarna (iaf mina erfarenheter, då jag även tävlat ett par hästar på 170cm+)

Finns ju fler exempel på små hästar som hävdat sig kanon i stora klasser... Mynta, Jappeloup... Det är inte hästens storlek som avgör.

De flesta som är runt 1.62 har nog hästar uppåt 1.70.

Jag som är 163 cm över havet vill helst ha en ponny som är 135 cm. :angel: Men jag får snällt nöja mig med en d-ponny, eftersom de linjer jag gillar inte ger så små ponnyer.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hoppning Tänker att det är väl rätt ovanligt? Känner ni till några? Är väl bara D-ponnyer som ”kan” göra det, med tanke på mankhöjd/hinderhöjd...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 503
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V