Tävla en eller två klasser

D

Dextrosol

Undrar om det är mer än vi som har följande problem?? Hästen går alltid bra i första klassen, pigg o glad och gör vad han skall (oftast!!!) Men i andra klassen så har han slocknat mentalt. Känns inte trött eller så, men verkar inte tycka det är roligt o vägrar ofta därför. Vad kan man göra åt detta?? Eller är det bara att acceptera?? Det är ju inte så roligt att köra långt till tävlingar och bara kunna ställa upp i en klass?? Ngn som vet?? :confused:

Jag har precis samma problem. Hur gör du på tävlingsplatsen? Om jag ska starta två klasser så efteranmäler jag mig till den andra så att jag får starta tidigt (dumt att utnyttja systemet, men det är en annan diskussion.). Mellan klasserna vill hon inte stå och "skrota", utan måste hållas aktiv hela tiden. Hur gör du? Har du uppstallning?

Hej igen!!

Försöker ge honom mat o hö med ett par timmars mellanrum, men låter honom stå kvar i släpet. Han är ganska bufflig o inte så lätt att gå runt med. Men det är verkligen ett problem. Förr så var det precis tvärtom då gick han bäst i 2:dra klassen. :confused: Undrar vad man kan göra åt det?? eller om det alltid kommer att vara såhär??

Min kompis häst var precis likadan. Pigg och glad och oftast var det både vinster och placeringar i första klassen, för att sedan vägra ut sig i andra (det kunde vara samma höjd som den innan).
Åkte ner med honom till djursjukhuset och tog en massa prov och allt möjligt. Tog många undersökningar innan de kom på att han hade för mycket vita blodkroppar, alltså en inflammation/infektion (vet inte vilket) någonstans i kroppen. Fick antibiotika, men blev inte bra, nu kur med antibiotika och vila i fyra månader (innan hade han stått i två). Nu sätts han igång igen, och vi hoppas för fullt att han ska fungera bra. Annars vet vi inte vad vi ska göra med honom. :crazy:

Hur ar han att rida hemma? Blir han latt trott?

Jag tycker att det later som att han har en infeltion i kroppen. De brukar vara pigga ett tag for att sedan inte verka bry sej.
Ta blodprov!! Om inte annat for att utesluta att det kan vara nagonting fel.

jag tycker det bara låter som han blir uttråkad.
att stå och vänta många timmar gör ju att man tröttnat.
det är mkt att se på och han/hon tar ut all sin energi på det efter 1:a klassen. Sen kanske ni ridit fram för länge till klass 1? Min häst funkar så att han måste ha en mkt kort framridning i första klassen. plus att man få ser till att int ekomma till tävlingen för tidigt. till andra klassen hoppar han fram max 2 språng. Han är lite av dne typen som blir lite mentalt trött annars mellan klasserna. Men iof har jag kunnat skylla på åldern också.

Mitt sto var likadan,hon var liksom "färdig" efter sin klass,kanske är d bara att acceptera..
Satsa på att vinna den klassen och åk hem glad sedan!

Hälsningar!

den enda som kan ta redapå svaret är den som brukar tävla honom (dvs du?)...
Om man förstår VARFÖR hästen gör så så går det oftast att förebygga på något sätt..
Vi hade en häst förrut som gick bra i första klassen, men andra blev hon alldeles för uppstressaad.
det skulle kunna berto på en tidigare olycka, eller för att hon vet att hindrena blir högre..
men som sagt, om du känenr hästen så borde du försöka tadig tid att förstå varför...

Istället led runt henne en bra stund innan du börjar värma upp. Och ge hästen betfor en liten stund innan :).
Kan du inte träna på liknande situationer hemma?

Är han en van tävligshäst och är van vid att gå två klasser eller är han "bara" van vid att gå en klass.
För det är mentalt trötande att vara på en tävlig under så många timmar, men det är ju en vane sak att vara på en tävlig så många timmar.

Annars är jag ingen förespråkare av att starta två klasser på en dag då det sliter sopas mycket med både resan och tävlingen.

Om du har kollat upp så att den inte har några infektioner eller dylikt som spökar så akulle jag träna upp kondisen. Vänja hästen att bli riden två gånger på en dag. För om den bara rids 1 g/dag hemma så slappnar den förmodligen av efter ett pass på tävling o tänker att det var det, nu blir det mat o vila för resten.

Är din häst ung eller inte van att vara ute så mycket?
Jag tycker det låter som om din häst blir mentalt uttröttad. Om det varit min häst hade jag ställt in honom i transporten mellan klasserna och låtit honom vara helt ifred med lite hö. Inte alls "duttat" med honom däremellan och låtit honom vila från alla intryck. Förutsätter ju att din häst kan stå lugnt ensam och inte jagar upp sig av den anledningen.

//L

Hej!
För mig är det tvärtom han blir alltid bättre i andra klassen är inte tillräkligt igång till första. :cool:
Jag tror bara att olika hästar är olika och man får hitta på ngt som får det att funka. Lycka till :smirk:

Det kan kanske vara ryttaren- det gick bra i första klassen och du släpper efter i andra klassen, för det gick så bra.
Så var det för mig med min C-ponny, antingen vann jag LB:n och utesluten i LA:n, eller tvärt om.. (oftast)

Hästen kan få ont i magen av att äta hö bara några timmar innan den ska hoppa igen. En av mina hästar mår direkt illa om den ska jobba efter att den har ätet. Vägrar att gå ordentligt och uppför sig allmänt tråkigt. så det är bara att acceptera att hon inte ska ha någon mat mellan klasserna utan hon får det när hon ska åka hem. Ska hon ha vatten så måste hon ha det direkt efter klass 1 och senast 1 timme innan klass 2 börjar annars får hon magknip.

Det är kanske därför som den inte vill i klass 2??

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 726
Senast: Palermo
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 688
Senast: Farao
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 273
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?