Tävla dressyr på liten häst?!

Sv: Tävla dressyr på liten häst?!

en som jag stog i samma stall som för några år sen tävlade dressyr på sin arab upp tom medelsvår och de va ett par ggr som domaren skrev "hästen håller balansen med svansen" i protokollet. Men araber håller ju alltid upp svansen? Hästen håller svansen som en vanlig arab..

Mja.. min håller nog inte sin svans så mkt annorlunda än vilken häst som hellst.. Jag har nog mer upplevt att arabhästarnas svanshållning blir mer som de flesta andra hästars efter hand som de blir mer utbildade och musklade. Men det finns säkert en och en annan som faller utanför den ramen! :)

Tack, man kan ju hoppas att vi kommer dit nån gång ;). Dock måste jag poängtera att ni inte är inspiration för att han är skimmel, utan för att han är så välriden såklart!

Håller absolut med. Hästen i fråga rörde sig dock riktigt trevligt men absolut inte passande för högre klasser. Men i en L:B-L:A nsåg jag att det utan tvekan var godkänt (skyhöga poäng var inget vi räknade med) då hästen går i en trevlig form hela programmet och ryttaren sitter fint och gör allt som denne skall. Det var mest det som kunde förvirra mig.

Men jag vet då jag varit på en hel del tävlingar att jag och domarna inte sällan är oeniga varesig jag känner någon i startfältet eller ej. ;)

Knapplån..
Kul tråd, KLART du ska ut o tävla! Tävling är väl för att det är kul, och inte enbart för att skrapa ihop höga poäng?
Jag som är 171 lång och lånt ifrån pyttesmal,, ska såsmåningom ge mig ut och tävla min isis bland stora hästar! Hon är ca 135 cm hög! Hihi, folk kommer väl garva ihjäl sig, men om jag vill åka med min häst, för att göra nåt kul med henne, så är det ju upp till mig tycker jag! Så kör på!

Nu är min iof lite större, ligger på 157-158 cm och ganska smäcker men jag har aldrig upplevt det du (din syster) upplevt. Min är ganska alldaglig, har vanliga gångarter och har dessutom en fruktansvärt stor galopp som är svår riden = ofta hastig, speciellt i början. Har tävlat från LC-LA och alltid fått det vi ska. Har haft under 60% en gång och då skyggade hästen väldigt mycket så det var helt rättvist. För övrigt har vi legat mellan 60-70% och placerad i drygt hälften av alla starter.

Jag köper överhuvudtaget inte att små hästar, skimlar (har själv tävlat skäck), eller några andra hästar skulle bedömas annorlunda än mer "vanliga". Visst finns det stolpskott till domare men de är väldigt få. Jag har varit domarsekreterare på en mängd tävlingar från lokal till internationell och har aldrig upplevt någon "rasist" av något slag.

Jag tycker att du har en superbra inställning!!!! Jag skall träna dressyr med min quarter och hoppas på tt det skall gå bra! Det r roligt att åka iväg och göra något tillsammans!! KÖR PÅ TJEJEN!!!!! :bow::bow::banana:

Har inte vågat mig ut på dressyrbanan - än - med min lilla gråa arabkorsning, men målsättningen är att starta LC och LB i år i allafall.

Annars är det väl som med all bedömningssport - man behöver vara medveten om att man tävlar just en bedömningssport! Med det menar jag att det enda man kan lägga sin energi på är att göra det bästa av sin egen, och hästens, prestation. Träna ordentligt för uppgiften såklart och sedan på tävling rida för sig själv och för sin häst! Fokusera enbart på det man har möjlighet att faktiskt påverka!

Jag har tävlat mycket hund (utställning och lydnad - klockrena bedömningssporter - och en massa agility - som är mer "resultatsport") och genom det lärt mig att det är helt galet onödigt att oroa sig och lägga kraft och energi på allt det där runt omkring, som ändå inte är min sak att påverka.
Vad det är för väder, hur underlaget på banan är, vem som dömer (ja, det kan man väl påverka genom att inte anmäla sig om det är "fel" domare förstås) osv osv... De förutsättningarna är i princip lika för alla.

Sen tycker olika domare olika saker och väljer att premiera olika saker. Det liksom bara är så... :laugh: Om jag gör en liten jämförelse så kan man inom hundsporten välja att tävla med bordercollie - då får du "garanterat" höga poäng för att de hundarna är så oerhört precisa i sina rörelser (därmed inte sagt att de är lättränade). Själv har jag tävlat med storpudel och jag kan tänka mig att det är typ som att komma till dressyrtävling med arab/liten häst... många log och till och med pekade när vi kom (hon hade då typisk pudelfrisyr med bollar och tofsar och hela köret...) Lite "katt bland hermelinerna" :D

Jag ville tävla med min pudel för att jag tycker om att träna och leva med pudel. Kommer inte heller köpa "dressyrtypiskt" halvblod för jag vill träna och leva med min arabkorsning - och tävla! Resultaten behöver ju inte heller jämföras med andra...! Kan ju tävla mot sig själv och förbättra sin egen poäng successivt. Därtill kan man också välja att känna när det har gått bra, inte bara titta på poängen! Jag har kört många agilitylopp där vi fått fel på hinder, men där loppet totalt sett har varit snudd på perfekt (utifrån hur jag planerade vid banvandringen) - det är en känsla som är större än att stå högst på pallen (been there, done that, som Traloppan också sa...)

Oj. Det blev långt. :angel:

...sen tycker jag också att mångfald berikar! Kul med islänningar och alla andra raser ute på tävlingsbanorna!!!!!

Har ett eng.fullblod på 152cm och jag själv är 156cm och väger 60kg,så jag är inte jätte smal direkt. Jag brukar få kommentaren "trevlig liten häst,för dagen något spänd och behöver komma något mer genom ryggen" Min häst är mkt nervig och är mkt spänd på tävling,det bästa sättet att råda bot på det är att åka ut på tävlingar så mkt som möjligt. Jag tycker inte jag har blivit fel bedömd någon gång.

Men det du skriver kan hända även om man har en större häst. Vet inte hur många gånger jag hör ryttare på tävlingar prata exakt om det som du skrev. Ibland är de dåliga poängen befogade men ryttaren förstår inte att hon och hästen inte är på tillräcklig nivå än och ibland har domaren dömt tokigt. Säger inte att ni skulle ha fel om er häst men menar att det händer alla, oavsett storlek på häst.

Rumpnissen, jag håller med dig! Bortsett från några lustiga domare med lustiga åsikter så blar man rättvist bedömd i de flesta fall. Kan ibland bli lite trött på snacket om att domaren inte tycker om vita hästar, små hästar, stora hästar eller vad det nu kan vara. Det är lätt att man vill ha ngt att skylla på och lättast är domarens fördomar.

Härligt inlägg! Önskar er all lycka!! :laugh:

Härligt, hoppas att stöta på er nån gång i framtiden då ;)

en liten grej bara när det ändå handlar om dressyrdomare och olika typer utav hästar. Satt förut och skrev ner på ett protokoll sådant som domaren sa på en lokal dressyrtävling för varje ekipage. När det sedan kom en en lite maffigare häst säger hon: "men gud vilken vacker häst! den kommer gå sååå fint! "
och inte konstigt nog så fick den sjukt mycke högre poäng än alla andra och självklart vann den också! :angel:
bara för den var finare än de andra kan man undra. för tyckte inte att dne gick direkt fint då den var väldigt sprallig och springig.

Visst händer att domare blir "förblindade" av en vacker häst. Bedömningsporter är vad dom är och det går inte att komma ifrån att vackra hästar med vacker uttrycksfull gång lätt för ett par extra poäng. Har sett många gånger hur vackra hästar som betett sig riktigt illa på banan ändå fått höga poäng, vilket är konstigt då hästen borde fått 0=ej utfört på flera punkter. Men så är det och det är svårt att göra något åt. Men att just små hästar blir speciellt neddömda har jag inte upplevt. Har nog sett fler exempel på hästar som blir uppdömda än neddömda.

Jag har en liten häst på ca 150 centimeter och är själv hela 172 centimeter vill mina 50 kilo. Min häst är stabil och har alla fyra hovarna i marken trots att det är mycket fullblod i honom.

Jag har tävlat LA reg. hittills och har fått kommentarer ösande över mig av andra tävlande och åskådare att "oj här kommer det en ponny, tror hon seriöst att hon har en chans mot de andra?" Men de flesta gångerna har det inte varit en nackdel för mig med min lilla häst. Fått många placeringar och en del vinster, så jag har inte missgynnats. Brukar stå i protokollet att jag har "en trevlig, lätt och lydig liten häst".

Men visst har det även hänt att jag fått rent ut sagt kassa procent (kommit bland de sista) utan att riktigt förstå varför, med både tränare, hästmamma, åskådare och andra medtävlande på min sida. Men thats life, det har säkert alla upplevt någon gång.. oberoende på om hästen varit stor, liten eller lagom. :)

Jag har köpt mig en häst som är 155 cm i mankhöjd, och han är tänkt som min framtida dressyrhäst (tom med hoppstam :p). Men JAG behöver ingen större häst, är 165 cm och ganska lagom på honom. Och jag tror inte att vi kommer se konstiga ut på tävlingsbanan.

Men som många andra sagt, det är en bedömningssport, och sådana ÄR orättvisa. Men ibland till ens fördel tom :D!

Håller tummarna för att det kommer gå bra för er på tävlingsbanorna! Ut och tävla!!! :laugh:

Om hästen rör sej bra och ryttaren rider bra så tror inte jag att det är negativt att ha liten häst. Man riskerar alltid att domare föredrar en viss typ av häst, som man själv kanske inte råkar ha, men det gäller inte bara små hästar.
Ryttaren bör inte vara alltför stor, bara, men å andra sidan tycker i alla fall jag att det är minst lika fult med kortbenta små ryttare högst upp på en jättehäst. :( Förfärligt.
Enda nackdelen med små hästar är att så få kan rida dem.

Ja, man kan ofta jämföra med andra sporter och inse att världen är sej lik överallt:D Och folket också! Även jag har varit lite inne i hundsporten (med bordercollie:angel:) och har släktingar som är väldigt inne i det, och det är slående likt hästsporten!
Och just därför är det kul att du säger att man garanterat får höga poäng med bordercollie, det är ju precis vad många säger om stora halvblod med supergång också:angel:, - men inget av det är sant för en bc är jäkligt krävande och fattar gärna egna beslut innan man hinner blinka och ett stort maffigt halvblod med gång måste också ridas därefter, så ingenting är gratis i livet, även om det kan se ut så om man själv är lite bitter för att det inte gick så bra:cool: I slutänden handlar det i de allra flesta fall om det man själv åstadkommer på hästryggen eller som hundföraren:o

Liknande trådar

Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 734
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 788
Gnägg När jag blir stor vill jag bli elitryttare som Malin Baryard :D Jag rider på ridskola en dag i veckan men start ska jag rida 2 dagar i...
Svar
2
· Visningar
973
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka