Sv: Tävla dressyr på liten häst?!
Har inte vågat mig ut på dressyrbanan - än - med min lilla gråa arabkorsning, men målsättningen är att starta LC och LB i år i allafall.
Annars är det väl som med all bedömningssport - man behöver vara medveten om att man tävlar just en bedömningssport! Med det menar jag att det enda man kan lägga sin energi på är att göra det bästa av
sin egen, och hästens, prestation. Träna ordentligt för uppgiften såklart och sedan på tävling rida för sig själv och för sin häst! Fokusera enbart på det man har möjlighet att faktiskt påverka!
Jag har tävlat mycket hund (utställning och lydnad - klockrena bedömningssporter - och en massa agility - som är mer "resultatsport") och genom det lärt mig att det är helt galet onödigt att oroa sig och lägga kraft och energi på allt det där runt omkring, som ändå inte är min sak att påverka.
Vad det är för väder, hur underlaget på banan är, vem som dömer (ja, det kan man väl påverka genom att inte anmäla sig om det är "fel" domare förstås) osv osv... De förutsättningarna är i princip lika för alla.
Sen tycker olika domare olika saker och väljer att premiera olika saker. Det liksom bara är så...
Om jag gör en liten jämförelse så kan man inom hundsporten välja att tävla med bordercollie - då får du "garanterat" höga poäng för att de hundarna är så oerhört precisa i sina rörelser (därmed inte sagt att de är lättränade). Själv har jag tävlat med storpudel och jag kan tänka mig att det är typ som att komma till dressyrtävling med arab/liten häst... många log och till och med pekade när vi kom (hon hade då typisk pudelfrisyr med bollar och tofsar och hela köret...) Lite "katt bland hermelinerna"
Jag ville tävla med min pudel för att jag tycker om att träna och leva med pudel. Kommer inte heller köpa "dressyrtypiskt" halvblod för jag vill träna och leva med min arabkorsning - och tävla! Resultaten behöver ju inte heller jämföras med andra...! Kan ju tävla mot sig själv och förbättra sin egen poäng successivt. Därtill kan man också välja att
känna när det har gått bra, inte bara titta på poängen! Jag har kört många agilitylopp där vi fått fel på hinder, men där loppet totalt sett har varit snudd på perfekt (utifrån hur jag planerade vid banvandringen) -
det är en känsla som är större än att stå högst på pallen (been there, done that, som Traloppan också sa...)
Oj. Det blev långt.